Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Borettslag pålegger like gardiner i oppgang...


Alfrid

  

22 stemmer

  1. 1. Bør vi godta fidel castro styresett?

    • Ja
      9
    • Nei
      13


Anbefalte innlegg

Har de virkelig lov til det? vi har fått pusset opp gangene og etter dette fikk vi plutselig pålegg om å sette opp like gardiner matter etc i oppgangen(!) har de virkelig hjemmel til dette? vi satt opp de gamle gardinene vi hadde da noen av beboere synes det var finest, jeg er revnende likegyldig i åssen gardiner etc vi har i oppgangen, men det er en prinsippsak. Det er da vitterlig vi som bor der og jeg synes vi burde få bestemme interiøret selv.

 

Det har vært sånn i 50år at vi (de) har hatt det de har lyst til på veggene\vinduene, åsså plutselig skal vi ha like greier i samtlige boliger? Det minner mer og mer om Fidel Castro, så det er om prinsipp. Jeg venter i spenning om bøter/advarsel om utkastelse/mislighold. Kan de henvise til en lov her? og selvsagt har ikke beboerne blitt spurt om interiørvalg, kun blitt tredd dette over hode! ER DET MULIG!!

 

andre med erfaringer synspunkter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye sprøe regler i borettslag.. Sannsynligvis må det nok opp i ekstraordninær generalforsamlig for få andre gardiner, men da må alle være enige slik at de nye gardinene dere vil ha, blir hengt opp i de andre oppgangene også. SKal ikke være forskjell på folk, så sant man ikke er fra ett annet kontinent da, og bare må ha verdens største parabolantenne i gusjegrønn for å få inn feks al Jazeera, da er det liksom greit...

 

Stå på krava, ikke ta ned gardinene!

Lenke til kommentar

er det ikke bare å lese i reglene som gjelder for ditt boretslag da?

 

men vis det er utenfor din private bolig så ja da kan de nok det vil jeg tro.

 

mener du husordensreglene? der er ihvertfall ikke interiør nevnt med en bokstav. kan det finnes et annet regelsett? hvor finner jeg de?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket borettslag du er med i men vis du ber styre(leder) om kopi av reglementet så skal de kunne skaffe det til veie.

Jeg fikk det når jeg flyttet inn i borettslaget.

Står regler for dyrehold, hvem som er ansvarlig for hva(jeg eier ikke ytterdøren f.eks)

Vi har og regel om oppsett av markiser og hva slags farger som er tillatt(blå og hvitstripet).

Vis det er fellesareal er det styrets myndighet å bestemme hvordan det ska se ut, dog kan dette muligens kreve avstemning i generalforsamlingen.

Lenke til kommentar

For å svare til "artie": Jeg vet at man skal ta hensyn til hverandre og det er regler for fasadeendring o.l.

 

Det som irriterer er at det kan sitte noen "kompiser" i styre og bestemme farge i oppgang, lampedesign, gardiner o.l. uten at vi beboere hører noe før det faktisk er satt i gang tiltak, og husleieøkning blir det selvsagt. Jeg mener beboere bør få muligheten til å stemme over endringer, og ihvertfall få presentert noen forskjellige løsninger, og flertallet bestemmer.

 

nå har vi også fått pålegg om at hver leilighet skal ha skumapparat til brannslukking, noe jeg ikke er imot, men når det blir engasjert installatør for å skru opp dette blir det for teit. Hvem har ikke mulighet\kunnskap til å skru opp denne braketten på bestemt plass? om ikke beboer har denne kunnskapen, har de helt sikkert en nabo\venn\familie som har det.

Endret av Alfrid
Lenke til kommentar

Har dere som medlemmer ikke fått lov å stemme over oppussing? Det høres ut som feil i saksgangen.

Men bestemmelse av farge og oppsett... der ville jeg latt humla suse. Ingen idé om det er "stemmeverdig"

 

Kanskje det er noe med forsikringen til borettslaget som gjør at de må vite at det er montert (forskriftsmessig?) Brannslukningsapparat

Lenke til kommentar

Styret kan ikke gjøre akkurat som de vil, og det er jo dere som beboere som har siste ord gjennom årsmøtet/ generalforsamlingen.

 

Sitter på mobiltelefon nå og har ikke loven tilgjengelig. Ett utgangspunkt er jo å be styret vise til kompetansen for vedtaket sitt. Sannsynligvis har dere tilkjent dem en viss handlingsadgang gjennom vedtektene. Dersom flertallet ikke ønsker dette og utgifter påløper vil jeg anbefale å ta dette opp med styrer, skaff gjerne underskrifter så tar forhåpentligvis til vett

Lenke til kommentar

Det er bla gardiner i oppgangen ja. Jeg vil vel ikke kalle det føringer når vi får beskjed om å sette opp gardiner vi ikke ante noe om før de var handlet inn, heller pålegg.

 

hun som liker disse gardinene som vi har hatt i oppgangen, kom til meg fortvilet etter at vi fikk et skriv om at "nesten alle har satt opp gardinene, og de som ikke har gjort det, anmoder vi om å gjøre det snarest." og synes det var urimelig at vi måtte sette opp de nye fæle moderne gardinene:)

 

Jeg sa til henne at de kunne bare henge, og fikk vi muntlig beskjed om noe annet, skulle jeg ta det og be om å få se denne forskriften der de kan pålegge oss sånt, om ikke sånt foreligger, får disse "flotte" gardinene hennes henge :thumbup: Hun sa at jeg reddet jeg dagen hennes :blush:

 

ang. det skumapparatet er det godt mulig det er et pålegg om forskriftmessig montering, ja.

 

Er det ingen andre som bor i brl og har fått slike pålegg?

Lenke til kommentar

er dette rett og slett en sak der det har blitt vedtatt opppussing av boretslaget og når styret kommer med gardinene(!) så liker dere ikke disse og mener dette er noe som burde vært tatt opp i generalforsamlingen?

 

jo bor i borettslag, der "rår" styret over fellesarealene og med mindre store inngrep skal gjøres så utfører styret jobben eller forespør tjenesten gjort av en av beboerene.

 

vis en beboer ikke liker dette så kan denne da selvfølgelig si dette og vis det er stor misnøye ja da må jo noe gjøres. dog ikke vært i denne situasjonen før.

 

jeg vil gjenta min tidligere anbefaling om å forespør reglementet ditt og lese grundig gjennom dette.

 

personlig så er min mening at ved en opppussing av fellesarealene i et borettslag er ikke styret pliktig til å sende ut envær detalj av opppussingen til avstemming på en generalforsamling. det hadde nok vært greit å stemme over en generell stil/farger som skal brukes samtidig som å si at det skal pusses opp til dagens moderne stil forsåvidt kan holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...