Gå til innhold

Hvorfor virker ikke gamle skjermer på nye skjermkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har to 15" skjermer fra 1997 og jeg lurer på hvorfor disse ikke virker på nyere skjermkort, jeg har et GeForce 2 MX 400, på dette virker de altså ikke, kommer ikke noe bilde, men de virker fint på Voodo 2 eller andre gamle kort. Er det slik at eldre skjermer ikke virker på nye skjermkort?

Er det i så tilfelle noen måte å få dem til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres helt snålt ut. Det virker på en annen skjerm altså ?

I så tilfelle må det være noe med signalet ut fra skjermkortet, men allikevel kan jeg ikke helt skjønne det. Tror jeg ville prøvd innstillingene (frekvenser ?) på skjermkortet likevel jeg.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å endre frekvensen fra 85Hz til 75Hz, men skjermen fungerte fortsatt ikke. Etter det byttet jeg skjerm når jeg hadde startet opp maskinen. Jeg startet altså maskinen med den nye skjermen og byttet til den gamle når jeg hadde startet opp. Da virket skjermen! Jeg startet maskinen på ny, men da var skjermen igjen helt svart. Jeg fant ut at hvis jeg ikke hadde skjermkontakten i skjermkortet når jeg startet maskinen, men satte den i etter noen sekunder så ble det bilde på skjermen, men med en gang jeg startet maskinen på ny forsvant skjermbildet.

Jeg må altså starte maskinen uten at skjermkontakten er i og sette den i etter noen få sekunder.

Jeg synes dette virker helt snodig, hva kan være årsaken?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å endre frekvensen fra 85Hz til 75Hz, men skjermen fungerte fortsatt ikke. Etter det byttet jeg skjerm når jeg hadde startet opp maskinen.

Jeg må altså starte maskinen uten at skjermkontakten er i og sette den i etter noen få sekunder.

Jeg synes dette virker helt snodig, hva kan være årsaken?

 

Har du integrert skjermkort i maskinen også? - Hvis de gamle skjermene ikke støtter VESA standarden, så er det mulig at kortet ikke detekterer at det er tilkoblet noen skjerm, - dette skjer spesielt hvis det er integrert skjermkort i PC'en også.

 

-Hvis du starter opp med "gammel" skjerm, og bytter til ny - har du bilde da?

Lenke til kommentar

Vel, da er det iallefall det som er problemet. - Skjermkortet ditt klarer ikke å detektere den gamle skjermen....

Da er det altså bare det skjermkortet som er problemet, og skjermen min burde fungere greit hvis jeg kjøper et nytt skjermkort f. eks Radeon 9700?

Lenke til kommentar

Vel, da er det iallefall det som er problemet. - Skjermkortet ditt klarer ikke å detektere den gamle skjermen....

Da er det altså bare det skjermkortet som er problemet, og skjermen min burde fungere greit hvis jeg kjøper et nytt skjermkort f. eks Radeon 9700?

 

Det vil jeg ikke garantere :) - det kan jo være et generellt standardproblem med helt nye gfx kort. - Men du kan jo bare teste hvis du har mulighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...