Gå til innhold

Biologi 1 som privatist (lese selv)


aagmed

Anbefalte innlegg

God jul :)

 

Jeg lurte på om noen hadde noen tips når det kommer til faget biologi 1? Setter pris på alle generelle tips for å lese seg til en 6 selv i dette faget.

 

Jeg syns generelt når jeg leser i lærerboken (har bi1 fra gyldendal) det er vanskelig å vite hvor mye det er forventet at jeg skal kunne. Hvor mange detaljer, altså hvor mye som skal pugges. Et eksempel er når jeg leser om plante og dyreceller, og at disse heter Eukaryote celler, så er det en detaljert illustrasjon. Her er det piler til mange detaljer og en ca 10 navn. Teksten derimot sier ikke noe om disse og på "sjekkpunktene" etterpå nevnes ikke disse. Så jeg blir usikker på om dette er noe jeg må kunne.

 

En annen ting er at jeg har kjøpt studieheftet, med oppgaver, som hører til boken og her er det ikke noen fasit :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! og god jul til deg og! :D

Har selv Biologi 1 på videregående, ikke privatist, men likevel..

Hørte et godt tips fra en kar som sa noe sånn som:

 

I begynnelsen av boka har du et oversiktsregister? Altså kap 1- og noen undertemaer?? for eksempel: kap1 celler - eukaryote og prokaryote celler. Visst dette er tilfelle kan du jo lage spørsmål fra de og fortelle alt du kan av det stoffet.

Dette er kanskje mye arbeid, boka vår er på 400 sider... Men siden stoffet er så interessant og i grunn ganske greit å lese, er ikke det noe problem.

 

Visst du vet om noen andre som tar biologi 1 kan dere jo lese og "grille" hverandre med spørsmål helt til dere kan stoffet.

 

Du kan lese, ta notat, gjøre oppgaver, se animasjoner, film, "kroppen" på nrk sine nettsider er kanskje ikke så dumt om du vil sprite det hele opp litt?

 

Med det vil jeg bare si Lykke til!! og God jul!!

Lenke til kommentar

Hei hei, og god jul ;) Har selv tatt dette faget som privatist, og det jeg selv gjorde var å lese boken og ta en drøss med notater i løpet av vinter- og påskeferien. I de to periodene hadde jeg kun fokus på biologi. Så, siste uken før eksamen, skrev jeg på nytt notater ( det ble noe lignende sammendrag av hvert kapittel) og pugget disse.

 

For min del fungerte denne metoden ypperlig. Det er ikke sikkert at oppskriften gir garantert toppkarakter, men jeg vil gi deg et råd: Skriv! Skriv mye! Det er (i hvert fall for min del) mye mer effektivt enn kun å lese.

 

Lykke til med øvinga!

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Takk til begge to, for gode tips :) Jeg har nok ingen å lese sammen med, men skal definitivt sjekke ut den serien på nrk!

 

Hvordan løste du det Saond i forhold til de praktiske øvelsene? Nå har jeg ikke kommet så langt med faget enda, så jeg har ikke fullstendig oversikt over hva slags forsøk man kan få, men tok du noe lab-kurs elller lignende? En annen ting er hvordan det blir med disse praktiske øvelsene hvis jeg får omgjort eksamen til skriftlig i steden for muntlig :hmm:

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe ;)

 

Den praktiske delen var at de ba meg si øre eller øye (sa øre). Så dro de opp en modell av øret, og jeg skulle da snakke så mye om den som mulig. Altså peke på de forskjellige delene, si hva de heter, funksjon, sammensetning osv. En venn av meg som også tok privatisteksamen fikk se to poteter i hvert sitt kar (vann og sukker-vannsløsning). Skulle da forklare osmose ut ifra potetenes vekt-forandring.

 

Tror de legger det opp enkelt siden de vet at mulighetene for praktisk lab-arbeid er begrenset for privatister. De vil nok aldri be deg om å dissikere en torsk (tror jeg da).

 

Måten jeg forberedte meg på var å bare lese de ulike eksemplene til øvelser i boka (Bios 1 av Cappelen). Leste fremgangsmåte og svarte på spørsmål til dem. Lureste er nok å faktisk gjøre dem, og da kan du kanskje spørre en vgs om det er mulig å få timer med en faglærer til å øve med.

 

Edit: Trodde det ikke var skriftlig eksamen for Biologi 1, kun muntlig-praktisk :hmm: Mulig jeg tar feil da.

Endret av Saond
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

 

Leser du til privatisteksamen du skal ha nå til sommeren? Hvis ja, i Oslo eller?

Leser til den selv, og det går greit. Men er bare disse forsøkene jeg gruer meg litt til, med tanke på at jeg ikke har noe utstyr til å gjøre det hjemme selv. Så da blir det jo bare å pugge det som står i boken..

Lenke til kommentar

Har tatt privatisteksamen selv, og fikk de der potetene jeg også. Som nevnt er det relativt enkle forsøk/praktisk del man får, siden en må begrense seg for hvor avansert man kan gjøre ut av det.

 

Leste selv på de forslagene som var i boka Bios1, og gjorde ikke mer. Også som tidligere nevnt, kan det hende at skoler kan ordne med kveldstimer hvor en får mulighet til å gjøre forsøk med en faglærer.

Endret av gannon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...