Gå til innhold

Hva skal jeg selge pc for?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer og selge pcen min, fordi jeg har veldig lyst til og gå over til Intel.

Det som er i pcen er ;

MSI 790xt-g45 ( AM3,DDR2,crossfire ready )

Kingston ddr2 ram 2x2gb 667mhz pc2-5300

EVGA GTX 460 768mb 720mhz,1800mhz, 1440 mhz

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Coolermaster storm scout kabinett ( fjernet sidevindu og festet klart plexiglass vindu )

Corsair h50 cpu vifte.

AMD phenom 955 cpu 3.2ghz.

 

Her er link til pcen på PIMP MY PC :http://www.itavisen.no/pimpmypc/5102/

 

Så hva jeg lurer på er, hvor mye får jeg for pcen?

 

Har btw hadt Rammen siden 08, hovedkort,cpu,hardisk,kabinett siden sommer 2010, og H50 og GTX 460 er 3-4 uker gamle.

Kan btw selge den med ferdig installert windows 7 Ultimate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis nyprisen for delene er 5500 (er kabinettet med der?) og man går etter den gode, gamle regla om at bruktpris er halvparten av nypris blir det vell 2500 til 3000 kr, kanskje litt mer om kabinettet ikke er tatt med. Videre har han muligens heller ikke tatt med OS, (om dette er originalt, hvis piratvare er det verdiløst)

 

Du vil uansett ikke få noen god pris her, da det er mange datakyndige som trolig ikke legger noen verdi i at maskinen er satt sammen, for det må du nok på finn/qxl.

Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det: din maskin er ikke den samme som den du linker til. Den i linken har annen CPU, annet hovedkort, annen RAM og annen harddiskmodell (av speccs som står oppgitt).

Viss du kjøper samme delene fra komplett.no i dag, så er prisen på ca 5500kr. Så jeg ville ikke gitt mer en maks 2000kr for den :)

 

Er du gal? betalte jo 2000 for skjermkort og h50???

Et skjermkort til 2000 er mer verdt brukt enn et skjermkort til 1300 og en kjøler til 700, selv om kjøleren potensielt har mulighet til å vare lenger da den trolig er kompatibel med neste generasjons prossessorer.

 

Jeg ender opp på drøyt 5000 hos Komplett for komponentene du har listet opp, unntatt hk som de ikke har lenger, så si drøyt 5500. Jeg antar strømforsyning følger med, så du kan bikke 6000 i nypris, eller 7000 dersom original windowslisens følger med. 60% av listepris er ofte en kurant faktor for brukte stasjonære maskiner ettersom fysisk stand som regel har lite å si (i motsetning til bl.a. laptoper).

 

Du kan kanskje trekke opp mot 4k på finn.no. De fleste annonsene som ligger der er overpriset allerede, men jeg vet ikke om de faktisk selger til de prisene som antydes.

Det som er vesentlig er til syvende og sist ikke hva dt koster nytt i dag eller hva du ga for det da du kjøpte det, men hva en kjøper kunne tenke seg å gi for det. Jeg synes ikke 4k høres avskrekkende dyrt ut for denne dersom originalt OS følger med. Kanskje klarer du dra inn enda litt mer?

 

Et par smakebiter fra finn.no med overprisede maskiner. Disse ligger bokstavelig talt rett etter hverandre når du lister etter pris, og hver og en er et bomkjøp spør du meg:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24737938

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24734662

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24614691

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24938906

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25748701

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25578951

 

Folk bruker ofte masse penger på ekstra dill som kjøler, kabinettvifter, viftestyring og slik som er verdt nada for en som vil ha en billig brukmaskin, og forventer å få ekstra høy pris for dette brukt. Men om disse faktisk klarer å selge til 5000, så klarer du det og.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det: din maskin er ikke den samme som den du linker til. Den i linken har annen CPU, annet hovedkort, annen RAM og annen harddiskmodell (av speccs som står oppgitt).

Viss du kjøper samme delene fra komplett.no i dag, så er prisen på ca 5500kr. Så jeg ville ikke gitt mer en maks 2000kr for den :)

 

Er du gal? betalte jo 2000 for skjermkort og h50???

Et skjermkort til 2000 er mer verdt brukt enn et skjermkort til 1300 og en kjøler til 700, selv om kjøleren potensielt har mulighet til å vare lenger da den trolig er kompatibel med neste generasjons prossessorer.

 

Jeg ender opp på drøyt 5000 hos Komplett for komponentene du har listet opp, unntatt hk som de ikke har lenger, så si drøyt 5500. Jeg antar strømforsyning følger med, så du kan bikke 6000 i nypris, eller 7000 dersom original windowslisens følger med. 60% av listepris er ofte en kurant faktor for brukte sjasonære maskiner ettersom fysisk stand som regel har lite å si (i motsetning til bl.a. laptoper).

 

Du kan kanskje trekke opp mot 4k på finn.no. De fleste annonsene som ligger der er overpriset allerede, men jeg vet ikke om de faktisk selger til de prisene som antydes.

 

 

Takk for svar! har btw 620Watt, og skal prøve og selge den for 6k på en facebook kjøp og salg gruppe. Og det følger med 100% Ekte windows ultimate pirat kopiert 64 bit

Lenke til kommentar

Selg delene hovedkort, RAM og CPU på bruktmarkedet og bruk pengene på nye tilsvarende deler.. Du kan selge en bundel med hovedkort, RAM, kjøler (original) og prosessor for 1500 inkludert frakt f.eks. Mye bedre enn å bare kaste de.. Det syntes jeg bare var et lite gjennomtenkt og litt barnslig utsagn. Deler til stasjonære er dessverre ikke verdt stort lenger.. Jeg solgte et Gigabyte P55-UD6 med USB 3.0 og en i5-750 med 4 GB DDR3 RAM og en Noctua NH-D14 til 3200 inkludert frakt og oppkrav for ikke lenge siden. Hvermannsen kjøper laptop for tiden og vi andre er oppegående på hva vi kjøper og hvilken pris vi er villig til å betale! :) Men for guds skyld prøv Finn.no først.. Det er nok der du kan legge gullegget og finne en tulling som betaler!

Lenke til kommentar

den er brukt! Det er viktig å huske på! Og piratkopiert os? tulll.... den pc-en er ikke verdt mer enn 2500 kr. seriøst... slik er det bare. take it or leave it

 

 

Ok daså, kaster hovedkort,ram og hardisk og bruker gpu og vannkjøling i den nye pcen.

Nja, du er inne på en god ide. Du kan godt beholde kjøleren siden den tross alt støtter alt av nyere sokler. GPU og. Det du ikke trenger kan selges, må ikke nødvendigvis kastes. DDR2-RAM og AM3-HK som støtter det er slett ikke ubrukelig.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil kvitte deg med en PhII 955. Du finner jo strengt tatt ikke noe som er merkbart bedre til en pris lommeboken kan tåle. Med mindre du er allergisk mot å ha "the next best thing" da.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

den er brukt! Det er viktig å huske på! Og piratkopiert os? tulll.... den pc-en er ikke verdt mer enn 2500 kr. seriøst... slik er det bare. take it or leave it

 

 

Ok daså, kaster hovedkort,ram og hardisk og bruker gpu og vannkjøling i den nye pcen.

Nå får du gi deg da. Hopper du ut av vinduet også fordi noen på et internettforum ber deg om det? En person som ikke liker din prisvurdering av komponenter teller jo ingenting, spesiellt siden det ikke er han som kommer til å kjøpe det av deg. Du har fått mange gode svar her i tråden på antatt pris/verdi av PC'en din ved salg. 4K er et godt utgangspunkt.

 

Pcavskrivning er lett.

Trekk fra 30% om den ikke er ny / selges brukt.

Deretter trekker du fra 30% pr år.

Da ser du at den er verdt 0 etter 3-4 år noe som stemmer.

 

Den fungerer ja, men poenget er hva man kan få idag til samme pris.

Teknisk sett vil man ved å trekke fra 30% av en gitt sum, aldri gå i 0,-

Lenke til kommentar

Hvis nyprisen for delene er 5500 (er kabinettet med der?) og man går etter den gode, gamle regla om at bruktpris er halvparten av nypris blir det vell 2500 til 3000 kr, kanskje litt mer om kabinettet ikke er tatt med. Videre har han muligens heller ikke tatt med OS, (om dette er originalt, hvis piratvare er det verdiløst)

 

Du vil uansett ikke få noen god pris her, da det er mange datakyndige som trolig ikke legger noen verdi i at maskinen er satt sammen, for det må du nok på finn/qxl.

 

 

Med kabinett ja :)

Men ikke PSU da han ikke hadde skrevet den ned.

Men uansett, en tommelfinger regel. 50% ned i pris bare du har tatt i delene, så 10% hvert år.

 

Å trådstarter, det skjermkortet du har der, koster ikke mer en 1300kr på komplett.no nå. Så ikke f... at du får solgt det for mer en 8-900kr MAKS.

Lenke til kommentar
Teknisk sett vil man ved å trekke fra 30% av en gitt sum, aldri gå i 0,-

 

Du sjkønner hva jeg mener, verdt null er den prisen ingen vil ha den lenger.

Typisk 400kr på finn.no.

 

 

Men mitt eksempel stemmer, man kan ikke få noe for datautstyr av x år.

Mine pcer som jeg betaler 40-60K for går 3 år etter på for 5k på finn med skjerm.

Maks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...