Gå til innhold

HJELP! Oppgradering av stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Jeg har da et ganske gammelt stereoanlegg med CD-spiller, radio, kasettspiller og en forsterkerdel, sammen med et par høytalere som ble kjøpt med systemet som en pakke. Ettersom det ville vært i største laget å kjøpe et helt nytt stereoanlegg, vil jeg satse på å oppgradere det, men jeg vet ikke helt hva jeg burde satse på?

 

Ettersom systemet er ganske gammelt, tror jeg ut-effekten er ganske lav, noe jeg også merker i høytalerne, fordi de ikke går så langt opp uten å få forvrengt lyd. På baksiden av høytalerne ser jeg at det står 100 W, så jeg tror egentlig ikke det er høytalerne som er hovedproblemet, men heller den utdaterte forsterkeren.

 

Jeg finner ikke brukerhåndboken om systemet, og jeg finner også lite på nettet, men systemet heter "Sony High Standard Mini Hifi Component System MHC-EX50" og bakpå står det 220 - 230 V - 50 - 60 Hz - 135 W

 

Som nevnt står det 100 W bakpå begge høytalerne, og modellen heter Sony SS-EX 75.

 

Jeg lurer på følgende ting:

Finnes det en forsterker som er bedre enn min nåværende, som passer til høytalerne mine, og kommer til å sørge for bedre lyd?

 

Er det høytalerne eller forsterkeren som er problemet mitt?

 

Finnes det noen rimelige, men gode høytalere som hadde passet bedre til min nåværende forsterker og sørget for bedre lyd til en rimelig pris?

 

Er det lurt å kjøpe en effektforsterker?

 

Er det lurt å ha samsvarende ut watt-effekt på en forsterker som max in på en høytaler?

 

Det står bakpå høytalerene "6 ohm", hva har dette å si?

 

Håper dere kan komme med andre kommentarer og detaljer som også kan hjelpe meg i å finne ut av hva jeg burde gjøre for å få oppgradert systemet mitt uten å gjøre noe helt feil.

 

Setter veldig stor pris på svar!

 

Mvh,

Xaphor

Endret av Xaphor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig så tror jeg ikke et slikt komplett system tjener no særlig på en oppgradering. De er liksom laget for å spille sammen.

 

Kan likevel svare kjapt på noen av spørsmålene.

 

1: Antall watt som står oppgitt bak på høyttalerne er egentlig ikke så viktig. Det er vel bare en slags pekepin på hva de tåler av effekt over tid. Selv har jeg en 18watts forsterker på høyttalere merket med 150w og det fungerer utmerket da høyttalerne er lettdrevne. Jeg kunne også matet de med en 600watts forsterker, men da hadde jo ikke forstekeren levert mer enn samme antall watt som 18watts forsterkren hadde gjort ved samme volum.

 

2: 6ohm er også en pekepin på hvordan motstand det er i høyttalerne dine. Motstanden vil variere ettersom hvilken frekvens det spilles på. De aller fleste vanlige hifi forsterkere vil fungere på høyttalere oppgitt til 6ohm.

 

Hvor mye penger hadde du tenkt å legge i dette forresten? Det er kalrt det går ann å prøve en forsterker på dine nåværende høyttalere, men resultatet tviler jeg på blir så veldig mye bedre enn det er nå. Ellers tror jeg du kan finne høyttalere som overgår dine nåværende relatvt billig på feks finn.no eller avforum.no.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...