Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 850 20v turbo!?


moon_blood

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den er nok sprek med en såpass motor ja, kommer litt an hva du har som standard. skal du ha et verksted til å montere turbo så koster nok det like mye som bilen. Det enkleste og billigeste er å skaffe en turbo-motor fra en annen med ledningsnett og det som skal til. verkstedet tar sikkert rundt 20.000 for å montere motoren vil jeg tro. uansett, så lønner det seg og heller kjøpe en med den motoren du vil ha.

Lenke til kommentar

den er nok sprek med en såpass motor ja, kommer litt an hva du har som standard. skal du ha et verksted til å montere turbo så koster nok det like mye som bilen. Det enkleste og billigeste er å skaffe en turbo-motor fra en annen med ledningsnett og det som skal til. verkstedet tar sikkert rundt 20.000 for å montere motoren vil jeg tro. uansett, så lønner det seg og heller kjøpe en med den motoren du vil ha.

 

Koster det virkelig så mye å skru en turbo inn i motoren altså?

Greia er at jeg vil ha en motor helst uten turbo, for da er den mindre slitt - for så å skru inn en turbo, fikse T-5 gul lakk samt noe diskret T-5 styling.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å "skru inn" en turbo. Motorstyringen må tilpasses, drivverk og bremser må forsterkes, og dersom dette ikke gjøres riktig, får du ikke bilen godkjent. Dersom du vil ha en bil med større motor, gjør du som Gridset sier over, og kjøper dette "ferdig" og godkjent. Klart det koster mer, men alle vet at drømmer koster! 2,5 på 170 hk høres bra ut det også.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å "skru inn" en turbo. Motorstyringen må tilpasses, drivverk og bremser må forsterkes, og dersom dette ikke gjøres riktig, får du ikke bilen godkjent. Dersom du vil ha en bil med større motor, gjør du som Gridset sier over, og kjøper dette "ferdig" og godkjent. Klart det koster mer, men alle vet at drømmer koster! 2,5 på 170 hk høres bra ut det også.

 

Jeg vil ikke ha en bil med turbo originalt, motorene er stort sett mye mer slitt. Skal bygge alt selv, utenom evt turbo. Den må jo helst et merkeverksted fikse. Noen som vet ca hva det vil koste?

Lenke til kommentar

Ta et hint da!

Skal du bytte alt det du trenger for å få turbo på den motoren, så kommer det til å koste mer enn å kjøpe en epa med T5 motor, og OVEHALE den motoren så den er tipp topp. Du må uansett bytte innmaten i motoren før du monterer turbo, så da kan du heller overhale en ferdig turbo motor ;)

 

Når det er sagt, så holder det leeeeenge med 170hk i en 850 med feilhjulstrekk, skal du ha deg turbobil så kjøper du selvsagt noe som trekker i riktig ende, og som ikke veier flere tonn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er på den modellen du tenker på, men på de aller fleste biler er det en god del jobb for å skru inn en turbo, og du kommer til å bruke mer penger på å konvertere den enn om du hadde kjøpt original turbomotor, eller enda bedre, en original 850 turbo.

 

Penger er ikke noe problem. Jeg vil bare bygge en egen volvo.. Regner med det vil koste mer enn jeg gav for bilen, men det vil dra seg inn igjen ved evt salg. Ikke noe tull her i gården, bilen skal bli strøken. Oppheng, drivaksler osv skal forterkes, motoren skal få seg en turbo (da den er i perfekt form etter å aldri ha blitt kjørt med turbo, og godt behandlet fra før) +++

Lenke til kommentar

jeg har bygd turbo på en ford sierra, og jeg kan love deg at budsjettet mitt ble overgått. tror jeg betalte rundt 10.000kr for alle delene, og da kjøpte jeg mye brukt, + at jeg gjorde alt selv. bilen ble jo sprek, men det varte ikke akkurat lenge(tror stempelringene røk etter 100km sånn ca), og effektregisteret egnet seg overhodet ikke til noe annet enn banekjøring. bensinforbruket var også i en egen klasse.

 

på en volvo 850 er elektronikken mye smartere enn på en sierra, og derfor vil også bilen mest sannsynlig gå i nødmodus hvis du monterer turbo, og da går det ikke akkurat fort. så forandring i motorstyring må til, helst et data-innsprut, noe som kommer på 20-25.000 ferdig oppsatt i bilen hvis du er heldig. så kommer det vel en turbo til rundt 10.000kr, slanger og div montering kommer vel på en 2-3000, nytt grenrør og downpipe blir ihvertfall 5000kr hvis du ikke kan lage selv (mest sannsynlig så må du bytte ut hele eksosanlegget). i tillegg må du ganske sikkert ha ny toppakning(bytte toppakning på verksted koster rundt 8000kr) eller finne på noe annet lurt for å senke kompresjon. så må du ha noen til å lage oljeretur i bunnpanna di, og skaffe et oljeuttak. blir fort 30-40.000 i nye deler og sikkert like mye for arbeidet. du kan vel regne med en effektøkning på 50-70hk på dette hvis du har planer om at motoren skal holde mer enn et par uker.

 

eventuelt så kan du se etter en t5 motor, den får du sikkert kjøpt for rundt 10-20.000 og betale et verksted sikkert rundt 20.000 for å montere denne. jeg kan garantere deg at t5 motoren vil gi deg best resultat, samme hvordan du ser på det. det blir også billigere å kjøpe en 850 t5 og levere motoren til full innvendig overhaling, enn å gjennomføre det prosjektet du snakker om.

 

tilslutt så vil jeg si at et merkeverksted aldri vil ta på seg denne jobben, mulig du finner andre verksteder som vil, men jeg tviler på at de fleste er så gira på slike jobber. hør heller med forskjellige tuning-firmaer som kanskje vil ta jobben, men da får du nok samme svarene som du har i denne tråden; kjøp en som har turbo orginalt.

Lenke til kommentar

Regner med det vil koste mer enn jeg gav for bilen, men det vil dra seg inn igjen ved evt salg.

ha ha ha :!: :!:

jo mer onkli du bygger jo mer koster det me nbre fordi utgiftene dine er linjære betyr ikke det at salgsprisen følger. spesielt ikke når "du" skal få montert turbokonverteringen på verksted.

 

hvor får du det fra at turbomotorer er mer slitt? en motor som er konstruert fra bunnen av for å være turbomotor er da akkurat like god som en bil som er bygd for å gå uten turbo.

er kjørestilen til sjoføren som eventuelt kan slite ut motor og drivverk fortere, men det har ikke nødvendigvis noen sammenheng med at det er turbomatet motor...

 

uten at jeg kjenner detaljene rundt din bil og prosjektet ditt kan jeg si at jo mer hester du skal ha ut i forhold til hva som er/var der originalt, jo mer må du bytte ut.

vis du velger å ikke ta alt med engang vil det bli dyrere og ta mer tid da ting må byttes etter vært.

 

foruten at du genrelt bør overhale motoren før du monterer turboen(som du bør vite tilstanden på eller overhale den og) må du forsikre deg om at aksler girkasse og diff tåler påkjenningen av ekstra hk og moment. så må du oppgradere hjernen, dysene og clutchen(vis den er slitt eller du skal øke hk/moment endel).

for å få den godkjent må du mest sannsynlig også oppgradere bremseanlegget.

 

men jeg vet ikke hvor mye effekt du vil ha ut av maskinen så det blir veldig generelt.

 

*tillegg*

med prof installert chip, kaldluftinntak med sportsfilter og et skikkelig eksosanlegg. ja da er det vel mulig å få trøkt ut 20hk ekstra.

 

*tillegg2*

er vel egnetlig enklere å kjøpe en turbobil og overhale den en å bygge om fra NA til turbo

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

For det første som tidligere nevnt, en med turbo er ikke mer "slitt" en en uten. Hva du legger i "slitt" aner jeg ikke, men en motor slites enten den har 70hk eller 200hk. Turbomotoren er gjerne dimensjonert deretter og slites ikke noe mer enn versjonen uten turbo.

 

Det beste resultatet får du om du overhaler turbomotoren. Men siden det virker som du ikke skal gjøre noe selv, så regn med mye mye utgifter. Skal du plukke motoren fra hverandre og overhale den så blir det fort så dyrt at det rett og slett ikke er verdt det med mindre du gjør det selv.

 

Du vil heller aldri tjene inn utgiftene du bruker på bilen ved evt salg. Stort sett er all investering tap for din del.

 

Skal du ettermonterte turbo så er det ikke bare å skru inn turbo. Man må ha ganske mye annet rundt enn selve turboen. Faktisk er turboen i seg selv en ganske liten del av et turbobygg.

 

Men bestemmer du deg for å bygge uansett, så MÅ du ikke overhale motoren. Men en original sugemotor vil ikke ha samme effektpotensialet som en turbomotor. Sugemotoren har gjerne høyere kompresjon, som vil begrense deg med bankefastheten til vanlig 98oktan du får fra pumpa. Bare det å senke kompresjonen som er en del av mange operasjoner vil koste deg dyrt med mindre du gjør det selv. Alternativene er mange, bytte veiv, råder, frese ned stempler, bytte stempler, mls toppakning + arp osv.

 

Jeg har selv turbokonvertert en rekkesekser sugemotor til turbo, og kan fortelle at det er mye mer jobb og utgifter enn man tror.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...