Gå til innhold

Wikipedia rett i lomma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dante: Nei, det stemmer det. Men de fleste som har råd til å kjøpe denne dingsen for $99 har også råd til å kjøpe en billig smartphone, og har antakeligvis også billig 3G. Og selv om man ikke hat billig 3G, er det fullt mulig å laste ned hele Wikipedia på den billige smartphonen.

 

Denne dingsen er rett og slett laget for et marked som ikke finnes. Dog, jeg sa det samme om Ipad, så hva vet nå jeg...

Lenke til kommentar

fullt mulig å laste ned hele Wikipedia på den billige smartphonen.

Er det?

Det er det, og det står i guiden som er linket til i artikkelen. Men det jeg ikke tenkte over i farta erom det går an å lese Wikipedia offline på en smartphone. Men sånn sett kan man jo snu det på hodet: hvis det er marked for denne dingsen, så må det i alle fall være marked for en offline Wikipedialeser til både Kindle, Android og iPhøn

Lenke til kommentar

En dings med offline nettleser for ferdig nedlastede nettsider på minnekort... Jaja, jeg som trodde alt unyttig dilldall allerede var funnet opp :p

Å slå opp på Wikipedia med en vanlig smartphone normalt er en heller treg prosess. Kaldstart av nettverk, nettleser og søkeside vil være en ganske så mye tregere prosess enn det av denne dingsen. Men så må du også oppdatere dataene og bære med deg en ekstra dings som gjør den totalt unyttig. Bortsett fra på toalettet hvor den faktisk kan være en veldig god ting å ha dersom den har en "random article"-knapp. :)

 

Men den enheten som skrives om her er jo rett og slett ubrukelig med tanke på oppløsningen, man kommer jo til å måtte bla hele tiden.

Wikipedia finnes i mange formater og ett av de er formatert for å passe på denne enheten. Altså lite antall pixler, liten skjerm og svart-hvit bilder.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Så hvor stor er egentig wikipedia da i sin helhet?

Greit nok at det er tekst, men det må jo være enorm mengder tekst - langt langt mer enn 4 GB vil jeg tro?

 

-Stigma

Siterer guiden som det ble linket til i artikkelen

Hele den engelske versjonen tar 5,6 GB (112 GB ukomprimert), ifølge Wikipedia.

Så ja, det er mer enn 4GB, men ikke mye.

 

Bortsett fra på toalettet hvor den faktisk kan være en veldig god ting å ha dersom den har en "random article"-knapp. :)

Meh. Hadde foretrukket en ED-leser der, egentlig. :tease:

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Så hvor stor er egentig wikipedia da i sin helhet?

Greit nok at det er tekst, men det må jo være enorm mengder tekst - langt langt mer enn 4 GB vil jeg tro?

 

-Stigma

Siterer guiden som det ble linket til i artikkelen

Hele den engelske versjonen tar 5,6 GB (112 GB ukomprimert), ifølge Wikipedia.

Så ja, det er mer enn 4GB, men ikke mye.

 

Ah, jeg glemte selvfølgeig å ta hennsyn til at tekst komprimerer så sinsykt bra.

 

Det er egentlig vanvittig imponertende om man tenker over det hvor langt vi er kommet i teknologien når du kan ta med deg verdens største leksikon på et datakort på størrelse med en tommelnegl :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det her er det nærmeste "haikerens guide til galaksen" jeg har sett i virkeligheten. :D Og på nettsiden det linkes til står det at den skal kunne brukes i 12 måneder på 2 aaa batterier. Kunne godt tenkt meg en slik til reiser.

 

Edit:

Bortsett fra på toalettet hvor den faktisk kan være en veldig god ting å ha dersom den har en "random article"-knapp. :)

Den har en random-knapp! (se på bildet)

Endret av andresb43
Lenke til kommentar

Klart denne har et marked der ute.

 

Det finnes folk som elsker leksikon, og gjerne løper til leksikonet i enhver diskusjon der man er uenig om noe. Lettere å plukke opp denne fra bokhyllen og taste inn søkeordet enn å løpe opp på kontoret eller hvor man nå har PC-en, slå den på, og så søke. Veldig mange har jo ikke en pc stående påslått hele tiden.

 

Dessverre kan man jo ikke avgjøre diskusjoner med Wikipedia som kilde. Hadde den hatt Store Norske derimot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...