Gå til innhold

Kamera med slow-mo-mulighet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg et videokamera som skal brukes i forbindelse med fotball. Det skal brukes til å filme hele kamper, men også til å filme teknikk fra nært hold, f.eks. akkurat i skuddøyeblikket. Det er derfor viktig at kameraet har mulighet til noe slow motion-filming, men viktig at det også er brukbart til vanlig filming.

 

Det kommer stort sett bare til å bli brukt ute, så lysforholdene kommer generelt til å være relativt gode.

 

Prisen bør ligge rundt 4000,-

 

God jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ingen kamera å anbefale, men tror det er viktig å velge et kamera som klarer å filme i mange bilder i sekundet om det er slow motion opptak du ønsker. Tror også i så fall at budsjettet på 4000kr kan være litt snaut, siden disse kameraene pleier å være litt dyre.

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar

Casio Exilim EX-FC100 filmer i høyhatighet men uten lyd. Eneste brukbare oppløsningen er den du får ved 210fps 480x360.

 

Et annet alternativ er et ordentlig videokamera som vil være mye bedre å filme med, men som også har høyhastighetsopptak.

Sony HDR-CX115 koster nå 2500kr hos Elkjøp du får 400kr tilbake fra Sony ved å fylle ut et skjema, kameraet må være kjøpt før 31.12 Cashback PDF

 

Kameraet har mulihet til å filmet i høyhastighet i 3 sekunder i 1440x1080 oppløsning uten lyd i følge

. Jeg tipper det er 200fps.
Lenke til kommentar

Sony HDR-CX115 "slow-mo" er vel ikke mer enn 60fps i en 25fps timeline. Det er i minste laget for å studere fotball teknikk + at det bare er 3sek. burst.

 

Casio EX-F1 nevnes tidligere i tråden, det er en eldre modell. Den nye heter Casio EX-FH25 skyter opptil 1000fps. For teknikk studier så vil jeg tro at 120fps på en 25fps eller 30fps timeline vil være "slow-mo" nok. Oppløsningen på 120fps er 640x480, som må kunne betraktes som "akseptabelt" for den typen bruk som er antydet. Kamera kan også reguleres trinnløs mellom 30-120fps og 30-240fps under filming, men bare med audio når det skytes 30fps.

 

Maks kontinuerlig opptakstid er 10minutter, men det er bare å starte et nytt opptak. Hvis ideen er å sette kamera på sidelinjen i 45 minutter uten kamera operatør så er prosjektet uansett ubrukelig. Det må uansett en kameramann til som følger spillerne og da er ikke 10 minutter begrensningen noe problem.

 

Casio EX-FH25 koster ca. 3000 kroner.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ideen er å sette kamera på sidelinjen i 45 minutter uten kamera operatør så er prosjektet uansett ubrukelig. Det må uansett en kameramann til som følger spillerne og da er ikke 10 minutter begrensningen noe problem.

 

 

Det må være bortimot umulig og ha kameraet på "normal" filming og veksle med highspeed filming når situasjoner inntreffer.

Det lureste er nok og bruke to kameraer,et som hele tiden filmer "på stativ" kampen og highspeed-kameraet rundt nakken klar for action.

Lenke til kommentar

Vel, med mindre noen her faktisk eier et Samsung HMX-S10 så er det ikke forventet at du kan få noen bruker erfaring tilbakemeldinger. Så egentlig det beste du kan gjøre er å google for bruker erfaringer og youtube videoer i HighSpeed på dette kamera.

 

Specs. ser bra ut, men.....

 

300 fps. i 368 x 208 oppløsning og 600fps i 192 x 112 oppløsning, så det blir rimelig uskarpt kan jeg tenke meg med mindre du ser det i et lite vindu på en PC skjerm. Maks opptakstid på de oppløsningene er 1 minutt, som skulle greie seg for teknikk studier. 300 fps gir 5 minutter avspilling og 600fps. 10 minutter i 30fps.

 

 

 

Du kan også få full HD i 60 interlaced som i mange tilfeller kanskje er sakte nok. Spesielt hvis du spiller av opptakene med en PC i et redigerings program på en 24fps timeline.

 

Alle specs. her; Samsung HMX-S10

 

Du har også s15 og s16 i samme serie. Vær oppmerksom på at CES messen starter om 2 uker, da kan det hende 2011 modellene blir lansert, (hvis du ikke har dårlig tid)

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men fortsatt ingen som har noe å si om HMX-S10?

720/60p (progressive) ser ut til å være et bra utgangspunkt. Du kan redigere det ned til ca 10-15 fps uten at det blir plagsomt å se på. Modusen kan brukes under filming hele tiden, med lyd, så redigerer du bare de scenene som krever sakte film. Prøv deg litt frem med hvor sakte du føler går brukbart.

 

Du kan jo til og med spille av bilde for bilde sakte forlengs og baklengs om du vil. Hvert hele bilde er 1/60 sekund ved 1280x720 oppløsning. Eller 0,01667 sekunder.

Lenke til kommentar

Så jo bra ut det der da! Hva må gjøres i ettertid?

 

Masse avansert etterarbeid i After Effects med Twixtor plugin, timer å dager for å få bra. Egner seg dårlig som eksempel hvis formålet er å studere fotball teknikk.

 

 

Her er original videoen som den forrige linkete videoen prøver å etterlikne; (Best å se dem på Vimeo siden.)

 

Canon 550D med kit linse Canon 18-55 & Sigma 70-300.

 

http://vimeo.com/16340475

 

 

 

 

 

 

En BMX video gjort med samme software kombi fra Canon 7D;

 

http://vimeo.com/13557939

 

Edit; Tragisk at den tekniske løsningen på dette forumet så ofte kræsjer. Helt vilkårlig om videoene blir plukket opp som embedded eller som en link.

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kameraet ble lansert i mars 2008 og er nesten tre år gammelt. Mulig selgeren kjøpte det da kameraet var på vei ut. Uansett er det en urimelig høy pris. I følge prisguidens prishistorikk var kameraet nede i 5400 kr. Denne burde i dag gå for maks 2000-3000 kr, hvis noen i det hele tatt vil ha noe slikt. Grunnen til det er at kameraet bruker harddisk.

 

Harddisker er mer utsatt for støt, veier mer og bruker mer strøm. Dessuten er 40 GB ganske smått i dagens målestokk. I dag kan du jo få minnekortbaserte kameraer med innebygget 64 GB, samt ha mye større fleksibilitet med minnekort som kan byttes.

 

Slow motion-funksjonen som er nevnt der tipper jeg fungerer som på HDR-SR12E. Det vil si at man kun kan ta opp 3 sekunder om gangen. Dette har jeg ikke undersøkt grundig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...