Gå til innhold

Remote access/Fjernhjelp anbefalninger ?


Kirua

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber som lærling på en videregående skole og har nylig fått en oppgave som går ut på å finne en god fjernhjelp løsning for bedriften og skal presentere dette.

Dette blir mest sannsynlig brukt i senere tid etter oppgaven er ferdig, så Jeg er på jakt etter gode fjernhjelp programmer som er bedrifts vennlig.

 

vet om klienter som logmein og lignende, men det er ikke helt egnet for bedrifts bruk etter min mening.

Trenger gode forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har til tider brukt et program som heter teamviewer (teamviewer.com)

Finnes i gratisversjon som du kan prøve uten begrensninger.

 

Synes dette funker veldig bra. Det kan også kjøres uten å installeres.

 

 

Også stor fordel at det går på tvers av plattformer, mac, linux windows.

Lenke til kommentar

RDP er uaktuell.

Vi har dårlig erfaring med RDP og er på utikk etter et godt program.

Samtidig fjernhjelp systemet i Windows krever at hver bruker må godta pålogging fra en annen maskin og dette vil vi unngå.

 

Ja har lest en del om Teamviewer, det virker som et veldig lovende program.

Lenke til kommentar

Samtidig fjernhjelp systemet i Windows krever at hver bruker må godta pålogging fra en annen maskin og dette vil vi unngå.

Det er jo det TeamViewer må?

Jeg kjører RDP mot min server som jeg ikke trenger å godta noen pålogging fra server-maskinen. Kan bare skrive inn maskinnavnet og jeg er logget på serveren sin desktop.

 

Er ganske enkelt og sette opp også.

Lenke til kommentar

Men på klienter kan du ikke ta over brukerens sesjon uten å vite brukernavn og passord til bruker ved å bruke RDP. Da må du bruke fjernhjelp.

Fjernhjelp krever endel instillinger i brannmur og group policy for å få til 100%. Men det er ett kjempeflott verktøy. Med Server 2008/Windows 7 har det blitt enklere å sette opp fjernhjelp utenfra domenenettet også.

Men programmer som Teamviewer, LogMeIn og GoToAssist nok enklere å sette opp da disse krever som regel bare port 80 og 443.

Lenke til kommentar
vet om klienter som logmein og lignende, men det er ikke helt egnet for bedrifts bruk etter min mening.

Hvilken LogMeIn klient er det du har sett på? LogMeIn har flere alternativer. Det mest egnede slik du forklarer situasjonen er LogMeIn Pro2 med LogMeIn Central. Et annet alternativ blir LogMeIn Rescue, men det er mer som en helpdesk løsning hvor brukerene må godta fjernstyringen.

Lenke til kommentar

Teamviewer er topp

 

Teamviewer har forskjellige klienter, avhengig av om du ønsker å installere eller kjøre teamviewer manuelt. Du kan feks legge en teamviewer klient på en nettverks plassering som alle når, så kan personen som trenger fjen hjelp starte programmet derfra.

Du kan også velge å installere teamviewer slik att den starter opp samtidig med maskinen, da kan du sette opp ett "fast" passord som brukes når du skal ha tilgang til maskinen. Hvis du i tillegg legger alle maskiner som kjører teamviewer inn i din "partner liste" så når du den maskinen uansett om det sitter en person der eller ikke. En annen kuul feature er å legge inn firma logo i programmet, da ser alt veldig profft ut.

Bruker selv Teamviewer hver dag, både på jobb og privat. Anbefales

Lenke til kommentar

RDP er uten tvil den beste løsningen.

Jeg jobber også innenfor skolesystemet, og vi har remote desktop som går på hvilke gruppe som har tilgang til maskinen.

Det er også veldig lett å legge til om det er grupper eller bare enkeltbrukere som skal ha tilgang til å logge på maskinene remote.

Det er også den mest stabile og lettvinte måten å koble til utenfra eller innenfra domenet.

Lenke til kommentar

RDP er jo for fjernstyring av en maskin, ikke fjernhjelp til brukere av systemet, som tidligere poengtert.

 

Selv har jeg brukt Dameware til domenemaskiner, fungerer veldig bra, vi bruker slik at det kommer melding om at en fjernstyres av bruker:"tralala" men at bruker ikke får valg. Trenger branmur regel for tillating av programmet/port. Kan ellers pushe klient via GPO, om en maskin ikke skulle fått programmet kan det også innstaleres direkte ved første fjernstyring.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Teamviewer er veldig flott, enkelt å distribuere ut til brukerne. Enkelt å vedlikeholde, det er billig og dere kan ha så mange klienter dere bare måtte ønske (Om jeg ikke husker helt feil, så får man tilgang til det ved kjøp av X antall fulllisenser) Bør sjekkes opp dette med lisensieringen. Også fungerer det fra de aller fleste klienter som nevnt over her.

 

Enkelt å brande teamviewer til eget bruk også.

 

Selv bruker vi rdp til fjernstyring av servere.

Dameware -> Robotservere hvor det ikke er fornuftig å starte en ekstra sesjon / enkelte klienter

Teamviewer -> fjernstying av klienter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...