Gå til innhold

Pentax K-r eller Nikon D3100VR?


Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe en julepresang fra nissen til oss selv og har i skrivende stund Pentax K-r (5690,- med 18-55WR) og Nikon D3100 (4690,- med 18-55VR) på lista over aktuelle speilreflekskameraer.

 

Jeg personlig føler Pentax-kameraet ser ut som et meget stødig produkt, men D3100 virker jo også som et godt kamera. Hvilket ville dere satset på til allround fotografering, inne-ute og i litt dunkle omgivelser noen ganger?

 

En ting jeg har tenkt litt på er at disse kameraene er vel såpass gode at skjermene bildene vises på ikke får frem forskjellene omtrent, men der tar jeg kanskje feil?

 

Setter pris på gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skal kjøpe en julepresang fra nissen til oss selv og har i skrivende stund Pentax K-r (5690,- med 18-55WR) og Nikon D3100 (4690,- med 18-55VR) på lista over aktuelle speilreflekskameraer.

 

Jeg personlig føler Pentax-kameraet ser ut som et meget stødig produkt, men D3100 virker jo også som et godt kamera. Hvilket ville dere satset på til allround fotografering, inne-ute og i litt dunkle omgivelser noen ganger?

 

En ting jeg har tenkt litt på er at disse kameraene er vel såpass gode at skjermene bildene vises på ikke får frem forskjellene omtrent, men der tar jeg kanskje feil?

 

Setter pris på gode svar!

 

Det er nok lite forskjell mellom de to kameraene. D3100 har full HD video, mens K-r har bracketing etc...

 

Om du kjøper et kamera så ligger forbedringen i blitser og objektiver. Da låser man seg fort til et merke.

 

Prøv begge i butikk og se hvilken som er best å holde for dere begge.

 

Selv bruker jeg Nikon, men jeg kan ikke anbefale det ene eller det andre her.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde K-r med WR-objektivet såvidt på lørdag. Jeg syntes det var litt overkomplisert brukergrensesnitt på det når jeg prøvde å finne frem til det jeg ville fort, men det er jo garantert fort gjort å bli vant med. Det kom vel mest av at de har prøvd å integrere følsomhetsvalgene inn i modusvelgeren på forskjellige måter, så det var ikke bare PASM og auto-iso av/på på siden. Men uansett, kameraet virket flott konstruert, AF virket sikker (det var lite lys, innendørs), og objektivet føltes ikke som noe kit-objektiv. Jeg synes det virker som et godt alternativ, og ser ikke helt hva annet som skulle være bedre. Støy på lukkeren/speilet tenkte jeg ikke over, men det kan jo tenkes det er forskjeller der, uten at noe kamera er helt stille.

Lenke til kommentar

Jeg sto mellom samme valg for noen uker siden og valgte Nikon D3100 m/VR-kitet.

 

Dette valgte jeg pga bruktmarkedet er større for nikon, og det generelle objektivmarkedet; nytt og brukt.

 

Jeg er hvertfall utrolig fornøyd med D3100'et, og har tenkt til å oppgradere med et par objektiver til i kommende tid. En annen fordel er at D3100 koster litt mindre, og man har da litt mere penger å legge i god optikk, som utgjør den store forskjellen. De kameraene du snakker om med kitlinse, vil du ikke merke store forskjellen..

 

Videofunksjonen på D3100 er også rimlig god. :) Men K-r har sine fordeler som innebygd VR i huset. Og D3100 trenger AF-s objektiver for autofokus støtte.

 

EDIT: Jeg vil også nevne at jeg liker menyene mye bedre på Nikon, så det var også et + for nikon i mine øyne. Jeg vet jo ikke hvilke menyoppsett du liker best, men D3100 er hvertfall passe avansert, men fortsatt enkelt å bruke. :)

 

 

Håper dette hjalp deg bittelitt i valgene?

HER er også noen bilder tatt med Nikon D3100

Endret av gent0805
Lenke til kommentar

 

Dette valgte jeg pga bruktmarkedet er større for nikon, og det generelle objektivmarkedet; nytt og brukt.

 

 

Var det noe spesifikke nye objektiver du tenkte på? Pentax har ingen direkte analog til kjempeobjektivet 16-85, men både 16-45, 16-50 og 17-70 er interessante zoomer, og alle er mer lyssterke enn 16-85. På den lyssterkere siden har Nikon de flotte 35/1.8 som alle DX-fotografer burde kjøpe. Pentax 31/1.8 er veldig mye dyrere, og 35/2.4 er mindre lyssterkt, men man har fremdeles Sigma 30/1.4 å ty til, og man får stabiliseringen på det også med Pentax.

 

Jeg ser ihvertfall mange sier de velger Canon eller Nikon på grunn av objektivutvalg, og når det gjelder bruktkjøp er det naturligvis greiere når man er i et sært lite land som Norge, men når det gjelder nye objektiver synes jeg ikke situasjonen er helt den samme :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt i prisguiden og ser at Olympus' E-PL1 er rimeligere nå og fåes for ca 3600 med linse. Vil et slikt kamera være klart svakere fotomessig til allroundbruk? Jeg er litt lysten på et slik i stedet, kona vil helst ha dSLR.

Vanligvis er det motsatt - det gubben som vil ha DSLR :)

 

Det en del som synes E-PL1 er litt vel mye plastic-fantastic; det lille jeg har prøvd har ikke plaget meg. Men det jeg savner er instillingshjul og 1/4000s lukkerhastighet. Sistnevnte er ikke noe jeg bruker mye - men jeg har hatt bruk for det.

 

µ-4/3 kontra speilrefleks? Det er ikke lett å komme med en bastant anbefaling. Jeg selv har endt opp med begge deler!

 

Til allround fotografering er begge deler et godt alternativt. Ja, µ-4/3 har tregere autofokus. Men kit-objektivene til DSLR er ikke noe racere de heller. Og mer eller mindre like uegnet til actionfotografering og lavt lys-fotografering.

 

Apropos treg fokus på µ-4/3: 14-42mm som følger med E-PL1 er tregere enn andre µ-4/3 objektiver og er nok den som er grunnen til at µ-4/3 har ry på seg for treg AF.

Lenke til kommentar

Begge gode kameraer, men ikke undervurder innebygd stabilisering. Stabilisering er et must ved håndholdt video og Pentax K-r har den fordelen at du får dette med alle objektiver.

 

 

Blir nok Pentax K-r. Jeg føler at det ikke er hastighet man savner mest innendørs, men stabilisering og blitz man kan bounce i tak eller vegger hvis man er innendørs og det er litt dunkelt.

 

Jeg ser nå på en pakke med Pentax K-r og 18-55 kitobjektiv + en Sigma EF-530 DG ST Pentax-Blitz til totalt 7000,-

 

Er dette en fornuftig startpakken til barnebilder og allround bruk i alt fra bryllup til begravelse? (Ikke det at jeg tar så mye bilder i begravelser dog)

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Heisann!

Vel...

Får prøve å skrive en anbefaling av K-r uten at det syder gjennom at jeg ikke har prøvd D3100 og er Pentaxianer.

 

Jeg vil definitivt anbefale K-r. Over D3100, vet ikke, men det lar seg lett gjennomføre å søke opp tester som sammenligner spesifikasjoner mot hverandre.

 

Og E-Pl1? Kan dere bare ha for min del, var ikke noe jeg tente på. Eller kona heller for den saks skyld.

 

Vant et slikt med 14-42 i sommerfotokonkurranse i lokalavisen her og ville gi det til kona. Hun prøvde å holde på det endel ganger samt komme seg rundt i menyene men fant raskt ut at dette ikke var det samme som Dslr og Pentax-systemets menyer. Det var rett og slett kronglete å stille inn enkle funksjoner som lukker/blender/ISO osv.

 

I tillegg følte både hun og jeg at det var ubalansert med det lille objektivet. Gud vite hvordan det hadde blitt med litt mer tele.

 

Så vi bestilte K-r før det kom ut og fikk det dagen etter det kom hit, via JP. Helig service og herlig kamera.

 

 

Her er test-gjennomgang av sensorene til dine nevnte valg med DxOMark, som er anerkjent og nøytral database for bl.a sensorytelser.

Pentax/Nikon/Olympus

 

Jeg føler at K-r er en merkelig overgang fra mitt eget K10d, som er forgjengeren til K5 (dvs direkte forgjenger til K20d, som ble avløst av K7 som er direkte forgjenger til K5 :!: )

men det er noe herlig befriende med å kunne bruke ISO 3200 uten at det nesten ikke er synlig støy i bildet!

Vanskeligere å treffe godt med eksponering/fokus enn mitt semi-proff-klassekamera men definitivt verdt pengene!!!

DAL-objektivene som følger med kittet er så som så på åpen blender (iallefall vårt eksemplar), men nedblendet til f/6.3 og utover til f/14 er det ikke særlig forskjellig fra de litt dyrere DA-kitobjektivene som er i stål i stedet for plast.

Det som derimot blir moro er når man skal handle brukt.

 

Jeg har det siste året gått til anskaffelse av 7 brukte men gull-objektiver.

  • 24mm f/3.5 (K-serien)
  • 28mm f/2.8 Auto Chinon
  • 50mm f/1.7 (A-serien)
  • 55mm f/1.8 (A-serien)
  • 2 x 135mm (A & K-serien)
  • Vivitar 100-200mm

 

I tillegg en gammel Vivitarblits (som fungerer utmerket på Dslr) og 2 stk telekonvertere. En Vivitar og en Soligor 2x.

Vivitaren har i tillegg makro-funksjon.

 

Alt dette kostet meg 1800kr.

 

"Selvfølgelig" har ingen av disse autofokus, og enkelte har bare blendervalg på objektivet. Og de holder optisk kvalitet som holder mål til du er langt på vei til å bli profesjonell.

 

I TILLEGG;

 

De er alle stabilisert pga det befinner seg i alle Pentax Dslr-hus.

Dette betyr i praksis at du kan ta bilder med lengre lukkertid enn dem uten bildestabilisering før du må bruke stativ for å kunne holde det stødig nok til at det ikke blir "blurrete" som følge av bevegelse under bildet. Typisk lukketid jeg bruker uten blits når jeg tar bilder av dattera mi inne i dårlig lys er 1/25-1/40 sek lukker på et 50mm-objektiv. Dette blir MYE vanskeligere uten stabilisering men man får som Pentaxianer ikke lov til å skryte av dette uten at "de andre" merkenes tilhengere kommer med reaksjoner og nevner alle grunnene man skulle ha for ikke å trenge dette...

 

Du kan bruke alt av Pentax objektiver tilbake til da optikken ble skrudd på med M42 gjenger.(1975) Lengre tilbake enn dette og du trenger èn stk adapter, som koster et par hundre kroner på ebay.

 

Der er ikke like mange fine objektiver til salgs på finn/foto.no til Pentax som til Canikon, men til gjengjeld er det altså, for å summere opp propagandaen min, VELDIG mye fint fra 70-90tallet som ligger på diverse kjellere/loft og bare venter på en annonse fra deg om at du vil kjøpe slikt :roll:

Dette pga Pentax mistet veldig mye av markedsandelene da den digitale revolusjon kom og ikke Pentax klarte å holde følge/lage interessante modeller for almuen.

 

Men der er såklart også mange fine nye objektiver som ikke koster all verden. 55-300mm f/4-5.8 f.eks, som jo er i kittet på enkelte modeller har jeg sett.

Denne har jeg selv, og det er et veldig fin kompromiss av normalzoom-kraftig tele og grei lysstyrke til en overkommelig pris. Selvfølgelig ikke noe 70-200mm f/2.8-kvalitet over dette men der er flere folk som burde prøve billig optikk og gjøre det beste ut av kvalitetene, enn folk som faktisk vet å kunne bruke sin alt for dyre (titalls tusen kr) "linse" på en bra måte.. Ugh, jeg hater ordet linse.

 

Velvel, tilbake til saken, jeg tror du trenger K-r.

:D;)

 

Nei, jeg VET du trenger det.

 

Jeg legger ved et bilde min kone tok med sitt K-r av vår datter tidligere i vinter.

Bare som eksempelbilde ISO 200, f/8 / 1/200 sek lukker.

 

Og, glemte å si; K-r tar 6 bilder i sekunder. Mot de to andres 3.

+ at du får det i de HERLIGE fargene Rød/Hvit/Sort, og fra Japan alle fargene som finnes :thumbup:

 

Lykke til med valget, håper mange rister hode til meg nå :yes:

post-179066-0-78768800-1291496621_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...