Gå til innhold

Prisdump på 5d mk II før nylansering av III?


Anbefalte innlegg

Prisen på 5D Mk II har droppet fra 17000 til 14000 på 1 uke. Canon i Europa har store lagre av 5D mk II som de må redusere. Japan Photo droppet prisen til 14990 i forrige uke og til 13990 i dag. FotoVideo måtte følge etter for noen dager siden, men har ikke fulgt opp gårsdagens nye prisdump.

 

5D mk II begynner nå å bli seriøst billig.

 

Mye kan tyde på at salget av denne modellen har gått dårlig pga finaskrise og dårlige tider ute. De kraftig reduserte prisene kan også være indikasjon på at de forbereder lagertømming før ny lansering av et nytt kamera ut på vinteren.

 

Uansett - her får du nytt kamera til under pris på bruktmarkedet.

 

Du kan vente å få enda flere mega-pixler (akk det trenger vi ikke), værtetting (bra) og 7D AF (Bra for sport, men det trenger du ikke til landskap og portrett) og til en nypris på 25-28.000,-

 

Dette til info.

 

Kommenter gjerne.

 

Fjellfalck

Endret av Fjellfalck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dette til info"?

 

"Dette er til info bare rykter", mener du vel?

 

 

Tviler på at 5DmkII blir lansert før til høsten en gang, og tviler på at den finnes å få tak de første månedene etter lanseringen.

 

Ja lansering av nytt kamera er kun rykter/antagelser - ikke informasjon. Du har kanskje rett i at det først er til høsten at de lanserer nytt kamera. Erfaring tilsier også ventetider som du nevner i ditt innlegg.

 

At lageret av 5D mk II er stort i Europa og av Canon Europa har satt ned prisene nå for å redusere lagrene er faktainformasjon. Innkjøpsprisen til forhandlere har gått kraftig ned på 1 uke og forhandlere får cash-back fra Canon avhengig av hvor mange kamera de klarer å få ut nå.

 

Mine antydninger om flere Mega-pixler, værtetting og AF, er ikke fakta, men kun antagelser som jeg blir svært overrasket om ikke stemmer.

 

Synes uansett at dette kunne være interessant informasjon - så får dere selv gjøre dere en oppfatning av antagelsene. Uansett 5D MK II er jo et bra kamera da:-)

 

Fjellfalck

Lenke til kommentar

At lageret av 5D mk II er stort i Europa og av Canon Europa har satt ned prisene nå for å redusere lagrene er faktainformasjon.

 

Denne type påstand bør gjerne følges av en kildehenvisning, gjerne en som er hakket mer seriøst enn Canonrumors eller Northlight.

 

Uansett 5D MK II er jo et bra kamera da:-)

 

Det er det.

Lenke til kommentar

 

Denne type påstand bør gjerne følges av en kildehenvisning, gjerne en som er hakket mer seriøst enn Canonrumors eller Northlight.

 

 

 

Det ble meg fortalt av ekspeditør hos FotoVideo på onsdag ettermiddag. Jeg kan ikke se at de har noe å tjene på å fortelle dette hvis det ikke er sant. En reduksjon av prisene på NOK 3000 på en uke er ikke noe de kan ta av egen fortjeneste. Marginene på kamera er ikke så store som dere kanskje tror.

 

Fjellfalck

Endret av Fjellfalck
Lenke til kommentar

Nja, prisene på 5DII har variert mye i 2010, selv ga jeg rett under 16.000,- i mars for mitt, altså for trekvart år siden. I tiden mellom mars og nå har prisene vært både over og under. Man kan se det samme skjer med 7D. Valuttaprisene betyr nok endel samt konkurranse, lagervolum og etterspørsel osv.

 

At et mk3 er på vei en eller annen gang i 2011 vil og selvsagt bety noe jo nærmere man kommer antatt lanseringsdato, men pr i dag vet vel ingen noe bestemt, dvs om det blir på ettervinteren eller senere. Selv tror jeg det kommer før sommeren siden mk2 begynner å slite med bla det gamle arvete fokussystemet fra mk1 og da sett i relasjon til andre hus som er kommet til de siste par årene. Et 5D fortjener rett og slett et bedre fokussystem når en skriver 2010/11.

 

At mk3 får et hus ala 7D er vel naturlig da mk2's hus er nesten en kopi av 50D's hus. Ryktene nevner og rundt 30mp, noe jeg ikke bekymrer meg over. Man kan bare se på 18mp cropsensoren til 7D og hva den yter sett mot 50D's 15mp. Jeg nekter å tro at Canon vil levere annet enn en positiv utvikling angående bildekvaliteten til neste gen 5D på lik linje med resultatene fra mk1 til mk2.

 

En pris på 25-28.000,- som du nevner vil neppe gi særlig volumsalg og dersom den prisantagelsen skulle slå til vil det nok falle meget kjapt når produksjonen er kommet opp på fullt nivå.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Pussig.

 

Vi hadde et møte med Canon 9/12 der vi ble fortalt bl.a. at Canon hadde overvurdert nedgangen i salg pga finanskrisen og derfor hadde redusert produksjonskapasiteten for mye i forhold til etterspørselen. Derfor har de hatt vanskeligheter med å dekke etterspørselen, og øker produksjonskapasiteten igjen, men gjør ikke regning med å være tilbake på fullt tempo igjen før etter nyttår.

 

Det finnes også plenty av butikker som ennå har ALT for høye priser på bl.a. 5D2. Lefdal på Storo, f.eks, skal ha 26495,- for et kamerahus uten objektiv. 7D skal de ha 17995,- for, også det uten objektiv. (bilder her)

 

Jeg har dermed litt problemer med å ta dine spekulasjoner/"fakta" for god fisk.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Du kan vente å få enda flere mega-pixler (akk det trenger vi ikke), værtetting (bra) og 7D AF (Bra for sport, men det trenger du ikke til landskap og portrett) og til en nypris på 25-28.000,-

 

Ville Canon selge noe som helst av 1D hvis de oppgraderte 5D med værtetting og 7Ds autofokus? 5DMkIII får nok et bedre AF-system, men det ville kannibalisere proffserien deres altfor mye å bruke 7Ds AF, så det "5D med 7d sitt autofokussystem" kommer nok ikke før 7D mkII og 1D mk etellerannet har betydelig raskere AF enn 7D har nå hvis det kommer i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Du kan vente å få enda flere mega-pixler (akk det trenger vi ikke), værtetting (bra) og 7D AF (Bra for sport, men det trenger du ikke til landskap og portrett) og til en nypris på 25-28.000,-

 

Ville Canon selge noe som helst av 1D hvis de oppgraderte 5D med værtetting og 7Ds autofokus? 5DMkIII får nok et bedre AF-system, men det ville kannibalisere proffserien deres altfor mye å bruke 7Ds AF, så det "5D med 7d sitt autofokussystem" kommer nok ikke før 7D mkII og 1D mk etellerannet har betydelig raskere AF enn 7D har nå hvis det kommer i det hele tatt..

 

Tja, om de oppgraderte til 7D's hus (dog litt større pga ff) og nesten 7D's fokussystem så er det fremdeles ikke helt som proffhusene i 1Ds serien. Skal man tenke slik ville det og gjaldt i en ikke ubetydelig grad 7D vs 1D.

 

5DII har over tid opparbeidet seg en egen prestisjenisje/nivå/rykte/status kan man kanskje si - og særlig etter at en del av filmproffene tok det i bruk. Rent forretningsmessig betyr nok salget av 5D for Canon betydelig mer enn et salg av 1Ds. Og når man skal oppgradere 5D så ser jeg ingen fornuftig grunn til å ikke trø til slik at status opprettholdes/økes, noe annet ville være helt ulogisk.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ville Canon selge noe som helst av 1D hvis de oppgraderte 5D med værtetting og 7Ds autofokus?

 

Selvfølgelig. 1D, 5D og 7D er 3 helt forskjellige kamera, rettet mot forskjellige brukere. 1D er pro/sport/action, 5D er studio og 7D er for amatører/entusiaster. Eneste personene som ville vurdert 5D foran 1D bare pga bedre AF og værtetting er folk som ikke vet hva de trenger/kjøper.

 

Nikon gjør jo allerede dette, med D300S, D700 og D3S. Noe sier meg at Nikon har solgt bra med D3S selv om vi har nydelige D700 også.

Lenke til kommentar

Ja, nei. Canon 5dmkII har tatt nesten knekken på Canon 1dsmkIII.

Har ikke de norske prisene her, men i hvertfall i Tyskland og Nederland.

 

5dmkII koster 2000 euro, 1dsmkIII koster 5500 euro. Har samme bildekvalitet, men bedre bygd.

5dmkii er et ganske forskjellig kamera enn 1dmkIV.

 

D700 koster 1900 euro, D3s koster 3500 euro. 3Ds har bedre bildekvalitet og er bedre bygd.

D700 er et ganske forskjellig kamera enn D3x.

med andre ord, ikke helt sammenlignbart.

 

Nikon har ingen konkurrent til D3X, som ville vært sammenlignbart med Canon 1dsmkIII.

 

Hvis Canon vil selge noen 1dsmkIV, må de enten vente nesten et år med 5dmkIII, eller ikke gi den samme sensor. Og, ganske ukvalifisert, vil jeg anta at fortjenesten canon har på 1ds serien i forhold til 5d serien, er så 20 ganger høyere, minst.

Lenke til kommentar

Ville Canon selge noe som helst av 1D hvis de oppgraderte 5D med værtetting og 7Ds autofokus?

 

Selvfølgelig. 1D, 5D og 7D er 3 helt forskjellige kamera, rettet mot forskjellige brukere. 1D er pro/sport/action, 5D er studio og 7D er for amatører/entusiaster.

 

Nettopp, 1D, 5D og 7D er forskjellige kameraer rettet mot forskjellige grupper, det er hele poenget mitt. Et 5dMkIII med 7D sitt AF og mer værtetting ville dekke behovene til så mange av kundene at det ville ødelegge for mye for 1D/1Ds/7D og det ville være kommersiell kannibalisme.

Lenke til kommentar

Ja, nei. Canon 5dmkII har tatt nesten knekken på Canon 1dsmkIII.

Hvordan vet du det? Har du noen utsagn fra f.eks Canon som støtter den påstanden?

 

Hvis Canon vil selge noen 1dsmkIV, må de enten vente nesten et år med 5dmkIII, eller ikke gi den samme sensor. Og, ganske ukvalifisert, vil jeg anta at fortjenesten canon har på 1ds serien i forhold til 5d serien, er så 20 ganger høyere, minst.

Canon (og andre) vil alltid selge sine proffmodeller uansett, de fleste som kjøper nye proffmodeller tenker annerledes enn hobbyfotografer siden de bruker dette i sitt arbeide som et verktøy og kan føre avskrivninger og får mva tilbake. Jeg tviler på at Canon har minst 20 ganger større fortjeneste på proffmodellene, man må heller ikke glemme at en betydelig del av prisen på disse avspeiler et mye, mye mindre salgsvolum.

 

Canon venter neppe med lanseringen av 5Dmk3 pga noe hensyn til 1Ds siden disse er beregnet på forskjellige hovedgrupper brukere. Rent salgsøkonomisk betyr nok proffserien lite, men den har en viss reklameverdi som og er litt prestisjebetont.

 

Hvorfor de ikke skulle kunne bruke samme sensor er en merkelig tankegang, f.eks 550D, 60D og 7D har tilnærmet samme sensor uten at dette skaper noe problem som jeg kjenner til.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et 5dMkIII med 7D sitt AF og mer værtetting ville dekke behovene til så mange av kundene at det ville ødelegge for mye for 1D/1Ds/7D og det ville være kommersiell kannibalisme.

 

Jeg tror du bommer mye her i forståelsen av markedet og ikke minst kamerautvklingen. Og hva mener du så at Canon bør gjøre med 5Dmk3? Skifte logo til mkIII og kun gi det en ny knapp til et eller annet?

 

Fokussystemet til 5DII er steingammelt og langt akterutseilt (arvet fra ur5D'n). Helt logisk at Canon vil gjøre mye for at 5Dmk3 vil fortsette å "briljere" og ha sin status og levere sakene. Om det får tilnærmet 7D's fokussystemt vil jeg selv ment var naturlig, det er fremdeles ikke 7D, og får nok heller ikke 8bps som 7D har, men nok en liten økning i fra dagens treghet.

 

Værtetning? Betyr nok mindre enn de fleste tror dersom den økes med etpar gummiringer.

 

Forstår ikke denne "redselen" på Canons vegne enkelte viser? Og ikke forstår jeg heller at det ikke er logisk enkelt å fatte at man kan ikke etter så lang tid komme med et 5Dmk3 som ikke har betydelige oppgraderinger i forhold til utgående modell, det nytter ikke å bare foreta noe kosmetisk dilldall og så la det flyte videre i 3 nye år - det ville vært selvskudd deluxe.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror det faktum at det ikke har kommet noen D700s med sensoren fra D3s viser at Nikon nok fant ut at de kannibaliserte litt mye av D3-markedet med D700. Det er nok også derfor vi ikke har sett noen D700x. Tror jeg. Lærdommen er at man ikke putter ultimat ytelse på AF, hastighet og bildekvalitet i et hus med en introduksjonspris under 40k.

 

5D var sånn ca. en 20D med fullformat, 5D2 sånn ca. en 40D med fullformat. Det vil overraske meg stort om 5D3 blir noe annet enn en 60D med fullformat. (jeg blir ofte overrasket... :roll:)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Et 5dMkIII med 7D sitt AF og mer værtetting ville dekke behovene til så mange av kundene at det ville ødelegge for mye for 1D/1Ds/7D og det ville være kommersiell kannibalisme.

 

Jeg tror du bommer mye her i forståelsen av markedet og ikke minst kamerautvklingen. Og hva mener du så at Canon bør gjøre med 5Dmk3? Skifte logo til mkIII og kun gi det en ny knapp til et eller annet?

 

Fokussystemet til 5DII er steingammelt og langt akterutseilt (arvet fra ur5D'n). Helt logisk at Canon vil gjøre mye for at 5Dmk3 vil fortsette å "briljere" og ha sin status og levere sakene. Om det får tilnærmet 7D's fokussystemt vil jeg selv ment var naturlig, det er fremdeles ikke 7D, og får nok heller ikke 8bps som 7D har, men nok en liten økning i fra dagens treghet.

 

Værtetning? Betyr nok mindre enn de fleste tror dersom den økes med etpar gummiringer.

 

Forstår ikke denne "redselen" på Canons vegne enkelte viser? Og ikke forstår jeg heller at det ikke er logisk enkelt å fatte at man kan ikke etter så lang tid komme med et 5Dmk3 som ikke har betydelige oppgraderinger i forhold til utgående modell, det nytter ikke å bare foreta noe kosmetisk dilldall og så la det flyte videre i 3 nye år - det ville vært selvskudd deluxe.

 

Tor

Selvfølgelig ønsker jeg meg et 5DmkIII med 7Ds AF, men i og med at Canon ikke bare er ute etter å glede meg, men også å tjene penger, kommer ikke det til å skje. Når 5DmkIII kommer vil de nok forbedre autofokusen, men ikke opp til 7Ds nivå.

Lenke til kommentar

Ut fra ryktene på canonrumors om hvor spesiell og revolusjonerende 1Ds mkIV blir, så har jeg troen på at 5DmkIII blir en 7D med fullframesensor.

 

(Og sikkert med bedre pixelbinning og annet snadder optimalisert for video.)

 

Det tror jeg og blir nærmere virkeligheten, 5D er blitt antagelig mye viktigere for Canon enn de selv ante på forhånd i og med videostatusen dette huset har fått i tillegg til de andre kvalitetene. Huset til 5DII er i praksis det samme som 50D's, bare en tanke større pga sensoren. Logisk vil da etter min mening være å jekke opp et 7D hus siden dette er rimelig vellykket konstruksjonsmessig. Om det får vendbar skjerm er en annen sak, men ikke umulig det heller.

 

Man må ikke glemme at 7D ikke er ren ferskvare lenger, og vil være enda eldre når 5Dmk3 lanseres, et 7DII når det kommer, vil nok ha betydelig utvikling videre både på fokussystemet og annet.

 

Tor

Lenke til kommentar

@Tor V: Har snakket med flere butikker i Tyskland og noen i Nederland. Ikke et fullgodt statistisk grunnlag, men tror det er nok til en indikasjon. Ref også kommentaren til Artius ovenfor.

 

5DmkII er et veldig godt kamera med state of the art bildekvalitet til billig penge sammenlignet med konkurrentene. Veldig billig i min mening. Når man får 3 av den, til samme pris som 1Ds mk III, er det et vansklig valg for studio fotografer som ikke trenger værtetting etc. Man har samme bildekvalitet. Og hvis man ikke tror at mange valgte 5D isteden for en 1Ds. . .

 

Tror det som Anew sier, er også en god indikasjon.

 

 

Men, for all del. Hvis nye 5DmkIII blir det som man spekulerer, er jeg alt for det. Vil bare bety at Nikon vil måtte gjøre etterfølgeren til D700 enda bedre. Men jeg tror jeg forblir litt pessimist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...