Gå til innhold

Screenshot av Linux-desktop (Modem Warning)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har også conky kjørende og har sett hva man kan editere over her, men *hvor* er det man editerer/legger til dette i conky?

 

Frode

Conky bruker et lite script som configfil. Den fila ligger her: /home/bruker/.conkyrc (altså en skjult fil i home folderen din)

 

Her kan du gjøre alle endringer du måtte ønske. Bare spør noen om dems config fil for et eksempel/inspirasjon eller blåkopi :)

 

Dokumentasjon og syntaks ol finner du her. Click

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg ser i Dolphin, er det korrekt? Ser i /home/frode men kan ikke se conk... mappa men det er vel bare å leite litt videre tenker jeg :)

 

Frode

Du er på riktig sted, men du kan neppe se skjulte filer. (.conkyrc, dotten betyr skjult)

 

Prøv Ctrl + H for å vise alle filene. (vet ikke om den funker i dolphin, hvis ikke er det i menyen en plass)

 

Edit: Evt. kan du åpne den fra terminalen:

gedit .conkyrc

Eller en annen editor enn gedit hvis du ikke bruker den

Endret av Smif
Lenke til kommentar

du burde kopiere den configfila til hjemme mappa di. Conky sjekker først om det er noe config fil i home, hvis ikke kjører den standard foila i /etc/conky. Ved å ha den i home slipper du å ha root rettigheter.

 

For å starte den automatisk legger du den inn i session'en til skirvebordsmiljøet ditt. Bruker du gnome eller kde?

Lenke til kommentar

Ja, der ligger systemwide konfigurasjonen. Den vil bli lest dersom .conkyrc ikke eksisterer, og vil følgelig gjelde for alle brukere som ikke har egne tilpasninger. Dette gjelder forøvrig ikke bare conky, men er en vanlig måte å gjøre ting på i *nix miljøer.

 

Du vil at den skal kjøre etter du logger inn, og det kan du gjøre ved å legge den til i ditt skrivebordsmiljø sin sesjonhåndterer. I XFCE heter det vel "sessions and startup", de andre miljøene har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...