Gå til innhold

Hjelp til 12V, kobling av rele


Jakke

Anbefalte innlegg

hei! Da min bil har vindusheiser som ikke bruker rele, går det mye strøm igjennom bryterne, og dermed blir vinduene tregere og bryterne tar kveld etter en stund.

 

Derfor skal jeg koble inn releer. Disse er 5-polede Changeover-rele, for de som vet hva disse er (ikke jeg iallefall)

post-51466-0-94302200-1293746806_thumb.gif

post-51466-0-74593700-1293746819_thumb.jpg

 

Øverste er det originale nettet, nederste er hvordan det skal kobles.

 

Men for å koble det, må jeg forstå hvordan alt er koblet sammen. Det gjør jeg da ikke desverre.

 

Om noen fatter mer enn meg, kan dere forklare og gjerne tegne om dere har tid?

 

Om dere har photoshop, så kan dere tegne og flytte og styre på det originale nettet så blir det mindre tegning :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Enkel forklaring: Du får 12V inn ovenfra sikringsboksen (BLK/RED) og jord nede til høyre på skjemaet (BLK). Forklarer funksjonen til den enkleste, venstre motoren først:

 

Slik bryterene er tegnet inn på skjemaet, så har begge sider av motoren (RED/BLK&GRN(BLK) forbindelse til jord gjennom bryterene (UP&DOWN). Når du trykker på UP-knappen får den ene siden av motoren forbindelse til 12V i stedet for jord, mens den andre fortsatt er jordet, og vinduet går opp. Når du trykker på DOWN-knappen er det den andre siden av motoren som får 12V, og motoren og vinduet går da motsatt vei.

 

For det høyre vinduet er det en ekstra bryter på passasjersiden som i prinsippet fungerer likedan, pluss at det er en egen bryter (POWER CUT SWITCH) som kan kutte 12V strømmen til denne slik at ekstrabryteren blir deaktivert.

 

Med releene går 12V strømmen fra bryteren til enten det ene eller det andre releet, som styrer hovedstrømmen på samme måte som bryteren gjorde før.

 

Nytt koblingsskjema:

post-6866-0-72231200-1295099687_thumb.jpg

Har ikke tegnet inn 12V og jord til releene; disse tar du enten fra tilførselen til bryteren (tidligere nevnte BLK/RED&BLK) , eller lager helt nytt opplegg med tykkere kabler og større sikring fra batteri/sikringsboks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...