Gå til innhold

Har DU sett en død elg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har truffet på levende elg mange ganger, men jeg har aldri sett noen død elg. Har generelt sett veldig få døde rovdyr fra skogen. Hva kan være årsaken til dette? Graver elgen seg ned før den dør? :dontgetit:

 

Edit: Jeg snakker om elg som har dødd av alderdom, ikke elg som har blitt skutt i forbindelse jaktsesongen.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elg i likhet med den litt sjeldnere Moskulitas-hjorten i nord-østre Russland har en hittil ukjent metode for å kjenne når de nærmer seg døden. Dette har de så kombinert med et noe oppsiktsvekkende rituale hvor de selv samt nærmeste familiemedlemmer (om de er tilstede), begynner å grave en grop slik at den døende elgen kan få "et siste hvilested" på lik linje med det vi mennesker gjør med våre døde. Derfor har du nok ikke sett så mange døde elger ute i naturen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elg i likhet med den litt sjeldnere Moskulitas-hjorten i nord-østre Russland har en hittil ukjent metode for å kjenne når de nærmer seg døden. Dette har de så kombinert med et noe oppsiktsvekkende rituale hvor de selv samt nærmeste familiemedlemmer (om de er tilstede), begynner å grave en grop slik at den døende elgen kan få "et siste hvilested" på lik linje med det vi mennesker gjør med våre døde. Derfor har du nok ikke sett så mange døde elger ute i naturen :)

Oi, tøft! Men hvordan markerer de gravstedet?

Lenke til kommentar

Elg i likhet med den litt sjeldnere Moskulitas-hjorten i nord-østre Russland har en hittil ukjent metode for å kjenne når de nærmer seg døden. Dette har de så kombinert med et noe oppsiktsvekkende rituale hvor de selv samt nærmeste familiemedlemmer (om de er tilstede), begynner å grave en grop slik at den døende elgen kan få "et siste hvilested" på lik linje med det vi mennesker gjør med våre døde. Derfor har du nok ikke sett så mange døde elger ute i naturen :)

 

Wait, whaat?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Elg i likhet med den litt sjeldnere Moskulitas-hjorten i nord-østre Russland har en hittil ukjent metode for å kjenne når de nærmer seg døden. Dette har de så kombinert med et noe oppsiktsvekkende rituale hvor de selv samt nærmeste familiemedlemmer (om de er tilstede), begynner å grave en grop slik at den døende elgen kan få "et siste hvilested" på lik linje med det vi mennesker gjør med våre døde. Derfor har du nok ikke sett så mange døde elger ute i naturen :)

Oi, tøft! Men hvordan markerer de gravstedet?

 

Du, det der er bare tull.

 

Nei når elgen dør er den jo mat for mange andre dyr, så den rekker ikke å ligge død lenge. (før den blir spist)

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger funnet restene av død elg i skogen. Typisk finner jeg bare ribber, ryggsøyle, osv pluss skinnfiller eller mye hår. Jegere etterlater seg ikke hele dyret slik, så ja jeg vet at den har dødd en "naturlig" død. Alderdom? Tja, antakelig i forbindelse med skader.

 

Død elg ligger ikke helt stille, da den blir spist raskt av dyr og mikrober. Dyrene trekke beina litt utover. Har også funnet bein og gevir som er musespist...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...