Gå til innhold

BSD/UnixVPS server, hvordan lage automatisk backup av mappe og kjøre daglige kommandoer? (CentOS)


Thor.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har leid meg en VPS som jeg eksperimenterer med. Foreløpig kjører den en Minecraft server kun for venner og nære. Denne serveren er oppe å går men det er noen ting jeg prøver å få til som ikke går som forventet.

 

For eksempel ønsker jeg å automatisk lage en backup av serveren som lagres i /var/www/html/backup (komprimert med zip/tar/bz2) med filformatet minecraft.DD.MM.YY.*

 

hittil har jeg (etter å ha reinstallert linux):

installert java

startet minecraft server i eget terminal vindu

 

Jeg ønsker:

Å kjøre backup-scriptet daglig, helst klokka 4/5 på natta. Å stoppe minecraft serveren dette øyeblikket kan være lurt.

 

Mitt kunskapsnivå til linux er veldig lav, jeg googler veldig mye for å finne ut av hvordan ting fungerer. Jeg behersker terminalen til en viss grad. Jeg er ganske så flink til å lære, og utforske så jeg regner med dette skal gå fint.

 

Håper på god hjelp fra dere som kan systemet godt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For eksempel ønsker jeg å automatisk lage en backup av serveren som lagres i /var/www/html/backup (komprimert med zip/tar/bz2) med filformatet minecraft.DD.MM.YY.*

 

Jeg ønsker:

Å kjøre backup-scriptet daglig, helst klokka 4/5 på natta. Å stoppe minecraft serveren dette øyeblikket kan være lurt.

 

 

For å begynne med datert .tar.gz, så får du det med en kommando av type

 

tar zcvf /var/www/html/backup/minecraft.`date +x%d.%m.%y`.tar.gz $der_filene_ligger

 

der $der_filene-ligger er roten av treet du er interessert i. $ man date viser alternative formater (f eks %Y for firesifret år, hvis jeg ikke husker helt feil).

 

hvis tjenesten holder filer åpne og kan finne på å skrive til dem mens du holder på, er det antakelig smart å stanse tjenesten før du begynner å arkivere. Hvis tjenesten har et init-script i (normalt i /etc/init.d), er det sannsynligvis ikke verre enn å kjøre det med 'stop'-argument, kjøre tar-kommandoen og så kjøre init-scriptet med 'start-argument. og så vil du antakelig kjøre det hele fra cron.

 

altså noe ala

 

/etc/init.d minecraft stop && tar zcvf /var/www/html/backup/minecraft.`date +x%d.%m.%y`.tar.gz $der_filene_ligger && /etc/init.d minecraft start

 

hvis du vil ha det som oneliner.

 

så stapper du det inn i en cron-linje ala

 

27 4 * * * $user /bin/sh/etc/init.d minecraft stop && /bin/tar zcvf /var/www/html/backup/minecraft.`date +x%d.%m.%y`.tar.gz $der_filene_ligger && /etc/init.d /bin/sh minecraft start

 

full path til kommandoer siden cron sitt environment kan være noe annet enn det du venter, og erstatt $user med den brukeren som skal kjøre kommandoen, og selvfølgelig sjekk alt for korrekt syntaks, dette er etter hukommelsen på lavt koffeinnivå.

 

hvis du vil ha filene over til en annen maskin for sikkerhets skyld, er rsync en smart måte.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har leid meg en VPS som jeg eksperimenterer med. Foreløpig kjører den en Minecraft server kun for venner og nære. Denne serveren er oppe å går men det er noen ting jeg prøver å få til som ikke går som forventet.

 

For eksempel ønsker jeg å automatisk lage en backup av serveren som lagres i /var/www/html/backup (komprimert med zip/tar/bz2) med filformatet minecraft.DD.MM.YY.*

 

hittil har jeg (etter å ha reinstallert linux):

installert java

startet minecraft server i eget terminal vindu

 

Jeg ønsker:

Å kjøre backup-scriptet daglig, helst klokka 4/5 på natta. Å stoppe minecraft serveren dette øyeblikket kan være lurt.

 

Mitt kunskapsnivå til linux er veldig lav, jeg googler veldig mye for å finne ut av hvordan ting fungerer. Jeg behersker terminalen til en viss grad. Jeg er ganske så flink til å lære, og utforske så jeg regner med dette skal gå fint.

 

Håper på god hjelp fra dere som kan systemet godt. :)

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen så langt. :)

Automatisk backup fungerer nå.

 

Da var det neste prosjekt. Sette ftp til å fungere på html mappen. FTP serveren VSFTPD "Very Secure FTPD" kjører men får ikke logget inn, så dersom noen vet hvordan jeg legger til brukere hadde det vært fint. Hadde også vært greit å ha tilgang til roten av serveren som standard så jeg har mulighet til å overføre det jeg ønsker dit jeg ønsker.

 

Fikk til det over, men får ikke tilgang til noen filer, får lese litt mer om chmod..

 

Og der var alt dette i orden, var litt teit av meg å spørre ser jeg i etterkant.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...