Gå til innhold

Å uttale seg om noe du ikke kan stort om


Anbefalte innlegg

At 6 millioner muslimer konverterer til kristendomm hvert eneste år, gir oss kanskje en indikator på at muslimer som graver i religionen sin finner store problemer som de ikke kan akseptere. Det eneste jeg forsøker med mine poster på dette forumet, er å spre kritisk informasjon om Islam, slik at de som forsøker å gjøre seg opp en mening om hva Islam er, skal få med seg alle sidene av saken.

.. og slik at de kan se herligheten ved den kristne tro eller, med alle sine likelydende påstander? Er like mye stupid og dumt i kristendommen, bare at vi er mer vant til idiotiet enn vi er til islams idioti og som vi derved blir mer sjokkert av...

 

Begge deler bygger på myter og vidre fortellinger som ikke har mye sannhet i seg... Hadde det hatt noe sannhet i seg hadde det for lenge siden vært bevist også, ei heller hadde de trengt å tvinge dette på folk hvie det hadde vært sannhet i det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 6 millioner muslimer konverterer til kristendomm hvert eneste år, gir oss kanskje en indikator på at muslimer som graver i religionen sin finner store problemer som de ikke kan akseptere. Det eneste jeg forsøker med mine poster på dette forumet, er å spre kritisk informasjon om Islam, slik at de som forsøker å gjøre seg opp en mening om hva Islam er, skal få med seg alle sidene av saken.

Jeg er ikke uenig i mye av Islamkritikken som foregår på disse forumene. Men det jeg er uenig med, er det jeg opplever som forsøk på å peke på Kristendom som en bedre religion enn Islam. Det er like mye faenskap i Bibelen som det er i Koranen, og hvis det var like mange fundamentalister blant de kristne som blant muslimer, så hadde vår del av verden vært like undertrykt som deres.

 

Forskjellen er at vi ikke lenger legger like mye vekt på de hellige tekster, eller på hva prestene sier (i tillegg til at mange prester selv ikke tar Bibelen bokstavelig, og bruker andre og mildere ting enn Bibelen for å koble opp til troen), og at vi verdsetter kunnskap og mennesklighet mer. Kristendom er ikke en løsning på Islam, bedre holdninger og mindre hjernevasking er det som må til.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg velger å ignorere det som har blitt diskutert i denne tråden og kommer med en liten kommentar til dens overskrift:

 

Å uttale seg om noe du ikke kan stort om

Om folk på diskusjon no. hadde sluttet med dette, hadde antallet innlegg gått ned med 99% og forumets kvalitet hadde blitt mangedoblet. Det hadde vært noe, det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At 6 millioner muslimer konverterer til kristendomm hvert eneste år, gir oss kanskje en indikator på at muslimer som graver i religionen sin finner store problemer som de ikke kan akseptere. Det eneste jeg forsøker med mine poster på dette forumet, er å spre kritisk informasjon om Islam, slik at de som forsøker å gjøre seg opp en mening om hva Islam er, skal få med seg alle sidene av saken.

.. og slik at de kan se herligheten ved den kristne tro eller, med alle sine likelydende påstander? Er like mye stupid og dumt i kristendommen, bare at vi er mer vant til idiotiet enn vi er til islams idioti og som vi derved blir mer sjokkert av...

 

Begge deler bygger på myter og vidre fortellinger som ikke har mye sannhet i seg... Hadde det hatt noe sannhet i seg hadde det for lenge siden vært bevist også, ei heller hadde de trengt å tvinge dette på folk hvie det hadde vært sannhet i det..

Muslimene omvender seg og tar imot Jesus Kristus. Det hadde snud litt på ting, RWS :D

Lenke til kommentar

Enkelt. Det er fordi de er mer interessert i å sverte kirken og kristendommen for å vinne noen poeng for sin sak, enn å legge fakta på bordet og komme til bunns med hva som er sant og ikke. Jeg ser det stadig vekk selv.

 

Obs! Vær obs for løgnertriks, stråmannstriks, overseingstriks, gjentakelsestriks og andre skitne triks for å vinne diskusjonen. ;)

Fakta er først og fremst at bibelen bare er en bok, og innholdet skal taes med et trailerlast med salt.

Lenke til kommentar
Det er like mye faenskap i Bibelen som det er i Koranen, og hvis det var like mange fundamentalister blant de kristne som blant muslimer, så hadde vår del av verden vært like undertrykt som deres.
Det du ikke er klar over, og som jeg har nevnt 99 ganger før her på forumet, er at det ikke finnes hellig krig i kristendommen. En kristen fundamentalist er derfor totalt ufarlig, i motsetning til hva en muslimsk fundamentalist kan være.

 

Fakta er først og fremst at bibelen bare er en bok, og innholdet skal taes med et trailerlast med salt.
Det er forskjell på å lese den med et kritisk øye, og å dikte opp ting om kirkehistorien og om hva bibelen sier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er like mye faenskap i Bibelen som det er i Koranen, og hvis det var like mange fundamentalister blant de kristne som blant muslimer, så hadde vår del av verden vært like undertrykt som deres.
Det du ikke er klar over, og som jeg har nevnt 99 ganger før her på forumet, er at det ikke finnes hellig krig i kristendommen. En kristen fundamentalist er derfor totalt ufarlig, i motsetning til hva en muslimsk fundamentalist kan være.

Ok, hvis vi skal ignorere slike utsagn som at slaver skal være lydige sine herrer, at voldtatte kvinner skal giftes med sin voldtager, osv. Hva sies om slag og kriger?

 

http://skepticsannotatedbible.com/says_about/holywar.html

Lenke til kommentar

Ja her har du sannelig vært flink til å google "holy war+bible". Det eksisterer fortsatt ingen bibelske oppfordringer for hverken jøder, kristne eller andre å gå til krig under noen omstendigheter.

Føler ikke for å lage en stor post ut av det, derfor en lenke. Og likevel en post siden jeg blir litt plaget av at du holder fram med å nekte for det onde som står i den hellige boken til kristendommen. Du kan slå opp de samme referansene i din egen Bibel for å bekrefte at de stemmer. Evt. sjekke urbibelen hvis du har tilgang på den.

 

Det oppfordres til å drepe andre i mange sammenhenger, i stor skala. Selv om det ikke står helt spesifikt "Gå til krig pga. din tro", så er ikke dette positivt på noen måte.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Er du sikker på du forstår hva det menes med steining i Bibelen?

Er du sikker på du forstår hva det menes med dødsstraff i Bibelen?

 

Nei, så la være å uttalle deg om noe du ikke kan stort om. Å gjøre et kjapt googlesøk på "bible+holy war" gjør deg ikke til noen skriftlærd.

 

Om du vil kan du lese hva du vil inn i Bibelen, også om hellig krig. Men det finnes ingen oppfordringer i Bibelen for hverken jøder, kristne eller andre om å gå til hellig krig under noen omstendigheter. Det er heller ingen jøder eller kristne som leser Bibelen slik og gjør det.

Lenke til kommentar

Det du hevder er at Bibelen oppfordrer sine følgere til å drepe noen, og det stemmer rett og slett ikke. Ja, det nevnes noen folkegrupper som skal nedkjempes i GT, men disse eksisterer ikke lenger, og har ikke gjort det på langt over tusen år. Det står også at man skal steine folk for det ene og det andre, men dette er abrogert av Jesus Kristus i NT. Hvis du er i stand til å finne en oppfordring til å drepe noen, som ikke gjelder folkegrupper som ikke lenger eksisterer, eller der oppfordringen ikke er direkte abrogert av Jesus, så er du meget dyktig.

 

Klarer du det?

Lenke til kommentar

For dere som hardnakket hevder at "Bibelen er like full av ondskap som Islams tekster" (sic), ta en titt på harde statistiske fakta!

 

BibleKoranPoliticalViolence_300dpi.jpg

Og hvorfor er Gamle Testamentet ignorert her? Står det ikke der om den samme guden som de kristne tror på? Edit: Ved å liste opp NT for seg gir det hvertfal et inntrykk at mens jødenes gud står i andre tekster så står den kristne i NT.

 

Skal ikke si meg uenig i at det i antall kan stå flere ord om politisk vold i Koranen. Men jeg kjenner etterhvert mye av det som står i Bibelen, og vi vet alle at guden i GT er en massemorder, og at det kommer mange oppfordringer til uhyrlige handlinger som menneskene selv skal utføre. Svært mye av det som står i Bibelen er ikke akseptabelt i noen mengde ord større enn 0.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Er du sikker på du forstår hva det menes med steining i Bibelen?

Er du sikker på du forstår hva det menes med dødsstraff i Bibelen?

 

Nei, så la være å uttalle deg om noe du ikke kan stort om. Å gjøre et kjapt googlesøk på "bible+holy war" gjør deg ikke til noen skriftlærd.

 

Om du vil kan du lese hva du vil inn i Bibelen, også om hellig krig. Men det finnes ingen oppfordringer i Bibelen for hverken jøder, kristne eller andre om å gå til hellig krig under noen omstendigheter. Det er heller ingen jøder eller kristne som leser Bibelen slik og gjør det.

Den siste setningen er jeg relativt enig med, og det som var poenget mitt. Vi har færre fundamentalister, derfor er det enkelt for de fleste som kaller seg troende å ignorere de mer negative delene av Bibelen. Men det er feil å si at ingen leser Bibelen eller de jødiske skriftene på den måten. Mange mener at Israel har rett til å undertrykke palestinerne kun basert på det som står i de hellige bøkene.

Lenke til kommentar
Den siste setningen er jeg relativt enig med, og det som var poenget mitt. Vi har færre fundamentalister, derfor er det enkelt for de fleste som kaller seg troende å ignorere de mer negative delene av Bibelen. Men det er feil å si at ingen leser Bibelen eller de jødiske skriftene på den måten. Mange mener at Israel har rett til å undertrykke palestinerne kun basert på det som står i de hellige bøkene.

Relativt? Dvs ikke helt? Går du til kristen hellig krig, er du ikke en fundamentalist. Er du kristen fundamentalist, har du rett og slett ikke belegg til å gå til hellig krig. Det er ikke snakk om å ignorere enkelte deler av Bibelen, som sagt mange ganger før. Det er snakk om å forstå Bibelen, noe du absolutt ikke gjør. Så slutt å uttale deg stort om noe du ikke kan stort om, ok?

Palestina-Israel er off-topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...