Gå til innhold

Tips til platespiller?


Anbefalte innlegg

Hei, lenge siden jeg har vært innom denne delen av forumet nå.

Mye grunnet student tilværelse som gjør det vanskelig å kjøpe noen oppgraderinger av anlegge.

Men nå har dessverre platespilleren min tatt kvelden, så lurer på om jeg kan ta meg råd til å investere i en ny når januarstipendet kommer.

 

Anlegget består av:

Forsterker - Xindak XA6950

Høyttalere - Tannoy Eyris DC3

RIAA - Nad PP1

 

CDspiller, sub +++ er vel ikke veldig relevant?

Tenkte å ikke bruke mer enn 3000,- på spilleren.

 

Edit: Har sett på disse; Pro-Ject RPM 1 og Rega RP1

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den oppgraderte p2 du linker til er nok endel hakk vassere enn en standard rp1/p1.

 

Er usikker (selv om jeg tror det) på om Rega har produsert Argon spilleren, men de består av nøyaktig de samme delene så det går egentlig for det samme. Identiske er de. =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor skal du ha en platespiller?

 

- Each channel's signal coming out of the magnetic cartridge contains approximately 20% of the signal from the other channel.

 

- Fidelity steadily drops as the recording progresses.

 

- The beginning of the music groove on an LP gives 510 mm of vinyl per second traveling past the stylus while the ending of the music groove gives 200–210 mm of vinyl per second,less than half the linear resolution.

 

- Dust or foreign matter collected on the record, making multiple 'pops' and 'ticks' if not carefully cleaned.

 

- Outside electrical interference can be amplified by the magnetic cartridge.

 

- Heat can warp the disk, causing pitch and tone problems if minor; tracking problems if major. Badly warped records would be rendered unplayable.

 

- Loud sounds in the environment could be transmitted mechanically from the turntable's sympathetic vibration into the stylus.

 

- Static electric charge could build up on the surface of the spinning record and discharge into the stylus, making a loud 'pop'. In very dry climates, this could happen several times per minute.

 

Listen er endeløs, for ikke å snakke om:

Massivt tap av informasjon når en LP blir laget, massivt tap av informasjon når en LP blir spilt av.

 

Bruk penger på noe annet.

Lenke til kommentar

Tåpelig inlegg av Lafs da god lyd ikke kan måles utifra spesifikasjoner. Tviler sterk på at du har noen særlig erfaring med Vinyl.

 

Det er en grunn til at rundt 50% av de over gjennomsnittlige hifi interesserte foretrekekr vinyl framfor cd. Det varierer jo såklart fra plate til plate, men her snakker jeg sånn generelt.

 

En lang diskusjon om temaet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13142.0.html

Lenke til kommentar

Tåpelig inlegg av Lafs da god lyd ikke kan måles utifra spesifikasjoner. Tviler sterk på at du har noen særlig erfaring med Vinyl.

 

Det er en grunn til at rundt 50% av de over gjennomsnittlige hifi interesserte foretrekekr vinyl framfor cd. Det varierer jo såklart fra plate til plate, men her snakker jeg sånn generelt.

 

En lang diskusjon om temaet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13142.0.html

 

Det du sier er at hva man mener om lyd er subjektivt. Det er jeg enig i.

Men lyd kan likevel måles fra spesifikasjoner, Vinyl må jukses med for å i det hele tatt høres ut(RIAA equilizer). Det er så mange variabler og dårlig gjennomførte løsninger.

 

Hvis man ser helt objektivt på det, er lp ubrukelig.

 

 

Men si meg, ut i fra deres subjektive mening, hva er bedre med vinyl?

 

Og tror dere virkelig ikke musikken dere hører på vinyl i dag er lagret digitalt først?

Bare behold det digitalt hele veien, også last heller ned en plugin til pc'en deres som ødelegger lyden og får den til å høres "LP" ut med unøyaktig avspilling, pop, skrap og gnikking.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Lyden fra vinyl er på en måte rundere i kantene. Det hender også jeg opplever med slam i bassen. Ting høres ofte mer virkelig ut.

 

Nå er det forresten eldre plater som ikke har vært lagret digitalt som låter meget bra, men jeg har også opplevd at lp versionen er best selv om det er en nyere innspilling. Det kan såklart ha noe med cd og lp spilleren og gjøre, men tror likevel det er lp formatet som utgjør forskjellen.

 

Til slutt så har jeg også hørt cd plater som låter bedre enn sin Vinyl version.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Tåpelig inlegg av Lafs da god lyd ikke kan måles utifra spesifikasjoner. Tviler sterk på at du har noen særlig erfaring med Vinyl.

 

Det er en grunn til at rundt 50% av de over gjennomsnittlige hifi interesserte foretrekekr vinyl framfor cd. Det varierer jo såklart fra plate til plate, men her snakker jeg sånn generelt.

 

En lang diskusjon om temaet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13142.0.html

 

Det du sier er at hva man mener om lyd er subjektivt. Det er jeg enig i.

Men lyd kan likevel måles fra spesifikasjoner, Vinyl må jukses med for å i det hele tatt høres ut(RIAA equilizer). Det er så mange variabler og dårlig gjennomførte løsninger.

 

Hvis man ser helt objektivt på det, er lp ubrukelig.

 

 

Men si meg, ut i fra deres subjektive mening, hva er bedre med vinyl?

 

Og tror dere virkelig ikke musikken dere hører på vinyl i dag er lagret digitalt først?

Bare behold det digitalt hele veien, også last heller ned en plugin til pc'en deres som ødelegger lyden og får den til å høres "LP" ut med unøyaktig avspilling, pop, skrap og gnikking.

Før gikk mye av hifitesterenes tid til å måle komponentene man testet. Dette var ett problem når det kom til feks rørforsterkere. Dette fordi i følge målingen skulle det ha vært en jævlig dårlig lyd. Noe det ikke var. Derfor bruker man mer tid på faktisk å lytte til komponentene i stede for å gjøre målinger.

For meg virker det mer logisk å bruke ørene til å teste hifikomponenter enn måleinstrumenter.

 

Vinyl har mye rundere og varmere lyd enn digitale formater.

 

Jeg har blant annet en innspilling av Pet Shop Boys - Suburbia på både vinyl og på cd.

Den digitale versjonen er helt ribbet for den bassen som er på vinyl utgaven. For meg er det nesten som om det ikke er samme låt.

 

Så lenge man behandler vinylene sine pent så er det ikke så mye "ulyder" å klage på. De få som kommer har jeg ikke noe i mot, det er koselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du går glipp av mye bra stillhet når du komprimerer digitalt - man tar vekk en del informasjon man tror man "objektivt sett" klarer seg uten. Der et analogt opptak er av en hel situasjon, er CD-versjonen en "det beste"-utgave. Men er det ikke forskjell på analog stillhet og null?

Musikk handler ikke om fornuft, men om følelser. Derfor er det liten vits i å forlange at folk retter smaken sin inn etter et regnestykke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...