Gå til innhold

Nikon D50 eier søker "naturlig " etterfølger - oppdatert


Anbefalte innlegg

Har idag en D40, som begynner bli noen år ( 5 tror jeg )

 

Hva er den " naturlige " etterfølgeren til denne idag ?

 

Et absolutt krav er mulighet til å bruke objektiver uten innebygget servomotor, altså den linsefatningen som takler dette ( kan ikke begrepet i hodet )

 

Frister også med mulighet for video, men det er kanskje litt tidlig å forvente dette i " low end " kameraer ?

 

Må si D40en har imponert meg stort, den er MYE brukt, og tar etter mitt syn GODE bilder...

 

EDIT: huset mitt er en D50, ikke D40. Endrer dog ikke første post, da det vil ødelegge tråden..

Endret av Initium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel D90 eller D7000 som er naturlig å se på. D90 er på vei ut av markedet, så der kan du finne en del gode tilbud. D7000 er arvtageren og en helt ny modell. Og dermed relativt sett fortsatt dyr.

 

Begge to er gode kameraer som også kan ta video, men det er nok sistnevnte som best på video.

 

Nikon har ikke rimelige kameraer med autofokusmotor i huset.

Lenke til kommentar
Nikon har ikke rimelige kameraer med autofokusmotor i huset.

 

Nei, såvidt jeg husker, var dette noe helt spesielt for D40.

 

D50 som ble lansert noen mnd etter D40 hadde iaf ikke servo i huset mener jeg huske....

 

Får legge til siden litt penger til en D7000 da..... kjøpe utgående modell er aldri noe vits på kamera har jeg finni ut. Bedre kjøpe optikk brukt, av entusiaster..

Lenke til kommentar

Har idag en D40, som begynner bli noen år ( 5 tror jeg )

 

Hva er den " naturlige " etterfølgeren til denne idag ?

 

Et absolutt krav er mulighet til å bruke objektiver uten innebygget servomotor, altså den linsefatningen som takler dette ( kan ikke begrepet i hodet )

 

Frister også med mulighet for video, men det er kanskje litt tidlig å forvente dette i " low end " kameraer ?

 

Må si D40en har imponert meg stort, den er MYE brukt, og tar etter mitt syn GODE bilder...

 

D40 er et godt kamera, baade etter datidens standard og dagens. Lansert november 2006.

Naturlige etterfölger, og et veldig godt kamera i fölge spesifikasjonene er D3100.

Denne har desverre ikke fokusmotor i huset, og gaar derfor ut, i forhold til dine önsker.

 

 

D90, selv om det er et utgaaende kamera, er ogsaa et veldig godt kamera. Igjen, baade etter standard for 2008 og 2010/2011. 12mpixel sensoren som ligger i denne, har vel tatt over som Nikons mest solgte sensor etter 6mp sensoren som var i D40 (og D100, D70(s) og D50). Tror det ikke er for sent aa kjöpe denne, selv om kamera er pä vei ut. Gjör det bare billigere.

 

Ikke se deg blind paa 12 vs 16mpixel. Det er bare 14% mer oppløsning. Det er ikke merkbart før man skriver ut stort (større en A3).

 

Men. Du nevner video. For video er D7000 et bedre valg.

 

For foto, vil muligens D90 og mellomlegg i mer optikk kanskje gi bedre resultater. Men, det er ditt valg. Som nevte av andre ovenfor; begge er gode kameraer.

 

Ellers, har D7000 flere fokuspunkter for autofokus (39 vs 11 (d90) vs 3 (D40). Og er bedre hvis du trenger ISO 1600 eller höyere.

 

 

Nei, såvidt jeg husker, var dette noe helt spesielt for D40.

 

D50 som ble lansert noen mnd etter D40 hadde iaf ikke servo i huset mener jeg huske....

 

Får legge til siden litt penger til en D7000 da..... kjøpe utgående modell er aldri noe vits på kamera har jeg finni ut. Bedre kjøpe optikk brukt, av entusiaster..

D50 ble lansert April 2005, og er dermed 1.5 aar eldre en D40.

Nikon har ikke alltid logisk navngiving. ;~)

 

Etter D40, har D40x, D60, D3000, D3100 og D5000 ogsaa ingen fokus motor.

Men, ser pä det egentlig ikke som noe stort problem, bortsett fra Nikon mangler en AF-S vidvinkel og portrett objektiv

(f.eks AF-S 16mm F2.8 og 85mmAF-S F1.8. Sistnevnte kommer mest sannsynlig snart)

Lenke til kommentar

D50 som ble lansert noen mnd etter D40 hadde iaf ikke servo i huset mener jeg huske....

 

Som Noggie skriver er D50 en eldre modell enn D40 og D50 var også siste billigmodell fra Nikon som hadde innebygd fokusmotor.

 

Den "naturlige" etterfølgeren til D40 er D3100 hvis du ser på modell-nivå, men hvis fokusmotor er et krav må du som flere allerede har nevnt opp i D90 eller D7000. Begge er glimrende modeller og D90 burde det være mulig å finne brukt til en OK pris.

Lenke til kommentar

Hvorfor snakker dere bare om brukt D90?

 

D90 er som flere sier fortsatt verdt nypris, men mange har ventet lenge på en erstatning siden det begynner å bli en gammel modell. Erfaringsmessig dukker det da opp en god del brukte når folk "oppgraderer" til D7000 og det presser gjerne bruktprisen nedover en del.

 

Hvis pris ikke er noen hindring ville jeg valgt D7000, vil du spare litt er D90 et bra alternativ, både som ny og pent brukt.

Lenke til kommentar

Men er det ikke sånn at det ikke er store forskjeller på D90 og D7000? At hovedgreia er videoen? Isåfall er det liten vits for meg å kjøpe det, siden jeg ikke interesserer meg for det :hmm:

Grovt.

 

Ca 14 % mer oppløsning.

Bedre ISO over 1600.

Mer fleksibelt autofokus system.

Magnesium isteden for plastikk kapsling.

Bedre video.

 

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/

http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/

Lenke til kommentar

Mener dog at D40 IKKE hadde innebygget servomotor, noe D50 nettopp hadde

 

Det stemmer, D50 har fokusmotor mens D40 og nyere mangler dette. Hvis du trenger fokusmotor er det D90 eller D7000 du må kjøpe (eller noen av modellene over disse).

 

Så et annet innlegg hvor noen mente det ikke var stor forskjell på D90 og D7000, men det er jeg ikke enig i. D7000 er oppgradert på så og si alle områder. Hver enkelt endring er kanskje ikke så stor, men når du ser på de to kamerane samlet er det liten tvil om at D7000 er en vesentlig oppgradering. Om det er viktige oppgraderinger er jo en annen sak som hver enkelt må vurdere.

Lenke til kommentar
Hvorfor snakker dere bare om brukt D90? Er den ikke verdt butikk-prisen? Bare lurer.. vurderer å kjøpe meg det som nytt. Jeg liker ikke å kjøpe brukte ting.

Man får D90 med 18-105mm for 6000 kr, det er rundt 4000 kr billigere enn D7000. D90 er et ypperlig kamera og hvis man ikke har spesielle behov så vil det gi mer for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...