Gå til innhold

Er homofili fortsatt tabu?


  

35 stemmer

  1. 1. Godtar Norge homofile i dagens samfunn??



Anbefalte innlegg

Jeg bor på det vakre sørlandet så jeg hører voksne være homofobiske i det private, men ute er de mer urbane. Men Jan Thomas har flere TV-programmer, han har i det ene med seg sin mann/gutt "wink wink, nudge nudge", og jeg ser ikke kristenkonservative hyle i avisene om dette. Jeg har og fått inntrykket at etter homo-ekteskap ble innført med relativt bred støtte på stortinget har homofobien i gamle Norge svinnet hen litt. Jeg har og igjennom goth/emo og gamer miljøet her i kristiansand møtt "annerledes" kids ned i 13-14års alderen som er åpent homofile og blir ikke mobbet noe spesielt mye for det, å mobbet blir alle som ikke er blandt de 65%ene som kan defineres som "normale". Men dere der ute åssen ser dere dette?? er fremmedfryktige og fordomsfulle Norge fortsatt i full vigør eller er vi blitt mer opplyste og fornuftige??

 

 

-----

Jeg er formodentlig hetrofil, er imot ekteskap som samlivsform pga dets religiøse overtoner, ateist, og jeg ønsker å innføre at samboerskap kan innvolvere tre personer. sånn, så slipper jeg å svare på dette til alle som troll-er!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om det er de mer konservative religiøse miljøene som holder på det meste av homofobien i dag. Det er flere selvstendige menigheter som ønsker å distansere seg fra ekteskapet fordi de mener det er ødelagt. Mens prester i statskirken nekter å vie. Så lenge de er statsansatte så er ikke det en rettighet de bør ha. Det er vel ingen andre statsansatte som kan nekte å gjøre jobben sin fordi de involverte er homofile?

Lenke til kommentar

Ting har vel blitt bedre, men homofili er fortsatt et tabu i samfunnet uheldigvis..

 

De sterkeste fordommene finner man gjerne i kameratgjenger, eller dvs når oss menn er blant andre menn. Dette ser man gjerne på det mest brukte skjellsordet i Norge; "Jævla homo".

 

Det som er litt morsomt er at når en av kameratgjengen faktisk kommer ut av skapet, er det ytterst få som klarer å se på kameraten sin som en "jævla homo", for det blir liksom annerledes når det er noen du kjenner.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall lite homse-trolling på debattsider. Det hadde av og til vært fristende å si æsj, så ekkelt, eller "tenk på den stakkars familien din, din syndige slask," men jeg har holdt meg for god til å trolle med sånt. Foreløpig. Kanskje folk ubevisst syns synd på homser og derfor tar i dem med latex.. jeg mener silkehansker?

Lenke til kommentar

Til tross for at homo, neger, jøde osv. brukes som skjellsord så tror jeg ikke det betyr at man er homofob, rasist, nazist, men at det rett og slett er blitt så vanlig. Så jeg tror ikke at man skal ta seg nær av slik ordbruk.

 

Selv har jeg kun en bekjent som er åpent homofil, men jeg tenkte ikke over det en gang når jeg møtte han etter å ha fått vite det.

Lenke til kommentar

Jeg tror Norge er delt veldig mye i to når det kommer til å snakke om tabu-teamer og å godkjenne mennesker med andre holdninger og verdier enn dem selv. På den ene siden har du de veldig kulturkonservative, som oftest gamle, menneskene med en stor forkjærlighet til nasjonen Norge og alt det innbærer, da også den kulturen som var før med at kvinner giftet seg med menn i kirka og det var det. På den andre siden sitter normalt, innsiktsfulle personer med kritisk sans som innser at samfunnet moderiniseres og mennesker orker ikke lengre følge biblen og dens oppspinn, samt de normene som tidligere har stått høyt i samfunnet. Jeg tror at den yngre generasjon, som også jeg er medlem av, er mer tolerante. Noen liker å stille seg ut fra mengden og å være skikkelig homofober, men i bunn og grunn går det på fordommer de mest sannsynlig har arvet fra foreldrene sine.

 

Men er det fortsatt tabu i Norge? Tja, jeg vil si at det fortsatt er noen år fremover i tid før vi kan kalle oss for et alt-tolererende samfunn hvor homofile og heterofile kan leve om hverandre i perfekt harmoni. Til nå får vi bare ta til takke med at i hvert fall mange har et logisk syn på forhold og kjærlighet :)

Lenke til kommentar

Blir vel stort sett godtatt, men kaller du noen "homo", er du frekk.

 

Samme med neger. Jeg mener svarthudet.

Jeg er for gammel til å forandre på ordene nå, folk som er sorte i huden er negere, og homofile er enten homser eller lesper. Jeg prøver å være politisk korrekt men, jeg har alltid brukt disse ordene og plutselig skal jeg ikke:p er fustrerende. (selvsagt mener jeg ikke å være nedlatende ellers slem)

Lenke til kommentar

Blir vel stort sett godtatt, men kaller du noen "homo", er du frekk.

 

Samme med neger. Jeg mener svarthudet.

Jeg er for gammel til å forandre på ordene nå, folk som er sorte i huden er negere, og homofile er enten homser eller lesper. Jeg prøver å være politisk korrekt men, jeg har alltid brukt disse ordene og plutselig skal jeg ikke:p er fustrerende. (selvsagt mener jeg ikke å være nedlatende ellers slem)

 

Jeg mente det ironisk, jeg synes ikke det er frekt å si noen er homofil, med mindre det er for å krenke dem. Sier bare at "verden" synes det. Vet ikke hva de som er det synes.

 

Og, negere kan visst kalle oss "hvitinger" uten konsekvenser, mens "neger" er fy-fy.

Lenke til kommentar

Blir vel stort sett godtatt, men kaller du noen "homo", er du frekk.

 

Samme med neger. Jeg mener svarthudet.

Jeg er for gammel til å forandre på ordene nå, folk som er sorte i huden er negere, og homofile er enten homser eller lesper. Jeg prøver å være politisk korrekt men, jeg har alltid brukt disse ordene og plutselig skal jeg ikke:p er fustrerende. (selvsagt mener jeg ikke å være nedlatende ellers slem)

 

Jeg mente det ironisk, jeg synes ikke det er frekt å si noen er homofil, med mindre det er for å krenke dem. Sier bare at "verden" synes det. Vet ikke hva de som er det synes.

 

Og, negere kan visst kalle oss "hvitinger" uten konsekvenser, mens "neger" er fy-fy.

hviting er OK jeg blir mer pissed-off når jeg blir kalt "potet" ;)

Lenke til kommentar

Alt avhenger av kontekst.

 

Å bruke neger er greit om man selv er mørk, særlig i en kontekst som ikke får ordet til å være negativt ladet.

 

Det samme kan være sant for en homse, f.eks har jeg en kompis som referer til seg selv som "rompeknekt" med et fårete smil om munnen, jeg syns ikke det da er negativt ladet, snarere tvert om da jeg føler det bidrar til å ufarliggjøre den homofile greia (men det er litt ekkelt på grunn av de mentale bildene det genererer, noe som sikkert er del av poenget hans).

 

I andre kontekster, f.eks om man er ute på byen i en krangel, kan det være veldig negativt å bruke ordet neger (jævla neger-ape, dra deg hjem til jungelen f.eks - ikke særlig god kontekst å benytte ordet i).

Det samme gjelder homse, om man skjeller ut en gutt i skolegården som er homofil og bruker ordet homse (eller rompeknekt) i den konteksten, er det heller ikke særlig positivt.

 

Oppsummert tror jeg vi alle bør tenke litt over når og hvor vi bruker disse ordene, misforståelser og lignende kan være meget sårende, så bruk hodet litt og tenk før du snakker så går det nok bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...