Gentlemanful Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Hei, hei. Vi har fått ny Religion lærer. Han sier at han vurder mest på muntlig karakter, om man har noe fornuftig å si i timene. Men spm er: Kan han egentlig gjøre dette? Jeg trodde man ikke kunne sette karakter på hvor muntlig man er i timene, men skriftlig (prøver, osv.) Og det andre spm er: Hvis jeg får en 5'er på skriftlig prøve®, og ikke er noe muntlig, altså sier ikke et pip i timen, kan han da trekke meg ned til en 4'er?. Takk for svar
Klykken- Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Det er en helhetlig vurdering, vil jeg tro. Men du gjør klokest i å snakke med læreren angående dette.
Reg2000 Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Han kan gjøre det. Religion er et muntlig fag. Det er ikke nødvendigvis hvor muntlig aktiv du er, men at du kan si noe fornuftig av og til. Du kan sikkert be ham om å gjøre det klarere hva han legger vekt på.
Horrorbyte Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Jeg opplevde det samme da jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg mener å ha hørt at det ikke skal være lov lenger...?
Gentlemanful Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Skrevet 6. januar 2011 Jeg opplevde det samme da jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg mener å ha hørt at det ikke skal være lov lenger...? ^ jeg og, derfor jeg spør her :-) til dere andre, takk for svar!
Ms. Mango Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Etter kunnskapsløftet kom var ikke lenger innsats/aktivitet i timen en faktor som skulle gjelde ved karaktersetting. Om du sitter på Facebook hele timen, men får 6 på alle prøvene i faget, skal du i teorien også ha 6 i standpunkt. Du bør imidlertid være obs på at dette er noe mange lærere ikke bryr seg om. Om regelen er god eller ikke kan vel diskuteres opp og i mente, men bottom line blir at du dessverre ikke kan stole uholdbart på at læreren din ikke vekter innsats i timen. Husk også på at dersom du er aktiv i timen, gir mange gode svar og stiller gode spørsmål, så kan du allikevel ha vist kompetanse, noe som kan ha positiv virkning for karakteren din. Om du f.eks. ligger på en sterk 4-er i henhold til prøver, kan det være naturlig for læreren din å gi deg 5, dersom du stadig er på hugget og viser god kunnskap og forståelse i timene, fordi du allikevel har vist kompetanse i de læreplansmålene faget har, selv om du ikke har gjort det akkurat like bra ved en formell vurdering.
Gentlemanful Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Skrevet 6. januar 2011 Etter kunnskapsløftet kom var ikke lenger innsats/aktivitet i timen en faktor som skulle gjelde ved karaktersetting. Om du sitter på Facebook hele timen, men får 6 på alle prøvene i faget, skal du i teorien også ha 6 i standpunkt. Du bør imidlertid være obs på at dette er noe mange lærere ikke bryr seg om. Om regelen er god eller ikke kan vel diskuteres opp og i mente, men bottom line blir at du dessverre ikke kan stole uholdbart på at læreren din ikke vekter innsats i timen. Husk også på at dersom du er aktiv i timen, gir mange gode svar og stiller gode spørsmål, så kan du allikevel ha vist kompetanse, noe som kan ha positiv virkning for karakteren din. Om du f.eks. ligger på en sterk 4-er i henhold til prøver, kan det være naturlig for læreren din å gi deg 5, dersom du stadig er på hugget og viser god kunnskap og forståelse i timene, fordi du allikevel har vist kompetanse i de læreplansmålene faget har, selv om du ikke har gjort det akkurat like bra ved en formell vurdering. Takk for utfyllende svar! Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå ? Ps. går i 9'ende klasse
roffenn Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Det har han fult lov til. Vår lærer gjør det samme, mest pga for at det er et fag om inne bærer mye diskutering. At han setter deg ned i karakter for at du ikke er muntlig i timene har han også lov til...
Horrorbyte Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Faktum er at den norske skole baserer seg på trynefaktor, og det må man leve med til man eventuelt starter på høyere utdanning. Det er stor forskjell på det formelle regelverket og hvordan det i virkeligheten blir praktisert.
Bozzeye Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Dersom læreren trekker deg ned på grunn av manglende muntlig aktivitet kan du alltids klage.
Ms. Mango Skrevet 6. januar 2011 Skrevet 6. januar 2011 Takk for utfyllende svar! Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå ? Ps. går i 9'ende klasse Enkelt og greit fordi de slipper unna med det utrolig lett. Læreren skal sette gjerne 20-30 karakterer bare i én klasse. Rektor e.l. kommer ikke til å sjekke opp i grunnlaget til hver enkelt av disse karakterene, eller kontrollere at læreren ikke lar seg påvirke av en elev som har så lite respekt at han aldri følger med i timene eller bråker. At karakteren må forsvares av læreren ovenfor en som er høyere oppe i systemet enn ham, skjer som oftest kun når en elev klager. En elev som ble vippet opp pga. muntlig innsats, vil ikke klage. Eleven som ikke ble vippet opp, kan læreren si at viste kompetanse tilsvarende karakter X, og ikke helt nådde opp til en høyere. Jeg mener at dette kan være greit, og dette gjør gjerne læreren også, uten at han egentlig har lov til å la muntlig innsats utgjøre en forskjell. Og uansett om eleven klager, vil også læreren ha et fortrinn her. Eleven skriver f.eks. sin klage først, og deretter får læreren se denne, og gi et svar, som ikke eleven får se eller protestere på. Så sendes begge dokumentene til Fylkesmannen, som enten avviser klagen, eller sender den tilbake til skolen, hvor rektor og faglærer må sette ny karakter. Her kan imidlertid læreren til en viss grad dra litt i sannheten. Mange elever kaster f.eks. prøver o.l., og har ikke noe bevis på hvilken karakter de fikk. Om læreren sier at Ole fikk 4, 4/5 og 5, vil ikke noen tvile på dette, selv om Ole i teorien kan ha fått 4, 5/4 og 5. Dette skjedde faktisk med meg en gang, da jeg gikk på ungdomsskolen. Lå på vippen mellom 5 og 6 i et praktisk fag, hvor det ofte er få vurderinger læreren kan vise til. Tror vi hadde 3 formelle vurderinger. Husker ikke akkurat hva vi fikk på de to andre, men på én av dem hadde min gruppe fått 6. I sin respons til klagen skrev imidlertid læreren at jeg hadde fått 5. En venninne av meg klagde også på karakteren sin i et annet praktisk fag. Her hadde læreren endret en 5-er til 4/5 (som enda er en 4-er, selv om den er sterk), og lagt til et kompetansemål vi aldri hadde hatt vurdering eller gjennomgang i, og sagt at hun hadde lå på en 3-er i det emnet. Det er altså mye lærere kan slippe unna med, selv om langt i fra alle er så sleske. Dette er dessverre realiteten i skole-Norge i dag, selv om norske elever har det veldig bra på andre områder.
Gentlemanful Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Skrevet 6. januar 2011 Takk for utfyllende svar! Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå ? Ps. går i 9'ende klasse Enkelt og greit fordi de slipper unna med det utrolig lett. Læreren skal sette gjerne 20-30 karakterer bare i én klasse. Rektor e.l. kommer ikke til å sjekke opp i grunnlaget til hver enkelt av disse karakterene, eller kontrollere at læreren ikke lar seg påvirke av en elev som har så lite respekt at han aldri følger med i timene eller bråker. At karakteren må forsvares av læreren ovenfor en som er høyere oppe i systemet enn ham, skjer som oftest kun når en elev klager. En elev som ble vippet opp pga. muntlig innsats, vil ikke klage. Eleven som ikke ble vippet opp, kan læreren si at viste kompetanse tilsvarende karakter X, og ikke helt nådde opp til en høyere. Jeg mener at dette kan være greit, og dette gjør gjerne læreren også, uten at han egentlig har lov til å la muntlig innsats utgjøre en forskjell. Og uansett om eleven klager, vil også læreren ha et fortrinn her. Eleven skriver f.eks. sin klage først, og deretter får læreren se denne, og gi et svar, som ikke eleven får se eller protestere på. Så sendes begge dokumentene til Fylkesmannen, som enten avviser klagen, eller sender den tilbake til skolen, hvor rektor og faglærer må sette ny karakter. Her kan imidlertid læreren til en viss grad dra litt i sannheten. Mange elever kaster f.eks. prøver o.l., og har ikke noe bevis på hvilken karakter de fikk. Om læreren sier at Ole fikk 4, 4/5 og 5, vil ikke noen tvile på dette, selv om Ole i teorien kan ha fått 4, 5/4 og 5. Dette skjedde faktisk med meg en gang, da jeg gikk på ungdomsskolen. Lå på vippen mellom 5 og 6 i et praktisk fag, hvor det ofte er få vurderinger læreren kan vise til. Tror vi hadde 3 formelle vurderinger. Husker ikke akkurat hva vi fikk på de to andre, men på én av dem hadde min gruppe fått 6. I sin respons til klagen skrev imidlertid læreren at jeg hadde fått 5. En venninne av meg klagde også på karakteren sin i et annet praktisk fag. Her hadde læreren endret en 5-er til 4/5 (som enda er en 4-er, selv om den er sterk), og lagt til et kompetansemål vi aldri hadde hatt vurdering eller gjennomgang i, og sagt at hun hadde lå på en 3-er i det emnet. Det er altså mye lærere kan slippe unna med, selv om langt i fra alle er så sleske. Dette er dessverre realiteten i skole-Norge i dag, selv om norske elever har det veldig bra på andre områder. Igjen takk for langt og utfyllende svar, Ms. Mango Kommer til å klage hvis jeg blir urettferdig behandlet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå