Gå til innhold

IQ og musikk - undring


roligvold

Har IQ noe med musikksmak og gjøre?  

50 stemmer

  1. 1. Tror du IQ avgjører musikksmak?



Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet noen om det finnes noe forskning på IQ og musikksmak?

 

Hva jeg mener rundt dette er:

En med lav iq hører på og liker en annen sjanger enn de med høy iq?

Har IQ noe med musikksmak og gjøre?

 

Da mener jeg ikke de som lager musikk, men kun hører på og liker.

 

Og så undrer jeg på det er forsket på type oppvekst og musikksmak.

 

Og så lurer jeg på om det er mulig f.eks for kristne og like svartmetall, med tekster som hyller djevelen. (om de da kun liker musikken)

Eller om de som er Asatro kan høre på kristen musikk? f.eks musikk som kun er skrevet for kirken.

Eller om kristne kan høre på musikk som hyller de norrønske guder.

 

Ta tråden seriøst, og ikke angrip musikksmak med mobbing.

 

Takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at dette er noe som noen har forsket på, men siden jeg ikke har lest noe om denne forskningen kan jeg ikke være annet enn subjektiv. Jeg tror det har lite med IQ å gjøre, men heller interesser, og interesser følger ofte de 9(/7) intelligenser, så om jeg skal gjette gir høy auditiv intelligens en større interesse for musikk, men det betyr ikke at man er «smartere» av den grunn.

 

Som kristen kan jeg høre på black metal hvis det er bra, og for min del spiller det ingen rolle hva teksten formidler så lenge den er velskrevet, men god lyrikk er også noe jeg føler i stor grad mangler i denne sjangeren (og du skal ikke se bort ifra at grunnen til at jeg synes teksten er dårlig er pga min religion, men da er det i såfall ikke meg et bevisst valg, men heller et estetisk). Kristen musikk er i grunn mye rart, så det er nok mange som hører på musikk uvitende om at det har et kristent budskap.

Lenke til kommentar

Det skal også sies at jeg har hørt lite til ingenting på black metal, og kan i grunn ikke uttale meg utover det jeg allerede har hørt, men dårlig lyrikk betyr ikke nødvendigvis at helheten er dårlig.

 

EDIT: Når jeg tenker over det er det liten grunn, for min del, å høre på teksbundene sjangere som f.eks. rap uten lyrikk som appellerer til min esteiske sans.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Tja, til et bestemt nivå, muligens. Har vel like mye med utdannelse og kulturell kapital å gjøre. Middelklassen er jo kjent for å være rimelig pretensiøse, ikke minst i forhold til det kulturelle. De snobber opp, overklassen snobber ned.

 

Ta for eksempel film og tv. De mest intelligente liker gjerne krim (C.S.I.) og sci-fi-filmer. De er ofte mer foksert på innhold (mysterier, tankenøtter og konsepter) fremfor form.

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall lest at de har funnet at det er vanligere å høre på klassisk musikk blandt de som har høyere utdanning.

 

Merk at det er en observasjon. Får inntrykk av at enkelte tror at å høre på det gjør en mer intelligent. :wee:

 

hehe, vet :)

 

 

Jeg har ihvertfall lest at de har funnet at det er vanligere å høre på klassisk musikk blandt de som har høyere utdanning.

Gjelder dette dagens samfunn eller de gamle klassedefinerte samfunnene?

 

Nei, så den undersøkelsen ble utført for et par år siden ca. Men klarte selvfølgelig ikke å finne den igjen nå.

Lenke til kommentar

Tror vi kan være enige i at folk som liker å se på seg selv som smarte liker å gjøre ting som får dem til å føle seg smarte.

Hva det måtte være, kommer an på omstendighetene og hvor(dan) smart personen egentlig er. Det er lite holdbart å si at den og den aktiviteten appellerer til den og den graden av intelligens.

Lenke til kommentar

Musikk er et veldig veldig kraftig sosialt redskap. Musikksmak definerer hvem du er, og er noe av det som skaper en identitet mest av alt. Med andre ord kan man si at musikksmak har en høy sosial verdi. Derfor tror jeg ikke IQ bestemmer musikksmaken din, men den kan ha en innvirkning på den.

 

For ja, om noen gjennomfører en studie, vil de sannsynligvis komme frem til at de mest vellykkede hører på f.eks. klassisk musikk, fusion og Dark side of the moon-Pink Floyd (banksjefer har visst en fetisj for sånt; var servitør på julebord i helga). Dette betyr ikke at de hører på dette fordi de er smarte, men fordi det er det som forventes av dem, og det er det som gir dem en følelse av fellesskap.

 

Jeg utelukker ikke at IQ kan ha mye å si for hvordan man oppfatter musikk, men jeg tror på at musikk i mye større grad er noe som tilhører det mest menneskelige av oss, vår kultur og våre følelser, og at det er nettopp dette som gjør musikk så fantastisk.

Lenke til kommentar

Spennende.

Hvis du er kristen og kan høre på black metal, vil dette si at du ikke har et snevert syn på musikk i det hele tatt.

Det beundrer jeg hos en person, kristen eller ikke.

Selv er jeg ikke religiøs, men er svært glad i gammel kristen musikk, dvs. diverse kor sanger og klassiske stykker.

Jeg må få minne om at mye av klassisk musikk (hvertfall barokk) har et kristent budskap.

Jeg kan anbefale deg et black metal band som jeg liker svært godt.

De setter melodi foran alt, og det merkes.

Sjekk ut Summoning.

 

Men jeg lurer på en ting.

Hvis du er kristen, vil det ikke bli feil for deg å høre på musikk skrevet av mennesker som er sterkt imot religion og spesielt kristendom?

Endret av Katatonia
Lenke til kommentar

Men jeg lurer på en ting.

Hvis du er kristen, vil det ikke bli feil for deg å høre på musikk skrevet av mennesker som er sterkt imot religion og spesielt kristendom?

Det kommer an på min egen vurdering av den musikalske kvaliteten på det jeg hører. Jeg benekter ikke at min tro har en innvirkning på denne vurderingen, men jeg tror, merkelig nok, at dette har minimalt å si. Det er mye ved religion og kristendommen som jeg selv er uenig i, og «angrep» mot organisert religion finner man også hos mange kristne musikere, deriblandt en av mine favoritter: George Harrison. Hvis budskapet derimot skulle gå imot min rett til å tro, så ville nok mine fordommer blinde min estetiske sans.

 

Hørte litt på Summoning mens jeg skrev, og det var en veldig fin stemning i de låtene jeg hørte. Det middelalderske preget er jeg derimot ikke fullt så komfortabel med, selv om det i dette bandets lydbilde var langt mindre fremtredende enn hva jeg har hørt før.

Lenke til kommentar

For det første så syntes jeg ikke det finnes noen universal definisjon på hva/hvordan et intelligent menneske er. Jeg hører folk tro de er intelligente, og at andre folk peker ut de syntes de er intelligente, men så syntes ikke jeg de er det. Så det å legge noen i kategorien smart/ikke smart er litt for sort/hvitt. For det andre så syntes jeg at de som virkelig elsker en type musikk er de som er mest intelligente på /akkurat den musikken/, det vil si det er de som har gått dypest inn på meninger, form, standarder, etc og er derfor mest opplyst om den typen musikk. Men samtidig så kan det komme en annen person fra en annen type musikk og sammenligne de to og si at den musikken ikke er noe bra og at personen egentlig ikke forstår hva "bra musikk" er..

 

Det kan sikker gjøres tester om utholdelse, kunnskap/historie og andre faktorer i forhold til klassisk musikk sammenlignet med trance musikk, men det betyr ikke dermed at personen som kan mye om klassisk musikk er smartere enn trance fanen.

 

Min personlige mening er at alle har forskjellige intelligenser, og at noen har flere områder de har interesse for og studerer og at dette kanskje driver dem til å like annerledes musikk som ikke følger samme formel hele veien..

Lenke til kommentar

Ja og nei. Det er ekstremt mye smarte folk hvis musikkpreferanser på ingen måte indikerer høy intelligens. På en annen side har jeg et sterkt inntrykk av at en del former for musikk tiltrekker intelligente mennesker i større grad enn andre. Jeg føler at dette gjelder eksempelvis: 70-tallsprog, avant-prog, Opeth, Meshuggah, Aphex Twin, Shpongle, atmosfærisk og kultivert svartmetall, bop-varianter av jazz, ambient, klassisk, Secret Chiefs 3, Boards of Canada, Ulver, m.m.

 

Kan være jeg innbiller meg ting.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Det er ekstremt mye smarte folk hvis musikkpreferanser på ingen måte indikerer høy intelligens. På en annen side har jeg et sterkt inntrykk av at en del former for musikk tiltrekker intelligente mennesker i større grad enn andre. Jeg føler at dette gjelder eksempelvis: 70-tallsprog, avant-prog, Opeth, Meshuggah, Aphex Twin, Shpongle, atmosfærisk og kultivert svartmetall, bop-varianter av jazz, ambient, klassisk, Secret Chiefs 3, Boards of Canada, Ulver, m.m.

 

Kan være jeg innbiller meg ting.

musikken du liker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...