Gå til innhold

Juridisk levetid på sparepære?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting:

 

Loven sier at produkter som er ment å vare vesentlig mer enn 3 år, er garantert å vare i minst 5 år, i henhold til forbrukerkjøpsloven (eller noe sånt.)

 

Jeg lurer på om en Philips sparepære som ifølge esken skal vare i 8 år, er ment å vare i vesentlig mer enn 3 år?

 

8 er vesentlig mer enn 3. Men kan vi bruke mot dem at det står 8 år på pakken?

 

I så fall, er det riktig av meg å bytte en sparepære 4,5 år etter at den er kjøpt?

 

 

Spørsmålet er hypotetisk, ettersom den siste Philips sparepæren jeg byttet varte i 8 dager...

 

Jeg hater dette bruk-og-kast-samfunnet.

http://www.vimeo.com/17750184

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta et eksempel fra dokumentasjonen på en lignende pære;

 

"Moderne teknologi har lengre levetid enn standard lyskilder. Med 12 års levetid vil én sparepære erstatte 12 vanlige lyspærer. Dermed sparer de deg penger og varer lenger, år etter år. Levetiden er basert på en gjennomsnittlig bruk på 2,7 timer per dag eller 1000 timer per år. Dette gjennomsnittet påvirkes av ulik bruk i de forskjellige årstidene (mørke vinterdager eller lyse sommerdager), værforholdene (solskinn eller en mørk og regnfull dag) og rommet der lyskilden brukes (kortvarig bruk på badet eller langvarig bruk i stuen)."

 

Lyskildens levetid: 8 år

Antall brytersykluser: 5000

Anslått levetid: 8000 time®

 

Varen har en forventet levetid på 8 år - gitt at dokumentasjonen ellers følges (altså at det ikke lyser mer enn 1000 timer i året, og ikke slås av og på mer enn 5000 ganger). Når produsenten går ut og reklamerer for den lange levetiden så kommer det også til å bli tatt hensyn til ved en eventuell sak. Men da kommer også vi inn på et annet moment - bevisbyrden. Du må, etter 6 måneder, sannsynliggjøre at du har fulgt dokumentasjonen og behandlet produktet riktig iht dokumentasjonen, altså ikke latt den lyse mer enn antall timer beskrevet. Så selv om varen er ment å vare lengre, så vil det ikke automatisk si at dersom pæren går så er det en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Regner med om du leser nøye på pakningen vil du se at 8år er estimert ved bruk i en time eller to om dagen, under perfekte klimatiske forhold og ikke konstant kjør..

 

Sparepærer er også rimelig svake når det kommer til å bli ofte skrudd av og på og temperatursvingninger..

 

Dessuten... Hvem har vel kvitteringen for en sparepære etter 2-3 år? De fleste butikker vil kreve kvittering for å erstatte en slik pære ved klage..

Lenke til kommentar

En ting jeg har erfart er at lyspærer og sparepærer som har skrusokkel, ikke varer veldig lenge.

 

Men jeg har noen tak- og skrivebordslamper som faktisk er beregnet på lysrør, og bruker andre sokler.

 

421px-Leuchtstofflampen-chtaube050409.jpg

 

Jeg tror mye av problemet er at sparepærer med lysrørteknologi krever mer enn bare 220 volt.

De krever også en spole og en tenner.

 

Lamper beregnet på lysrør har dette separat.

Sparepærer med skrusokkel må erstatte spole og tenner med et bittelite kretskort. Og det er dette som feiler.

 

 

Jeg har sett meg lei av sparepærer med skrusokkel, som ikke varer lenge.

Når lamper skal skiftes, vil jeg kjøpe moderne lamper.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tviler på en lyspære noen gang vil kunne havne under "vesentlig lengre enn 2 års levetid"-kategorien. Pris spiller også en rolle.

 

Eksempel: en DVD-spiller til 295,- har kanskje to års reklamasjonsrett, mens en til 19995,- har 5 år.

 

Når det er sagt er det andre faktorer som spiller inn som uansett ville gjort det vanskelig å bevise iboende feil på produktet (som f.eks. spenningsvariasjoner i huset ditt).

 

Skjønner at man vil være prinsippfast, men hvis du vil bruke den verdifulle tiden du har på kloden til å krangle på reklamasjonsretten til en lyspære, da bør ett og annet revurderes ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som om dere har hoppet over det viktigste poenget: Absolutt reklamasjonsfrist er ikke det samme som reklamasjonsRETT. Man har kun reklamasjonsrett på mangler ved produktet, dvs at produktet ikke svarer til forventningene.

 

Det er feks 2 års reklamasjonsrett på bananer, men man kan ikke reklamere på at bananen er råtten etter 2 måneders "bruk". Ei heller kan man reklamere på lyspærer som har holdt ut sin normale levetid, kun dersom de går unormalt fort.

 

5-årsfristen er her altså kun en absolutt frist, den avgjør ikke hvorvidt man kan reklamere på at pæra går :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alastor har skrevet det jeg ville si. Det er veldig lett å blande sammen reklamasjonfristen med forventet levetid (evt. garantitid).

 

En helt annen ting: Jeg så hele dokumentaren i åpningsinnlegget. Det er noe alle burde gjøre - også de som lager lovene våre, et forbud mot "planned obsolescense" burde være en interessant idé.

 

Jeg synes for øvrig hele forbrukersamfunnet er modent for avløsning.

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på at Alastor øser ut av sin visdom, men for meg som ikke er jurist forstår jeg ikke helt hva konklusjonen hans er.

Kan jeg bytte en defekt sparepære, og i så fall: etter hvor lang tid?

 

 

Ei heller kan man reklamere på lyspærer som har holdt ut sin normale levetid, kun dersom de går unormalt fort.

Hvor lenge da?

To måneder, som i eksemplet med bananen? Eller 2 år?

 

Jeg viser spesiellt til at noen pærer er merket 8 years.

Selv om denne beregningen er basert på et usannsynlig lavt antall timer hver dag, må man kunne forvente minst 2 år når det står 8 år.

 

Et annet eksempel:

Sparepærer med lyssensor, merket 10 years.

Forutsetter disse pærene at natta varer 2,7 timer per døgn?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis pakken opplyser om en bestemt forventet varighet, kan du holde deg til dette. Dvs. at du kan reklamere dersom pæren varer kortere.

 

Dette forankres i forbrukerkjøpsloven § 16 annet ledd, jf. første ledd bokstav c:

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

(...)

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

(...)

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

(...)

 

Om det ikke er gitt informasjon om forventet levetid, må man vurdere hva man som forbruker har "grunn til å forvente", se § 15 annet ledd bokstav b. Denne bestemmelsen slår fast at salgstingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper."

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på at Alastor øser ut av sin visdom, men for meg som ikke er jurist forstår jeg ikke helt hva konklusjonen hans er.

Kan jeg bytte en defekt sparepære, og i så fall: etter hvor lang tid?

 

Ei heller kan man reklamere på lyspærer som har holdt ut sin normale levetid, kun dersom de går unormalt fort.

Hvor lenge da?

To måneder, som i eksemplet med bananen? Eller 2 år?

 

Jeg viser spesiellt til at noen pærer er merket 8 years.

Selv om denne beregningen er basert på et usannsynlig lavt antall timer hver dag, må man kunne forvente minst 2 år når det står 8 år.

 

Et annet eksempel:

Sparepærer med lyssensor, merket 10 years.

Forutsetter disse pærene at natta varer 2,7 timer per døgn?

 

Du kan reklamere innenfor 5 år så lenge den har gått i stykker FØR oppgitt levetid i timer. Dvs at om du har brukt den opp innen 1.5 år fordi den har stått på 24/7 så kan du ikke reklamere, men har du brukt den 2 timer hver dag i 4 år og den går, så kan du reklamere på det :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...