Gå til innhold

Bytte mobil via angrerett


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en HTC Desire HD i julegave, og har tatt den i bruk, men har etter hvert funnet ut at den er litt større enn jeg kanskje skulle ønsket. Jeg lurer på om det er noen mulighet for å bytte den inn mot en mindre mobil, uten om den åpenbare metoden med å kjøpe en helt ny mobil. Det er godt mulig det ikke går an, siden jeg har åpna pakken, og tatt telefonen i bruk, men jeg er ikke helt sikker på hvordan slikt fungerer. Mobilen er kjøpt fra Netcom og har Netcom-abonnement. Jeg fikk den i posten 4. januar, så det angreretten er vel teknisk ikke gått ut pga tid.

Helst ville jeg byttet telefonen i en lignende HTC, bare en versjon som er mindre, og beholde abonnementet, nummeret, etc. Ikke nødvendigvis gjennom bruk av angreretten, om det er andre muligheter.

 

Håper noen har noe informasjon å dele ved dette, eventuelt linker til sider eller tråder der dette allerede er diskutert.

 

Poster dette i Mobiloperatører og tjenster, siden det er en slags tjenste gjennom mobilselskapet mitt jeg håper å oppnå. Håper det er riktig plass for spørsmålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

leonthine: ingenting tilsier at angreretten har frafalt her, og rådet ditt om å selge på finn er ganske dumt når trådstarter kan bruke angreretten.

 

Det er jo til slikt vi har angreretten. En telefon som er brukt forsiktig i 4 dager kan med letthet stilles tilbake til fabrikkinnstilinger og returneres.

 

Konkret hvordan man bør gjøre dette siden du bare vil angre på telefonen, ikke på abbonementet og bindingen, bør du nesten høre med kundesupport hos butikken du kjøpte telefonen fra.

 

Så vidt jeg vet er det Moobi som selger telefoner for Netcom, og du kan jo lese her hva de selv skriver: http://moobi.com/maindesign.asp?aid=21202&gid=9897

 

(Forøvrig har Moobi prøvd seg på å tolke regelverket litt strengt anngående bruk av telefoner og angrerett før. Men så lenge mobilen er i perfekt kosmetisk stand så bør du huske at du har rett til å få angret kjøpet.)

Lenke til kommentar

Mobilen er bestilt over telefon, så ingen fysiske butikker involvert. Jeg titta på originalembalasjen, og der står det: "Hvis du velger å benytte deg av angreretten, må produktet ikke tas i bruk. Produktet skal leveres tilbake i samme stand og mengde som det ble levert." Jeg mener også å huske at det sto noe om at f.eks. plasten rundt batteriet også måtte være intakt. Men jeg har tatt vare på all embalasje bortsett fra plasten rundt batteriet. Tror dere fortsatt jeg får benyttet angreretten da?

 

Tenker å ringe Netcom på mandag og be på mine knær, men alltid fint å få noen innspill først.

Lenke til kommentar

Har du brukt opp deler av mobilen? Leverer du tilbake mindre mobil enn du fikk?

 

Så samme stand og mengde er ikke noe problem, og poenget med angreretten at du kan returnere hvis produktet ikke passet helt, som i dette tilfellet.

 

Men! Siden telefonen ble solgt med abonnement, må du påpeke at det er telefonen, og ikke "pakken" du angrer på. TROR ikke du har angrerett på abonnement, med mindre det er snakk om kontaktbrudd. Hvis du er i tvil, ring forbrukerrådet før du ringer Netcom/Moobi, og spør om hva du faktisk har rett på. Synes ikke du skal nevne forbrukerrådet til Netcom/Moobi med mindre de gjør seg vanskelige, kan hende de er samarbeidsvillige.

 

Ønsker deg uansett lykke til, og håper det ordner seg :)

 

 

Forbrukertelefonen:

03737 åpningstid 09.00-15.00 39 øre pr. min. fra fasttelefon

Lenke til kommentar

Vet at Moobi (og andre) også bruker en mal på hva som kan være gjort med telefonen for at angrerett skal godtas, og kravene varierer fra produsent til produsent). Herunder er det snakk om at det bare kan være sendt X antall meldinger (tallet er under 10 for de fleste), X antall minutter i samtale (3-5 minutter er vel vanligst), ikke lagret kontakter på telefonen, ingen beskyttelsesplast må være fjernet, for noen kan batteriet ikke være lagret, ingen bilder tatt med kameraet, og så videre.

 

Det som i all hovedsak gjelder er at telefonen må kunne selges som fabrikkny uten problemer, og så fort man fjerner beskyttelsesfilmer utgår jo dette. En ordlyd som brukes vet jeg er "telefonen må ikke være tatt i bruk som din egen".

Lenke til kommentar

Har du rett til å åpne pakken? - Dinside.no

 

Må kunne "danne seg et bilde"

- Man må også kunne koble den nyinnkjøpte DVD-spilleren til egen TV, og omvendt. Dette for å kunne danne seg et bilde av produktet, sier Nortvedt.

 

Han opplyser også at avgjørelser i Forbrukertvistutvalget har fastslått at du kan sette et simkort i en mobiltelefon, ringe noen samtaler og sende noen tekstmeldinger uten at dette eliminerer angreretten.

- Programvare som automatisk installeres første gang PCen startes er greit, fordi forbrukeren - hvis vedkommende skal få gjort seg kjent med produktet - ikke har noen mulighet til å forhindre at dette skjer. Men installerer man andre programmer, legger inn bilder og video på harddisk og så videre, vil selger med rette kunne hevde at vilkårene for bruk av angreretten er brutt, sier Nortvedt.

 

 

Må være skadefri

Også om du påfører produktet synlige eller usynlige skader vil du miste angreretten, da varen i så tilfelle ikke kan returneres "i vesentlig samme stand og mengde. Dette gjelder også om skaden oppsto som følge av uflaks.

Endret av 0oo0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...