Gå til innhold

Tolkning av Metallica - The Unforgiven


arxx

Anbefalte innlegg

Fant ikke noen samletråd for å spørre om tolkninger av musikk, så jeg håper det er ok å lage nytt tema :)

 

Begynt så smått å blogge litt, og liker å skrive litt om musikk jeg liker. Rett og slett fordi jeg lærer mye mer om musikken når jeg skriver om den. Her er noen linjer om "The Unforgiven" en låt jeg har elsket siden jeg hørte den første gang som tenåring :)

 

Noen som har noen kommentarer eller rettelser på tydelige feil?

 

Handlingen

Metallica har aldri røpet hva sangen handler om, men tolkninger finnes det mange av.

 

Sangen kan handle om ett menneske som er undertrykt av hva folk rundt det mener, og regler satt av familien eller samfunnet. Personen det handler om må leve opp til familien/samfunnets ønsker, uten å helt strekke til. Han ser bittert tilbake på livet han har levd. Ett liv som har handlet om å glede andre, eller innfri andres forventninger. Han har aldri vært fri eller vært seg selv. Han forbereder seg til døden, full av anger, og uten å vite hvordan livet kunne ha vært dersom han hadde trosset familien/samfunnets forventninger og strenge regler.

 

På videoen ser vi en gutt som kryper inn i ett rom, og begynner å skrape på veggen for å komme ut. Hele tiden er utgangen rett bak han, men han fortsetter å skrape på veggen, og gjør dette hver dag helt til han er en aldrende mann. Endelig, da han har fått hull på veggen, lukker han igjen den opprinnelige inngangen, låser den, ser ut den nye utgangen - faller om, og dør.

 

Her har vi mange metaforer å finne. Han er lukket inne i ett tankefengsel, og selv om utgangen er åpenbar, insisterer han på å følge andres forventninger og blir frivillig innesperret. Han er i tankefengselet hele livet, men prøver å komme ut på andre måter. Da han endelig finner utgangen, og ser at den leder ut til samme verden som den opprinnelige, ser han at hele livet har vært bortkastet.

 

Det er også teorier om at James Hetfield skriver om sitt eget liv. James ble oppdratt i en strengt religiøs familie som ikke trodde på medisiner, da Gud heller skulle ta vare på dem. Da James var 16 år gammel, døde hans mor av kreft. Hun hadde nektet medisinsk behandling for å være tro mot religionen. Kanskje James er bitter fordi han ikke tok avstand fra familiens religion, og gjorde alt han kunne for at hun skulle ta medisiner?

 

cfager.blogspot.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
They dedicate their lives, to ruining all of his. He tries to please them all, this bitter man he is.

Throughout his life the same, he's battled constantly, this fight he cannot win, a tired man they see no longer cares.The old man then prepares to die regretfully - That old man here is me

 

Når sant skal sies, så lager Hetfield ganske dype tekster. Jeg synes sitatet jeg plukket ut er det dypeste i tekstene til Metallica at all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...