Gå til innhold

Stor forskjell på 10mm og 12mm?


simes

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det var stor merkbar forskjell på et 10mm (3/8") og et 12mm (1/2") vannkjølingssystem? Jeg har nemlig tittet på det komplette settet på netconnection til drøye 3200kr, men bygde også et eget på microplex (dog i 10mm) som jeg synes så bra ut. Det på microplex bestod først og fremst av Aquacomputer cuplex (ikke evo) cpu-blokk, chipset-blokk og Airplex evo 240 radiator, Swiftech gpu vannblokk, Enheim 1048 pumpe og en standard vanntank. Kom med erfaringer angående 10mm vs 12mm og gjerne også kommentarer til microplex oppsettet..

 

/edit skrev feil radiator :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste målbare jeg har merka er at 10mm PVC er lettere å "svinge" enn 12mm. Er rimelig sikker på at "trange" nipler/overganger har mer å si hva gjelder gjennomstrømming.

Mulig slangedim gjør utslag ved monsterflow?

Bruker 10mm slange og 1/2" nipler.

Lenke til kommentar
Ingen som kan si noe om forskjellen på 10mm og 12mm? Merkelig... :-?

 

Joda; 2mm! :lol:

Vel, spøk tilside. 1/2" måler ikke 12mm, men 12,7 ~ 13mm.

 

I helt ekstreme tilfeller, dvs med mange kjøleblokker i serie, kan du muligens oppnå noe bedre resultater med 1/2".

Men ulempene med såpass grove slanger,er at bøyeradien gjerne blir endel større. Dermed må man ofte ty til vinkelnipler i koblingene / ut-inngangene på blokker etc, og dermed går mye av vinninga opp i spinninga.

Samtidig har det ved en rekke anledninger vist seg at høy flow/vannmengde ikke nødvendigvis gir bedre resultat, av og til tvert om!

Jeg tror du vil klare deg svært godt med 3/8"-10mm slanger, i et normalt oppsatt kjølesystem.

Lenke til kommentar

I helt ekstreme tilfeller, dvs med mange kjøleblokker i serie, kan du muligens oppnå noe bedre resultater med 1/2".

 

Jeg ser det er mange som kobler i serie, men er det ikke en mulighet å bruke y-koblinger slik at det ser slik ut: pumpe -> radiator -> y-kobling (hvor den ene til cpu og den andre til vga -> chipset) og tilbake til y-kobling igjen -> tank -> pumpe.. Da slipper man vel at det ferdige oppvarmede vannet fra cpu kommer seg til vga og chipset. Er dette dumt fordi det gir mindre gjennomstrømning eller hva?

Lenke til kommentar

Y-koblinger er selvsagt et alternativ, men da kan man i enkelte tilfelle risikere en svært skjev fordeling av vannmengden gjennom de respektive blokkene. Har man f.eks en svært trang CPU-blokk kontra en åpen GPU-blokk, så vil størstedelen av vannet gå minste motstands vei.

 

En annen sak er at temperaturforskjellen på det kjølte vannet fra radiatoren, og det som tilslutt går tilbake til radiatoren, er svært beskjeden.

Medmindre man er ute etter absolutt laveste temperatur i fbm. overklokking, så spiller heller rekkefølgen spesielt stor rolle.

 

Og bare for å ha sagt det; Bruk alltid den største radiatoren du får plass til! Til syvende og sist er det denne som bestemmer resultatet, uansett!

Lenke til kommentar

Og bare for å ha sagt det; Bruk alltid den største radiatoren du får plass til! Til syvende og sist er det denne som bestemmer resultatet, uansett!

 

Ja, jeg har bare en lian li pc7usb kasse, så en dual radiator blir nok det største jeg kan få plass til. Jeg ser også at det er mange tilhengere av Black Ice Extreme II her og lurte derfor på om denne er mye bedre enn evo240'en? Vil helst ikke bestille radiator for seg selv med tanke på frakt og det der, og siden jeg bare kan kjøre til microplex ville det letteste være å bare kjøpe alt på en gang derfra?

 

Spørsmålene mine er da som følger:

- Vet noen om noen spesifike tall som sier hvor mye varme evo240 fjerner?

- Er Black Ice Extreme 2 (eventuelt mye?) bedre enn evo240? Evo240 har jo den flotte radiatorgrillen som gjør det ferdige utseendet mye mer komplett.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...