Gå til innhold

Hvordan tror verden hadde vært uten religion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det noen som greier å se at menneskenes oppmerksomhet og fokus hadde da gått fra religion til Vitenskapen?

At troen på at Vitenskapelig forskning kan løse ethvert menneskelig dilema eller problem?

 

Nå har jeg ikke sagt at dette nødvendigvis er negativt, men dette er relatert til at jeg har tro på at menneskene har behov for å "tro" på noe som kan løse problemene deres eller det de ikke forstår.

Lenke til kommentar

Men er det noen som greier å se at menneskenes oppmerksomhet og fokus hadde da gått fra religion til Vitenskapen?

At troen på at Vitenskapelig forskning kan løse ethvert menneskelig dilema eller problem?

 

Nå har jeg ikke sagt at dette nødvendigvis er negativt, men dette er relatert til at jeg har tro på at menneskene har behov for å "tro" på noe som kan løse problemene deres eller det de ikke forstår.

 

Og hvem har sagt at vitenskap kan besvare ethvert dilemma og problem?

 

Vitenskapen kan ikke besvare påstander som ikke er mulige å kvantifisere, vis meg en vitenskapsmann som mener noe annet.

 

Og om du kommer med en påstand om at mennesker "trenger en tro", så bør du kunne underbygge denne (What can be asserted without proof can be dismissed without proof).

 

Hvorfor trenger mennesker å tro på noe som mest sannsynlig er en løgn? Hvorfor trenger mennesker å basere sitt liv på at de får et til når dette er ferdig? Hvorfor trenger ikke jeg det? Hvorfor trenger ikke alle de andre millinonene av ateister ikke å tro?

 

Det er dessuten ikke religion i seg selv som er problemet med religion, men heller at religioner forutsetter en blind tro.

 

edit: Jeg tror du blander tro med håp. Håp er ikke noe du mister bare fordi du ikke tror på en trollmann i himmelen.

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Soulless du må ikke ta det så ille, det er klart ikke alle mennesker tar det sånn, men mitt inntrykk er at vi har et behov for å ha noe som vi tror , det trenger ikke nødvendigvis være religion og det trenger ikke å forekomme på samme måten som religion gjør, men det må være noe som gir betydning til livene våre, noe Vitenskap definitivt gjør for veldig mange mennesker.

 

Kanskje det er enklere for deg om jeg sier at "jeg tror at vi mennesker har behov for å ha en grunn til å leve" , det er bare å ta en titt på mengden ensome personer i samfunnet vårt i dag og hvor mange av disse årlig tar sitt liv.

 

Det er nettop derfor jeg mener at om vi fjernet religion komplett så ville menneskene sannsynligvis finne noe annet å sette sin tillit til for at denne skal løse deres problemer.

Lenke til kommentar

Soulless du må ikke ta det så ille, det er klart ikke alle mennesker tar det sånn, men mitt inntrykk er at vi har et behov for å ha noe som vi tror , det trenger ikke nødvendigvis være religion og det trenger ikke å forekomme på samme måten som religion gjør, men det må være noe som gir betydning til livene våre, noe Vitenskap definitivt gjør for veldig mange mennesker.

 

Kanskje det er enklere for deg om jeg sier at "jeg tror at vi mennesker har behov for å ha en grunn til å leve" , det er bare å ta en titt på mengden ensome personer i samfunnet vårt i dag og hvor mange av disse årlig tar sitt liv.

 

Det er nettop derfor jeg mener at om vi fjernet religion komplett så ville menneskene sannsynligvis finne noe annet å sette sin tillit til for at denne skal løse deres problemer.

 

He he. Problemet er at det er like mange religiøse som tar livet sitt som alle andre. Det er like mange religiøse som stjeler som andre, det er like mange religiøse som lyver som andre osv osv osv...

 

Troen på et liv til (Push F button for respawn liksom) er en trøst en del mennesker må ha. Samme med troen på "noe", men du tar grundig feil når du sier at dette er noe alle må ha. Selv forholder jeg meg til realitetene i livet mitt og trives utmerket med det uten å måtte dra inn en masse ubegrunnet tull som ingen kan stå for...

 

Å tro på jesus løser ingen problemer du ikke kan løse på annet vis, tror du noe annet så må du tro om igjen, for jesus kan byttes ut med hva som helst..

Lenke til kommentar

Soulless du må ikke ta det så ille, det er klart ikke alle mennesker tar det sånn, men mitt inntrykk er at vi har et behov for å ha noe som vi tror , det trenger ikke nødvendigvis være religion og det trenger ikke å forekomme på samme måten som religion gjør, men det må være noe som gir betydning til livene våre, noe Vitenskap definitivt gjør for veldig mange mennesker.

 

Kanskje det er enklere for deg om jeg sier at "jeg tror at vi mennesker har behov for å ha en grunn til å leve" , det er bare å ta en titt på mengden ensome personer i samfunnet vårt i dag og hvor mange av disse årlig tar sitt liv.

 

Det er nettop derfor jeg mener at om vi fjernet religion komplett så ville menneskene sannsynligvis finne noe annet å sette sin tillit til for at denne skal løse deres problemer.

 

Ja, jeg kan være enig i at vi som mennesker som oftest trenger innhold i livene våre for å trives, men jeg syns ikke det rettferdiggjør det å basere livet sitt på en blind, dogmatisk tro. Man kan fint finne mening med det man gjør uten å finne denne meningen i religion.

 

Som du sier er det helt korrekt at mennesker ville satt tilliten sin til noe annet dersom de forkastet sin religion, og det ville sannsynligvis vært vitenskap for det vitenskapen kunne besvare og filosofi for spørsmålene empiri ikke kunne besvare.

Det er i alle fall min oppfatning ut fra de jeg kjenner som har sluttet å tro. Og personlig syns jeg det å forkaste løgner til fordel for filosofi og vitenskap er et stort skritt i riktig retning.

 

Selv om det ikke hadde blitt fred på jord av den grunn er det grunn til å anta at det ville blitt fredeligere. Om mennesker må begrunne sine valg rasjonelt i stedet for religiøst treffer man rasjonelle valg i stedet for blinde valg.

 

Det blir dog feil å gå fra å si at fravær av religion fører til filosofi/vitenskap til å si at vitenskap = religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...