Gå til innhold

flyttet for meg selv, tips til middag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir det Toro Velbekomme. :D

 

Neida... Taco, pitapizza, kjøttdeig & spaghetti, Macaroni og ost, Pasta Carbonara, løvstek og potetmos (alternativt skjær poteter i tynne skiver, legg på bakepapir og strø litt salt over. Ta de ut når de begynner å lage små bobbler/får en fin gylden farge på kantene). Ostesnitzel med saus. Ris og kylling.

 

matprat.no er veldig kjekt å ha. :)

Lenke til kommentar

Har du tilgang på fryser? Da jeg bodde alene pleide jeg å lage store porsjoner av mat som lett kan fryses og så er det bare å varme når det trengs. Bolognese, lasagne, chili con carne og andre gryteretter passer bra.

 

Ellers var pasta med pesto og spekeskinke et vanlig måltid for meg da jeg bodde alene.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har ikke fryser selv, annet enn den lille i toppen av kjøleskapet som sliter med å holde isbitene frosne, så vi er i samme båt. Kan ikke lage noen store porsjoner og fryse, men jeg har klart meg ganske fint.

 

Noe jeg liker godt er kjøttdeig, pasta, tomatsaus og mais, som legges i en form og stekes i ovnen med litt ost på toppen.

Koster deg ikke mye heller, lagde det i går, og da brukte jeg kyllingkjøttdeig til 25 kroner, 200-250 gram pasta til, tja, 10 kroner, mais til 10 kroner og 5 kroner på ost. Litt avhengig av hva slags tomatsaus du bruker, men jeg hadde en fra Dolmio som jeg helte oppi, kostet vel rundt 20 kroner. Vanlig hakkede tomater og litt tomatpuré fungerer også flott.

 

Stek kjøtt og kok pasta, legg alt i en ildfast form, dryss litt ost på toppen og stek i ovnen på cirka 200 grader i cirka et kvarter.

 

Holder til to middager, som da ender på 70 kroner til sammen eller rundt 35 kroner per middag. En liten salat ved siden av gjør det enda sunnere, og da kan du vel faktisk få tre porsjoner, spesielt hvis du putter oppi litt ekstra pasta.

 

Quesedillas er også noe som er veldig enkelt og godt. Varierer man litt med fyllet kan man også lage mye spennende.

 

F.eks. har jeg hatt god suksess med kyllingkjøttdeig (koster vel drøye 35 kroner for 400 gram, holder til litt over 2 middager) som stekes med tacokrydder (10 kroner). Riv et par skiver Jarlsberg (~5 kroner?) slik at det dekker halve tacolefsen (holder vanligvis med to stk, så rundt 5 kroner her?) og stek i en stekepanne på middels varme. Server med litt tacosaus (15 kroner for en boks, holder lenge, men si 5 kroner).

Da har du middag til under 45 kroner.

 

Skinke kuttet i små biter fungerer også fint, men dette blir vel mer et mellommåltid og ikke en ordentlig middag.

 

Ellers er det iblant tilbud på 650g kylling, betalte 60 kroner per stk for en ukes tid siden, og da har du middag til to dager og lunsj til en eller to dager.

Salat med agurk, mais, fetaost, pastaskruer og kylling er veldig enkelt og godt. Perfekt niste til lange skoledager.

 

En annen ting som har vært veldig populært hos oss har vært kylling i currysaus.

Du trenger egentlig bare kylling, kokosnøttmelk og diverse curryblandinger og chili, samt alle slags grønnsaker du vil ha i.

 

Vi pleier å ha kyllingfilét i småbiter, gulerøtter i skiver, sugar snaps (sukkererter på norsk er det vel), litt løk og ananas.

 

Dette serveres med ris, og du kan gjerne lage en svær porsjon og fryse den ned. Hjelper lite siden du ikke har fryser, men du kan alltids lage en liten porsjon.

 

Ta passelig med kylling og stek den i en panne med høy kant.

Mens den steker kutter du opp gulerøttene, og når kyllingen er ferdig hiver du gulerøttene og sugarsnapsene oppi sammen med kokosnøttmelken.

Så smaker du til med chilimix og chilipaste. Vi bruker 1 ts med chilimixen og 2-3 ts med chilipasta.

 

Siste forslaget blir et par pastaretter.

 

Spaghetti eller tagliatelle - jeg bruker vel rundt 100 gram, men du velger selv hvor mye du ønsker.

1 kyllingfilet.

Fløte.

Kylingbuljong.

Parmesan.

Hvitvin om ønskelig.

Sitronsaft.

 

Og eventuelt en salat til. Jeg pleier å bruke et par sukkererter til.

 

Start med å kutte opp kyllingfileten i terninger. Start med koking av pasta, så steker du kyllingen til den er gjennomstekt. Dette tar cirka fem minutter, da slår du ned varmen til cirka 1/3, og heller oppi rundt en desiliter fløte. Tar gjerne det på øyemål, men en desiliter pleier å holde. Bland cirka én tredjedel av en terning med kyllingbuljong med bittelitt kokende vann, du skal ha nok til at du får løst den helt opp. Hell dette oppi sammen med fløtesausen, riv litt parmesan oppi, drypp oppi et par dråper med sitronsaft eller lime, og eventuelt en liten skvett hvitvin.

Rør litt rundt og la det putre i et minutt eller to før du slår av platen, og på denne tiden er pastaen ferdig. Hell av vannet (jeg pleier å legge sukkerertene i bunnen av dørslaget, helle over pasta, og så helle over en halvliter med vann fra vannkokeren for å få litt varme på de uten å ihjelkoke de), legg pasta på en tallerken og legg sausen over.

Det tar 15 minutter og blir relativt lite oppvask, 1 gryte, 1 panne, rivjern og dørslag.

 

 

Mye av dette ble copy/paste fra andre innlegg jeg har, så det ser vel litt rart ut språkmessig.

Endret av Henrik C
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjølv syns eg det er fryktelig praktisk å ha eit lager med penne eller liknande pasta som ein kan koke opp og blande med ønska kjøtt. Eller bare ein saus om du vil kjøre vegetarianar-style.

Same med egg og pølser. Det er ting som passar til alt, så ein kan bare hive saman noko.

 

Ellers, om eg har dårleg tid, eller har hatt ein veldig lang dag lagar eg meg ein halv pose med ferdig-middag frå findus som du finn i kjøledisken. Fyll opp ein tallerk og hiv den i mikrobølgjeomnen så har du ein middag.

 

Du burde og skaffe deg ein frysar, slik at du kan kjøpe familiepakkar av kjøtt og slikt, og ha det liggande. Kjøpar sjølv ein pakke med kyllingfiletar som eg tar i frå nå og då.

Lenke til kommentar

Min raske, gode og billige nudlesuppe.

 

Du trenger:

1pk Nudler

Grønsaks-buljongpulver

Lapskausblanding fra frysedisken

halv løk

1 kjøttpølse

 

Kok opp noe vann med en god del buljongpulver.

Ha i noe Lapskausblanding, løk, halve nudlekrydret og pølsebiter.

Når grønnsakene bynner og bli ferdige har du nudlene i.

 

Serveres som suppe med brød på siden. Blir det for lite smak av skyen, prøv mere buljong neste gang.

 

Oppvask: Liten kasserolle, suppeskål, kniv og skje. Tid 07-20minutter

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Pitapizza :dribble:

2-3 pitabrød som du smører tomatpurè på, legg til løk, paprika, kjøtt/salami/skinke og ost, og så rett i ovenen.

 

Beste av alt er at du slepp nokon som helst oppvask, eventuelt et fat om du er av den prippne typen. :thumbup:

 

 

Ellers går det mykje i svine- eller kyllingstrimlar og salat + rømme i wraps for min del, særleg om eg ikkje eigentleg orker å bruke lang på middagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...