Gå til innhold

Har jeg valgt feil studie?


MrL

Anbefalte innlegg

Går første året på Dataingeniør, og begynner å lure på om dette egentlig er noe for meg. Har lenge hatt interesse for data, men programmering er jo ikke helt det samme. Jeg kan liksom ikke helt forestille meg at det å sitte foran en datamaskin å programmere er noe jeg har lyst til å gjøre hele dagen, men dog er det kanskje heller ikke det en dataingeniør i alle tilfeller gjør?

 

Jeg mangler kanskje litt av entusiasme jeg føler veldig mange andre i klassen har, de gjør jo veldig lite annet på fritiden sin enn å programmere java får jeg inntrykk av, altså de med virkelig entusiasme. Samtidig virker det som de på kurset er veldig lite opptatt av penger og lønn, men heller gjør dette for lidenskapen.

 

Jeg derimot, er veldig opptatt av lønn, og vil ikke sitte med en lønn på 4-500.000 resten av livet. Jeg tok denne linja fordi jeg ikke kom inn på økonomi, og tenkte at jeg kunne prøve data. Nå vet jeg rett og slett ikke om entusiasmen er det for å bli en god dataingeniør, ekke det at jeg synes det er fælt å programmere java, litt tvert imot faktisk, men ikke noe jeg gjør med mindre jeg må.

 

 

Uannsett,

 

1. Hvilke ulemper vil det få hvis jeg dropper ut av studiet nå i forhold til hvis jeg skulle søkt økonomi neste år?

 

2. Vil jeg forsatt gå under Førstegangsvitnemålskvote? Burde jeg fullføre dette første året uannsett?

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil bli, og om jeg skal forsette eller ikke.. lønnsmessig er vell ikke dette yrkesvalget heller veldig motiverende.. er også redd for å prøve ut økonomi for å så finne ut at det heller ikke var no..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel fokuset på de fleste Dataingenørlinjene er jo først og fremst at man skal bli god å programmere. Derfor har man mye matematikk og programmeringsfag de første 2 årene. Selvfølgelig kan man bli noe annet innenfor data når man er ferdig, men hva vil du egentlig gjøre med data er nå heller spørsmålet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hvis det er penger du er ute etter, så ta ferdig bacheloren din. Jobb noen år hos ett noe større konsulenthus, så få betalt/ev ta det selv en MBA og du er godt på vei til å få deg en millionlønn.

 

Hmm den var ikke så dum, burde jeg heller ta den isdenfor master?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Men du gjøre det godt i studiene dine for å ha sjangs til å komme inn i ett bedre konsulenthus.

 

Ja det var det da, man kan vell finansiere MBA selv også da, selvom det er dyrt for man det igjen i lønnen senere etter hva jeg leste

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

En kompis av meg som gikk i klassen min på bachelor i økonomi hadde først studert 2 år ingeniør, før han hoppet over til økonomi. Så det er ikke for sent. Du skal jo jobbe med det resten av livet, så det er jo lurt at det skal være noe man liker.

 

Hvis du velger økonomi så må du ha i bakhodet at i de siste årene så har det blitt veldig mange økonomistudenter... hvem vet hvordan arbeidsmarkedet blir om 5-6 år. Jeg er glad jeg går på 4. året for å si det sånn.

 

Nå kjenner jeg ikke til arbeidsmarkedet til dataingeniører/programmerer, det eneste jeg tenker om det som økonom er at en programmerer i Kina kan gjøre akkurat den samme jobben, bare mye mye billigere :p

 

Jeg vet ikke heller om noen superbetalte jobber innen både økonomi/IT, da er man heller attraktiv i mindre selskaper som heller vil ansette en som deg, i stede for 1 siviløkonom og 1 sivilingeniør:) Var kanskje å sette det litt på spissen, men du skjønner hva jeg mener.

 

De som tjener masse penger innen økonomi er enten revisorer eller heldige aksjemeglere, hehe.

 

Men hvis du absolutt vil ha både økonomi og IT, kan jeg nevne selskapet Visma som driver med begge deler. Og så kan jeg nevne et studie som heter "business og IT" ved handelshøyskolen i Bodø. Men tror det er vanskelig å få jobb med bare den bacheloren, så man burde hoppe rett på siv.øk.-mastern etterpå. Jeg gikk der på bachelor, men jeg tok bachelor i regnskap og revisjon.

 

Jeg tenker det samme som deg: "Det er ikke noe fælt å sitte å lese om skatterett eller internasjonale regnskapsstandarder, men det er ikke noe jeg gør med mindre jeg må". Sitter ikke å koseleser om det på fritiden liksom. Men jeg vet at det er ettertraktet kompetanse som gir høy lønn, som gir meg motivasjon.

Lenke til kommentar

Uannsett,

 

1. Hvilke ulemper vil det få hvis jeg dropper ut av studiet nå i forhold til hvis jeg skulle søkt økonomi neste år?

 

Hei.

Om du hopper over til et annet studie til våren eller til høsten taper du minamlt med tid. Alle bachelorer har 40 frie studiepoeng (som er 2/3 år), og de poengene du har tatt i data kan inngå i en bachelor i økonomi.

Jeg vil anbefale deg å ikke være så fokusert på penger. Det er ikke det som er viktigst i livet ditt.

Lenke til kommentar

Du kommer alltid til å føle at du har valgt feil studie når det eneste du bryr deg om er penger.

 

Jeg har sett at du i løpet av de siste månedene har startet tråder hvor du spør hva en flygeleder tjener, hvem som blir siviløkonom, hva brukerne jobber som og tjener, hva man tjener som dataingeniør og mye mer.

 

Det er ingenting feil med å ha lyst til å spare penger, tjene mye penger og være interessert i penger. Selv om du sikkert gir en god faen i det jeg sier nå, så vil jeg råde deg til å tenke deg litt om. Typer som deg har sikkert hørt det før, men det må liksom inn. Penger er ikke alt!

 

Hvis du tror at livet ditt blir så mye bedre av å tjene 3-400k mer i året med en jobb du kjeder deg i, så vær så god. Go on. Du skal gjøre dette hver dag, og du kan ikke bare tenke på penger.

 

Vil råde deg til å bare fullføre året, og se om dette er noe for deg. Hvis du synes det faktisk er litt gøy, men fortsatt ikke vil fortsette pga. frykt om dårlig lønn så er du bare teit. Hvis du ikke liker studiet ditt, så begynner du på en sivøk-utdanning. Kan ta den hvor som helst egentlig. BI, UiA, UiS... Samme det, bare gjør det bra på studiet (du vil vel tjene masse penger?) og søk så etter en master på NHH. Da stiller du med rimelig mye kompetanse og en solid utdanning, også kan du glede over en fin lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...