Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lagg på CS 1.6 med 3 eller flere på samme nettverk..


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal spille CS 1.6 med to andre på samme nettverk. Vi bor i ødemarka, så netter suger, men det funker greit til spill så lenge man ikke laster ned dritt etc... når vi er to på samme server online funker det helt greit, med 30-40 ping.

 

Når den 3. joiner begynner vi å lagge som bare det, med 1000+ ping.

 

Hvorfor??

Endret av nebbdyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm

 

En mulighet er at båndbredden VIRKELIG dårlig slik at den makser ut når tredjemann hopper på - men da må som sagt båndbredden være ekstremt dårlig (for typisk bredbånd). Jeg vet ikek hvor mye CS faktisk trenger - men med all sansynlighet er det ikke mer enn rundt 40-80kbit/sek (5-6Kbit/sek etter research, se senere post) opp og ned (veldig konservativt estimat), sansynligvis lang lavere enn dette også. En typisk bredåbndsforbindelse av den billigste typen har dermed rimelig for mange spillere. Sjekk på tptest.se hva du får i måling der. Er du langt fra sentrlaen kan det være du får lang mindr praktisk hastighet enn det abbonementet tilsvarer nemmelig. Det er verdt å forsøke å klage på dersom det er tilfellet - men det er ikke alltid at det er mulig å fikse. Noen ganger er signalet så dårlig at man må bare ta til takke med det man kan få på den avstanden man ligger på. Det er jo dog lurt å justere abbonemnetet så langt ned som mulig ned mot den grensen man faktisk får i hastighet (uten å gå under) så man ihvertfall ikke betaler for mye mer enn er teknisk mulig å levere. ISPer er ofte litt ukritiske i leveranse og sjekker ikke alltid godt nok om hastigheten som bestilles faktisk lar seg gjennomføre i praksis.

 

En annen mulighet er at en av maskinene har noe nedlastingsprogram eller virus gående som de ikke er obs på - og at dette overbelaster båndbredden. Det bude dog bare skje dersom det det er en spesifik maskin som lager problemet - hvis dere kobler til i omvendt rekkefølge og det likevel blir like ille så kan du sansynligvis utelukke det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar^^

 

Men burde vi ikke lagge hele tiden med 2 spillere hvis det var tilfellet?

Det går bare en internettlinje opp til dit vi bor, og den er på 1mb...

 

 

skjønner ikke hvorfor vi skal gå opp 1000++ ping bare fordi at den 3. connecter? Alt er jo helt greit helt til vi er 3 stk.

merkelig ffs

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar^^

 

Men burde vi ikke lagge hele tiden med 2 spillere hvis det var tilfellet?

Det går bare en internettlinje opp til dit vi bor, og den er på 1mb...

 

 

skjønner ikke hvorfor vi skal gå opp 1000++ ping bare fordi at den 3. connecter? Alt er jo helt greit helt til vi er 3 stk.

merkelig ffs

 

hvis hva er tilfellet? hvis det er båndbredden så kan jo 2 spillere akkurat ligge under grensen for hva som kreves - og dermed få helt grei ping på begge to - mens om 3 spillere går over grensen så må den jo vente på å sende data for alle spillerene. 3 spillere tar nøyaktig 50% mer båndbredde i forhold til 2 spillere naturligvis.

 

Linjen sier du er 1Mbit, ok, det er jo mer enn nok nedhastighet for mange spillere selv om det er dårlig for en bredbåndforsbindelse MEN hva er OPPLASTINGEN på linjen? Det er sansynligvis her problemet ligger da de fleste bredbåndsforbindelser er asymetriske. Hvis den er så lav som 100kbit/sek for eksempel så kan det evt. være problemet. Jeg ville som sagt tatt testen på tptest.se (ikke bruk nettet mens den korte testen pågår) for å sjekke dette. Post gjerne resultatene så kan jeg finne ut flere detaljer om nøyaktig hvor mye CS faktisk trenger for å se om det er dette som er problemet ditt. spill trenger normalt noenlunde like mye data opp som ned.

 

Hvis det er virus eller nedlastingsprogram så vil det jo som sagt helt avhenge av om maskinen med problemet er koblet til nettverket eller ikke mens dere forsøker. Som sagt om problemet ikke oppstår med 2 spilelre uavhengig av hvilke 2 maskiner som brukes så er det neppe dette - og det er jo enkelt å teste. Jeg holder en knapp på at båndbredden er den mest sansynlige feilkilden av disse to men jeg avventer dine testresultater fra tptest.se

 

EDIT: Etter å ha søkt litt på nettet fannt jeg at så lite som 5-6Kbit/sek pr. player er nødvendig på en standard server, og opp mot det dobbelt på en high performance server med høyere "ticks" (altså flere oppdateringer pr sekund på serveren for enda høyere nøyaktighet).

 

Du trenger altså ikke mye - men jeg ville likevel sjekket opplastingskapasiteten. Jeg har sett en del linjer over årene som har vært slik at de såvidt har syncet i det hele tatt og dermed har hatt ekstreeemt dårlig opplastingskapasitet. Like greit å få utelukket at det er feilen ihvertfall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar^^

 

Men burde vi ikke lagge hele tiden med 2 spillere hvis det var tilfellet?

Det går bare en internettlinje opp til dit vi bor, og den er på 1mb...

 

 

skjønner ikke hvorfor vi skal gå opp 1000++ ping bare fordi at den 3. connecter? Alt er jo helt greit helt til vi er 3 stk.

merkelig ffs

 

hvis hva er tilfellet? hvis det er båndbredden så kan jo 2 spillere akkurat ligge under grensen for hva som kreves - og dermed få helt grei ping på begge to - mens om 3 spillere går over grensen så må den jo vente på å sende data for alle spillerene.

-Stigma

 

 

Er nok der problemet ligger.. men vi har spilt med 4-5 stk på samme nettverk på samme server før:/

 

Og ja, upload ligger nok på ca 100kb/s :(

 

Satser på at NTE kan få fingern ut av rævva og legge fiber opp hit til jul;)

 

 

-Takker for svar!:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...