Gå til innhold

550D eller 60D ?


Anbefalte innlegg

Hei.Er en amatør som skal investere i mitt første speilrefleks kamera.Har sondert markede å kommet fram til dissse. Canon EOS 550D eller EOS 60D (7D??).Video delen er viktig, ellers blir det nok mennesker/dyr,ting og natur bilder som blir hoved fokus.

Noen som har bruker erfaring å dele ang 60D?

Vet at tyngden ligger på optikk når det gjelder bilder.

Noen synspunkter på hvilke optikk??

kit versjon med: canon-ef-s-17-85mm-f-4-5,6-is-usm

 

Har også kikket på:canon-ef-s-17-55mm-f-2.8-is-usm

canon-ef-24-105mm-f-4.0l-is-usm

 

Er det fornuftig å kjøpe kit versjon eller kamerahus å bra optikk?

(tenker penger,kvalitet å at jeg er amatør)

Takker for svar.

 

Godt nytt år alle på www.akam.no (litt tidlig,men)

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om video er viktig er nok 60D beste valget. Flippskjerm redder ryggen. I tillegg får du bestemme lydnivåer, noe som kommer godt med om du ikke har ekstern lydopptaker. Histogram er også live i videomode om jeg ikke tar grundig feil (dette har heller ikke 7D).

550D og 60D har nå nylig fått støtte av Magic Lantern. 7D er enda ikke knekket - det ser heller ikke ut til å bli.

 

Ingen av disse har autofokus. Det er kun manuell fokus på videobiten.

 

Om du ikke er bombesikker på om DSLR er noe for deg, er det kanskje greit å starte billig. Jeg ville kjøpt 60D + F1.4-objektiv (gøy å leke med dybdeskarphet i starten), men det er da meg. Når det kommer til zoom-objektiv er det kjekkest med fast blender.

Endret av Jan
Lenke til kommentar

Ville nok sagt at 7D er det beste kameraet av de tre, er vel ingen kamera pr i dag som slår det uten å ta steget opp til FF :hmm:

 

 

Da tenker du iallefall ikke på kameraets dynamikk-egenskaper, bilder pr sekund eller støyegenskaper.

Der er det nok et kamera med benevnelsen K-5 (muligens sammen med Nikon D7000) som er Kongen.

Når det er sagt er jeg klar over at trådstarter ikke vurderer dette i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hvordan er A33 til Sony sammenlignet med 60D og 7D da?

A33 har fått skryt av det jeg har sett av tester i allefall. Prisen er jo ikke langt unna 550d, men fordelen med Sony er jo at linsene som kjøpes i ettertid blir mye billigere enn linsene til Canon pga stabilisator i huset.

Lenke til kommentar

Hvordan er A33 til Sony sammenlignet med 60D og 7D da?

A33 har fått skryt av det jeg har sett av tester i allefall. Prisen er jo ikke langt unna 550d, men fordelen med Sony er jo at linsene som kjøpes i ettertid blir mye billigere enn linsene til Canon pga stabilisator i huset.

 

Nja det er vel en myte, prisene slår nok begge veier.

Canon EF 300mm f/2.8L IS USM 37012,-

 

Sony SAL-300F28G 300mm F2.8 G 69999,-

Lenke til kommentar

Ville nok sagt at 7D er det beste kameraet av de tre, er vel ingen kamera pr i dag som slår det uten å ta steget opp til FF :hmm:

 

 

Da tenker du iallefall ikke på kameraets dynamikk-egenskaper, bilder pr sekund eller støyegenskaper.

Der er det nok et kamera med benevnelsen K-5 (muligens sammen med Nikon D7000) som er Kongen.

Når det er sagt er jeg klar over at trådstarter ikke vurderer dette i utgangspunktet.

 

Tja mulig tester tar feil men jeg tror ikke det :-) når det gjelder bilder pr sek så har vel K-5 bare 7 bilder pr sek og 7D har 8 :cool:

Lenke til kommentar

Ta nå å finn priser i litt mer normalprisen for en hobbybruker da. Det er ikke normalt for brukere å løpe rundt med en fast 300 f2,8 linse. Litt realistisk kan du da være selv om det er midt i sovetiden :)

 

Joda,men det har vært nevnt tidligere (vet ikke om det var i denne tråden) at dette med de store prisforskjellene er en myte, noe er bbilligere,andre har samme pris og noe er dyrere, en annen bakdel jeg ser med innebygget IS er etter hva jeg har lest at den er tregere og en ser jo at både Nikon og Canon stadig kommer med nye objektiver med enda bedre IS egenskaper enn forgjengeren .

Selv sikler jeg på en 300 f2,8 og med det valget jeg har gjordt så sitter jeg da eventuelt igjen med ca 33000.- kr , kan bli mye grom optikk for det :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Veldig mange velger Sigma sine linser. Både 18-200 og 70-300 linsen har samme pris til begge kameraene, men siden Canon ikke har stabilisator i huset så er det nok et dårligere valg å velge en billig sigma til Canon enn å velge et billig sigma til Sony.

 

Det er mulig,men billiglinser har jeg uansett forkastet for lengst, for hva er vitsen med å kjøpe et kamera som skal yte så veldig bra og så sette noen dårlige objektiver på det, det er bortkastet.

Objektivets kvalitet er faktisk minst like viktig om ikke viktigere enn selve kameraet

Lenke til kommentar

Du bruker et kamera som koster 13-15k. Det er ikke det som blir definert som et amatørkamera slik som TS spurte etter. Behovet til TS er nok noe annet enn ditt behov. Med ditt behov for kamera så har du overkjørt TS sitt behov over en lang skog. Trur neppe at TS kommer til å kjøpe en 300 f2/8 linse til 2 månedslønninger på mange mange år siden han spør etter råd for første systemkamera for en amatør. Da er han nok mye mer tjent med en 1500 kr linse for å leke seg med. Det er et faktum at Sigma linser til 1500 kr er vanvittig mye linse for pengene.

Lenke til kommentar

Alt fra Prisguiden, 1-1-2011.

 

Sony 18-55: 1447,-

Canon 18-55 IS: 1245,-

Nikon 18-55 VR: 1434,-

 

Sony koster mest. Canon 200 billigere.

 

 

Sony 55-200: 1799,-

Canon 55-250 IS: 1495,-

Nikon 55-200 VR: 1899,-

 

Canon fortsatt billigst. Med mest brennvide spenn. Nikon hele 100 dyrere en Sony.

 

 

Sony 70-300: 6985,-

Canon 70-300 IS: 3818,-

Nikon 70-300 VR. 4064,-

 

Har ikke tatt med 75-300mm varianter, da disse er eldre og daarligere optiske konstruksjoner.

 

 

Sony 16-105: 4356,-

Canon 15-85 IS: 5369,-

Canon 18-135 IS: 2968,-

Nikon 18-105 VR: 1969,-

Nikon 16-85 VR: 3969,-

 

Ikke helt samme brennvidde spenn pä noen.

 

 

Jeg kan fortsette. Men egentlig ikke nye ihht prisguiden som sier at det blir dyrere med VR / IS i objektivet.

 

 

I tillegg, som det saa pent pä ny norsk heter; "economics of scale". Canon og Nikon produsere saa mange flere objektiver en Sony. Det lille som VR / IS koster ekstra, tar de inn pä mengden.

 

Kan vi legge den myten död, at Sony faar billigere objektiver, pga sensor stabi?

Lenke til kommentar

Hei.Er en amatør som skal investere i mitt første speilrefleks kamera.Har sondert markede å kommet fram til dissse. Canon EOS 550D eller EOS 60D (7D??).Video delen er viktig, ellers blir det nok mennesker/dyr,ting og natur bilder som blir hoved fokus.

Noen som har bruker erfaring å dele ang 60D?

Vet at tyngden ligger på optikk når det gjelder bilder.

Noen synspunkter på hvilke optikk??

kit versjon med: canon-ef-s-17-85mm-f-4-5,6-is-usm

 

Har også kikket på:canon-ef-s-17-55mm-f-2.8-is-usm

canon-ef-24-105mm-f-4.0l-is-usm

 

Er det fornuftig å kjøpe kit versjon eller kamerahus å bra optikk?

(tenker penger,kvalitet å at jeg er amatør)

Takker for svar.

 

Godt nytt år alle på www.akam.no (litt tidlig,men)

 

Mvh

Dag

Det er fornyftig aa kjöpe en god kombinasjon av kamera-hus, objektiv, og evnt annet utstyr man trenger. D60 er et kjempe godt kamera (Saa er 550D og 7D ogsaa).

550D er aa anbefalle, hvis du bare skal knipse. 60D, hvis du har tenkt aa ha fotografering som hobby.

 

Generelt blir anbefalt Canon 15-85 IS. Da har du en veldig god kombinasjon som du kan vaere fornøyd med i mange aar. Objektiv med större brenn-vidde omraade, er ikke aa anbefale. Da er det bedre med 2 forskjellige objektiver. Canon har et 55-250 som er baade gunstig og god.

(Canon 17-55 og 24-105 er og gode objektiver, men dyre. For mange er 15-85 et bedre valg.)

 

Til tema Sigma, som blir nevnt. Dessverre, og spesielt med Canon, er det litt for ofte fokus problemer med disse. Hvis Sigma, da fra deres EX serie.

Lenke til kommentar

Ville nok sagt at 7D er det beste kameraet av de tre, er vel ingen kamera pr i dag som slår det uten å ta steget opp til FF :hmm:

 

 

Da tenker du iallefall ikke på kameraets dynamikk-egenskaper, bilder pr sekund eller støyegenskaper.

Der er det nok et kamera med benevnelsen K-5 (muligens sammen med Nikon D7000) som er Kongen.

Når det er sagt er jeg klar over at trådstarter ikke vurderer dette i utgangspunktet.

 

Tja mulig tester tar feil men jeg tror ikke det :-) når det gjelder bilder pr sek så har vel K-5 bare 7 bilder pr sek og 7D har 8 :cool:

Og for å kompletere avsporingen har nikon 7000 6 f/s :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...