Gå til innhold

Realfag for å søke ingeniørstudie


Martindani

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp R1 som privatist nå i slutten av november, den eksamen er ikke lett og du må kunne faget rimelig godt, jeg er redd det kan bli en 4-er der. Som sagt over, man får som regel velig forskjellige oppgaver på eksamen iforhold til det som er i læreboka. Jeg fikk en 5+ på R2 tentamen, men frykter fortsatt hvor vanskelig en eventuell eksamen til sommeren blir. Personlig synes jeg det er den J.... sannsynligheten og geometrien som er noe drit i R1. Dette er heldigvis ikke en del av R2 pensumet, men positive med matte er at det er veldig lett å lære seg selv. For meg og de jeg kjenner er ikke dette tilfellet med fysikk, her lønner det seg å ha en lærer. Men lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok opp R1 som privatist nå i slutten av november, den eksamen er ikke lett og du må kunne faget rimelig godt, jeg er redd det kan bli en 4-er der. Som sagt over, man får som regel velig forskjellige oppgaver på eksamen iforhold til det som er i læreboka. Jeg fikk en 5+ på R2 tentamen, men frykter fortsatt hvor vanskelig en eventuell eksamen til sommeren blir. Personlig synes jeg det er den J.... sannsynligheten og geometrien som er noe drit i R1. Dette er heldigvis ikke en del av R2 pensumet, men positive med matte er at det er veldig lett å lære seg selv. For meg og de jeg kjenner er ikke dette tilfellet med fysikk, her lønner det seg å ha en lærer. Men lykke til! :thumbup:

 

Litt OT, men har du noen idè om når vi får karakterene på R1 privatist? Skal være enig i at sannsynligheten og geometrien var noe dritt.

Lenke til kommentar

Jeg tok opp R1 som privatist nå i slutten av november, den eksamen er ikke lett og du må kunne faget rimelig godt, jeg er redd det kan bli en 4-er der. Som sagt over, man får som regel velig forskjellige oppgaver på eksamen iforhold til det som er i læreboka. Jeg fikk en 5+ på R2 tentamen, men frykter fortsatt hvor vanskelig en eventuell eksamen til sommeren blir. Personlig synes jeg det er den J.... sannsynligheten og geometrien som er noe drit i R1. Dette er heldigvis ikke en del av R2 pensumet, men positive med matte er at det er veldig lett å lære seg selv. For meg og de jeg kjenner er ikke dette tilfellet med fysikk, her lønner det seg å ha en lærer. Men lykke til! :thumbup:

 

Litt OT, men har du noen idè om når vi får karakterene på R1 privatist? Skal være enig i at sannsynligheten og geometrien var noe dritt.

 

mener å huske at karakteren vil bli sendt ut den 6-7 januar. er litt usikker selv.

Lenke til kommentar

Jeg vi si at det er kjekt å ha karakteren 4 eller bedre, men det er ikke livsviktig så lenge du kommer inn. Nå studerer jeg realfag og ikke ingeniør, men kjenner flere som ikke var flinke i matte på VGS, men som klarer seg stort sett greit og får C eller D i matte på universitetet. Det viktige er bare å jobbe godt med fagene i hele semesteret, og litt ekstra mye før eksamen så går det nok helt fint.

 

Det spørs jo hva du vil videre. Realister med dårlige karakterer er ikke spesielt ettertraktet i mange jobber.

Lenke til kommentar

 

Jeg vi si at det er kjekt å ha karakteren 4 eller bedre, men det er ikke livsviktig så lenge du kommer inn. Nå studerer jeg realfag og ikke ingeniør, men kjenner flere som ikke var flinke i matte på VGS, men som klarer seg stort sett greit og får C eller D i matte på universitetet. Det viktige er bare å jobbe godt med fagene i hele semesteret, og litt ekstra mye før eksamen så går det nok helt fint.

 

 

Det spørs jo hva du vil videre. Realister med dårlige karakterer er ikke spesielt ettertraktet i mange jobber.

Jepp, det stemmer, men det var ikk det som var poenget mitt. Det var bare at man ikke trenger å være geni på VGS for å komme seg gjennom matten man må ha for å bli ingeniør. Hvor mye personene i eksempelet jobber med fagene har jeg blant annet ikke nevnt. ;)

 

Har hørt at man i tillegg trenger minst karakteren 2 i nynorsk og kroppsøving for å søke 5-årig master i teknologi ved NTNU.

 

Hadde vært rart om det ikke var et krav. Dersom man har dårligere enn 2 i disse fagene har man jo ikke gyldig vitnemål...

Ikke helt umulig at det der var en spøk.

Endret av strek
Lenke til kommentar

Var et svar til ham som prøvde å ro seg unna med:

 

"Da viser det seg at det bare er NTNU som krever karakter 4 i R2 matematikk, men ellers så trenger du minimum karakter 2 i R2 matematikk ellers har du ikke bestått i faget.".

 

;) 

 

 

 

 

Ellers vil jeg tro at det kommer veldig an på innsatsen man legger i faget. Både matematikken på vgs. og ingeniørmatten er for det meste regning, og man trenger ikke å være noe ess i matte for å komme gjennom. Hadde selv stryk i førsteårsmatten på grunnkurs, da jeg ga faen, men tok full fordypning i teoretisk matematikk på vgs. og fikk 6-er da jeg la litt innsats i det. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...