Gå til innhold

Terminalserver: løsninger, hardware og båndbredde?


dreuf

Anbefalte innlegg

Hei, håper topic er god nok.

 

Dette er min case:

Vi har 2stk ansatte i Norge, 3stk i Tyskland og 1stk i Belgia.

Vi jobber med import og har noen søkeprogram som står å går 24/7 og henter inn tilbud fra de forskjellige vare-børsene rundt om i verden.

Pr i dag, kjører hver enkelt ansatt ett program med forskjellige lister med forskjellige produkter lokalt på sine pc'er. (Laptop'er med dockingstasjoner rundt om).

Problemet i dag er at dersom en av oss er syk, går søkelistene på hans pc og vi går glipp av en del tilbud. Det samme om noen av oss er på reise/ferie, så står programmene å søker uten at noen ser det.

 

Derfor har jeg en ide om å flytte all søkingen til en terminalserver. Sånn at dersom en er borte, så kan jeg logge meg på brukeren hans og ha tilgang til tilbudene som kommer der.

 

Stabiliteten bør være høy, og prisen lav :)

 

Jeg har sett på www.thinstuff.com, noen som har erfaring med dette? Og hvilket OS anbefaler dere å kjøre i bakgrunn? Eller har dere noe annet å anbefale som man ikke trenger å være ingeniør for å sette opp?

 

Hver liste bruker ca 100mb ram, men lite prosessorkraft.

Hvor kraftig hw burde jeg ha på denne serveren?

Er dette godt nok? http://www.dropzone.no/scripts/wgate/zz20b2b/!?OSTORE=B2B-DIR&~okcode=START

Med f.eks 8gb ram?

 

På vårt kontor i Tyskland hvor denne serveren vil så har vi 100mbit opp/ned, vil disse klientene oppleves raske eller trege? (Vi har 10mbit ned på våres kontor i Norge).

(De 2 brukerene i Tyskland vil være koblet til via lokalt nettverk, vi i Norge og han i Belgia vil være tilkoblet over internett).

 

 

Er det noe jeg overser, eller har glemt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett vil du nok klare deg veldig greit med under 1mbit pr bruker på terminalserver, Citrix vil nok kunne gå greit helt ned mot 50kbit (gitt at du ikke surfer vg eller lignende).

 

Siden du gir uttrykk for at denne tjenesten er relativt driftskritisk ville jeg vurdert sterkt å sette dette ut til en ekstern leverandør, da kostnaden ved drift, vakttjenester o.l. vil være uforholdsmessig høy.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Har diskutert litt mer med min sjef, og å leie tjensten ekstern kunne vært en god løsning..

 

Men så har det dukket opp ett nytt problem:

Disse programmene jeg nevner har også støtte for automatisk oppringning til leverandør (via ISDN-kort).

Vil man kunne rute lyden gjennom terminalserver til client?

Vil en sånn løsning som jeg har peket på over kunne styre to forskjellige isdn kort til hver sin bruker?

(Dette vil da gjelde de 2 som er tilkoblet via lan, ikke oss som er koblet gjennom internett).

 

Jeg kan også justere mitt ønske om stabilitet, da vi ikke er avhengig av 99,9% oppetid (som blir nevnt med vakthold etc er nødvendig).

Dersom denne serveren skulle dette ned, vil vi alltid ha mulighet til å kjøre programmene lokalt til server er oppe å går igjen.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig med redirection av lyd både via RDP og ICA (citrix). Dette vil stille ett litt høyere krav til båndbredde.

 

Hva heter programvaren det dreier seg om her? Hva med IP telefoni, er dette ett alternativ til ISDN?

 

Når det gjelder stabilitet så er det vanlig å få en fast avtale med driftsleverandør, hvor det blant annet er fastslått en viss garanti til oppetid (eksempelvis 99,5% oppetid på hverdager kl 6-19). Dersom nedetid overstiger 0,5% vil man ha mulighet til å søke regress mot driftsleverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...