Gå til innhold

Astronomi


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg er gankse ny her på forumet og tenkte å prøve meg litt fram med å legge ut en tråd om Astronomi hvor det kan diskuteres og spørres om alt innen astronmi spesielt rettet mot astrofysikk.

 

Jeg har et spørsmål å starte med og det er om det er noen her som vet om: Unnslippningshastigheten til et legeme er proporsjonalt med legemets masse. :dontgetit: Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er den ikke.

 

Du har

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^{2} = \frac{GMm}{R}

 

Der G er gravitasjonskonstanten og M er massen til objektet legemet skal slippe unna og R er radiusen. Så er m massen til legemet og v er da unnslipningshastigheten.

 

Da ser du at du kan stryke m når du løser for v.

 

PS: Du regnes som unnslippe når din kinetiske energi er lik den potensiale energien fra objektet.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er den ikke.

 

Du har

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^{2} = \frac{GMm}{R}

 

Der G er gravitasjonskonstanten og M er massen til objektet legemet skal slippe unna og R er radiusen. Så er m massen til legemet og v er da unnslipningshastigheten.

 

Da ser du at du kan stryke m når du løser for v.

 

PS: Du regnes som unnslippe når din kinetiske energi er lik den potensiale energien fra objektet.

Jo, den er jo det.

Når man snakker om unnslippningshastigheten til et legeme så prater man selvsagt om legemeet som skal "unnslippes", ikke legemeet som "unnslipper". Da er unnslippningshastigheten proposjonal med M. Strengt tatt rota av M.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er den ikke.

 

Du har

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^{2} = \frac{GMm}{R}

 

Der G er gravitasjonskonstanten og M er massen til objektet legemet skal slippe unna og R er radiusen. Så er m massen til legemet og v er da unnslipningshastigheten.

 

Da ser du at du kan stryke m når du løser for v.

 

PS: Du regnes som unnslippe når din kinetiske energi er lik den potensiale energien fra objektet.

Jo, den er jo det.

Når man snakker om unnslippningshastigheten til et legeme så prater man selvsagt om legemeet som skal "unnslippes", ikke legemeet som "unnslipper". Da er unnslippningshastigheten proposjonal med M. Strengt tatt rota av M.Jor

 

 

Takker for svar, jeg mener også at dette høres logisk ut og jeg mener at unnslippningshastigheten til et legeme er proporsjonal med legemets masse, men jeg satt i friminuttet på skolen og gjorde en litt overaskende oppdagelse. Jeg prøvde å finne proporsjonalitetsfaktoren (K) mellom massen (Y) og unnslippningshastigheten (X)til planetene Merkur og Jorden. Det som overrasker meg er at proporsjonalitetsfaktorene Y/X til merkur og jorden er forskjellige og derfor mener jeg at ikke unnslippningshastigeten og massen til legemer er proporsjonale størrelser.

Lenke til kommentar

Prøv med rota av massen.

Jeg gjorde et overslag og fikk en forskjell i K med en faktor på 10 hvis jeg ikke tok rota. Men tok jeg rota av M fikk jeg en forskjell med faktor ~ 1. Gjorde det veldig røft, hadde jeg gjordt det med flere desimaler og kanskje flere planeter tenker jeg jeg ville fått en ganske rett linje, hvis det ikke er noe jeg overser.

Endret av SirDrinkAlot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...