Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skjer om jeg går ut av ungdomskolen med dårlige karakterer?


Nux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror du egentlig bare bruker ungdomsskolekarakterene til å søke på VGS, så sålenge du kommer inn på riktig linje på vgs er neppe ungdomsskolekarrakteren noe begrensning senere i livet. Hvis du ikke kommer inn på riktig linje derrimot blir ting litt vanskligere, men ikke umulig.

Jobb godt og gjør deg flid med skolearbeidet, men ikke stress.

Lenke til kommentar

1. Du går bare i 9. Selv fikk jeg 3.9 da, men gikk ut av 10. med 4.44 i snitt.

 

2. Det som er viktig er at du kommer inn på riktig linje, det kan enten være på en skole med 4.5 i snitt eller 3.9 i snitt..

 

3. Bare ta det rolig, og jobb hardt med skolen. Hvorfor har du "bare" 3.7 i snitt? (Grunnen til at jeg sier "bare" er at en jeg gikk på ungdomsskole med fikk 2.4 i snitt..)

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

At om du ikke kommer inn på den linja du vil på, så blir det vanskelig å få det yrket du ønsker. Med mindre du selvfølgelig tar påbygg og evt. nødvendige fag etterpå da.

Så, vis jeg gjør det dårlig nå, ødelegger jeg for meg selv senere? :(

Hva er en privatist..og Påbygg..? HVA ER ULEMPEN OG FORDELEN?

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal tenke så mye på hva de enkelte "linjene" er. Ungdomsskolekarakterene har ingenting å si for videre fremtid. 9. klasse karakterene har ingenting å si for hvilken VGS. du kommer inn på, det er 10. klasse karakterene som avgjør hvilken VGS du kommer inn på, og VGS karakterene som avgjør hvilken studie du kommer inn på. Du ødelegger altså ingenting. :new_woot:

Endret av lolbits
Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Det er svært kort fra niende til tiende. Mange bare utsetter hardjobbinga på ungdomsskolen, og sier til seg selv: neste år må jeg skjerpe meg. Siste halvår i tiende finnes det ikke noe neste år, da er det nået som teller. :thumbup:

Men er du sikker på at du ikke kan gå den linja du vil om du ikke scorer over 4,5? Det finnes jo flere skoler som har tilbud om samme linje!

Om du MÅ ha 4,5 er mine råd:

Jobb godt med skolen. Pass på at du ikke skumleser når du gjør lekser, da lærer du ingenting. Bruk hele dagen før prøven på å lære deg ting skikkelig. Og pass på å skrive ALT du husker når du har prøver. Slik klatret i alle fall jeg fra 4,9 i niende til 5,4 i tiende.

Lenke til kommentar

Du er klar over at det bare er det siste halvåret i tiende som teller ? Klatret selv fra 3,8 til 5,4. Er absolutt ikke umulig, krever bare litt motivasjon.

 

Og til dere som foreslår privatist ? er det en mulighet på ungdomsskolen (trodde det var for vgs) :p?

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er lege selv. Ble det etter å ha begynnt å jobbe med skolen ordentlig i 8 klasse. Fikk en del 2-4 karakterer. Kort og godt:

1. Du må spise ordentlig og ha ok med fysisk aktivitet for at hjernen din skal fungere. Drikker du en halv liter cola midt i timen: ikke forvent at hodet fungerer som det skal - du fyller på med feil brensel.

2. Les som et helvete 1-2 dager før prøver. Da "murer" du inn kunnskap og du kommer til å lære det du trenger før prøven. Spesielt på lese og skriveprøver. Matten er litt værre. Der må du kunne og forstå det du driver med. Her må du være oppvakt i timen og spørre om det du trenger hjelp til.

3. Slutt å tenk på skole som jalla. Tenk følgende: SKOLA ER JOBBEN DIN. På jobb har du en arbeidsplass hvor fokuset er på jobben til bestemte tider. Planlegging. Det trenger du her også. For lekselesing trenger du: stille rom, ikke mobil, internett, FB, tvitre, gaming, kompiser som ser på TV, Angrybirds osv... Fokus betyr at du blir ferdig raskere og lagrer det du trenger på rett plass. Dersom du ordner arbeidsplassen får du hukommelse som enhver ADHD person.

4. Får du rett og slett ikke til det du forsøker hardt så bør du kanskje se om du har læreproblemer? Det kan komme av livssituasjon, kjipe forhold på skola, sosialt osv.. slike ting tar all energi i perioder. Da må du ta det med noen andre: helsepersonell\lærer.

 

Det er en del ting som skal stemme for at det går virkelig bra. Dette er basics. Motivasjonen må komme fra resultatene dine. Samtidig er det ikke alltid moro å jobbe. Sorry, men sånn er livet. Det er ikke meningen at alt skal være underholdning. Du er faktisk nødt til å sette deg ned å jobbe.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er lege selv. Ble det etter å ha begynnt å jobbe med skolen ordentlig i 8 klasse. Fikk en del 2-4 karakterer. Kort og godt:

1. Du må spise ordentlig og ha ok med fysisk aktivitet for at hjernen din skal fungere. Drikker du en halv liter cola midt i timen: ikke forvent at hodet fungerer som det skal - du fyller på med feil brensel.

2. Les som et helvete 1-2 dager før prøver. Da "murer" du inn kunnskap og du kommer til å lære det du trenger før prøven. Spesielt på lese og skriveprøver. Matten er litt værre. Der må du kunne og forstå det du driver med. Her må du være oppvakt i timen og spørre om det du trenger hjelp til.

3. Slutt å tenk på skole som jalla. Tenk følgende: SKOLA ER JOBBEN DIN. På jobb har du en arbeidsplass hvor fokuset er på jobben til bestemte tider. Planlegging. Det trenger du her også. For lekselesing trenger du: stille rom, ikke mobil, internett, FB, tvitre, gaming, kompiser som ser på TV, Angrybirds osv... Fokus betyr at du blir ferdig raskere og lagrer det du trenger på rett plass. Dersom du ordner arbeidsplassen får du hukommelse som enhver ADHD person.

4. Får du rett og slett ikke til det du forsøker hardt så bør du kanskje se om du har læreproblemer? Det kan komme av livssituasjon, kjipe forhold på skola, sosialt osv.. slike ting tar all energi i perioder. Da må du ta det med noen andre: helsepersonell\lærer.

 

Det er en del ting som skal stemme for at det går virkelig bra. Dette er basics. Motivasjonen må komme fra resultatene dine. Samtidig er det ikke alltid moro å jobbe. Sorry, men sånn er livet. Det er ikke meningen at alt skal være underholdning. Du er faktisk nødt til å sette deg ned å jobbe.

 

 

Kan absolutt ikke anbefale dette, jobb heller jevnt og trutt med stoffet så sitter det bedre. Når du kommer på vgs nivå så er det de som faktisk jobber med stoffet hjemme og leser osv som får uttelling, i sjeldne tilfeller funker det og lese 1-2 dager før.

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Tror nok legen har mange gode poenger. Poenget er vel at selv om man gjør som han sier å lese MYE siste par dagene før prøve, så betyr ikke det at du ikke skal lese andre dager.

 

Det viktigste er at når man driver med skole eller jobb så er det det man driver med, og ikke "jeg skal bare sjekke mail/fb/hente brusen/sende sms/chatte med kameraten" hvert 5-10 minutt.

 

Tror ikke du skal engste deg for at du ikke kommer inn der eller der nå. Siden du vet at du har lyst til å komme inn et sted som kanskje krever gode karakterer, så bruk det som motivasjon til å lese litt ekstra eller jobb en halvtime mer med leksene hver dag. Bra at du bryr deg om dette nå, og at du ikke er likegyldig til hvordan du gjør det. At du bryr deg om hva du vil gjøre videre betyr kanskje at du er godt motivert egentlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann :-)

 

Skjønner frustrasjonen din, men ikke ta alt som skrives her veldig bokstavlig!

 

Hvis du absolutt vil inn på denne linjen er det ikke annet å gjøre enn å lese hardt. Jeg har selv aldri vært noe flink til å være superfokusert på skolen, men jeg har mine metoder for å holde meg fast.

 

Jeg går nå VGS på privatskole der vi kan bruke data, men jeg skriver ALLTID for hånd og tar notater i timene. Skjønner du ikke hva læreren sier der og da og tør ikke spørre høyt? Skriv det ned og spør etterpå. Når jeg skal ha prøver o.l skriver jeg sammendrag fra kapitlene som jeg leser gjennom. Veldig lurt å skrive med egne ord og gjerne for hånd. Det går kanskje tregere men du får det inn på en veldig god måte da. Og for all del, har du muligheten så spør foreldrene dine, andre voksne. Det er resten av livet ditt det dreier seg om og da kan du ikke bare la ting være hvis du lurer på noe (Litt brutalt, men sant)

 

Privatist er at man tar opp igjen fag. Vet at Akademiet tilbyr kurs for elever på ungdomskolen der man kan ta opp igjen fag, og får du ikke bedre karakter- får du pengene tilbake. Dette setter deg kanskje tilbake et år, men det virker, og hvis du virkelig, virkelig, vil inn på denne linjen og det ikke holder med karakterene fra ungdomskolen, er dette en grei løsning!

 

Unsett, jobb hardt, spør, og LYKKE TIL :-) Klarer du målet ditt- kjøp deg noe fint :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...