Gå til innhold

Luftforsvaret erfaringer etc


Morten21

Anbefalte innlegg

Hi

 

Har nå snakket med Forsvaret(03003) og de skal sende meg en innkallelse til Luftforsvaret i Mars 2011(madla).

 

Noen som har noe erfaringer derfra, evt også skal inn?

Noe man burde passe på for, eller andre diverse ting som er nyttige å vite?

 

Setter pris på alt av informasjon ang stedet, hva som skjer der, hvordan folkene er der, og hva man burde gjøre når man kommer(for å skille seg litt positivt ut(?)

 

 

 

Edit: Jeg ringte istad, som sagt, og de sa at de ville sende meg innkallelse om 2 uker ca, etter en standar rutinekontroll(sjekke vandel osv) jeg har fyllekjøring på rullebladet mitt, er snart 1 år siden, vil det ha mye å si?

Endret av Morten21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i Hundetroppen på Rygge masse kos her.

 

Nå som Basesett2 forsvinner ifra luft er det ikke masse spennede stillinger igjen for en som liker infanteriet vis du er på Madla, men hund er jo igjen på Bodø, Ørlandet og Rygge det er en kjempetjeneste.

 

Luft rekrutten er ganske rolig ikke noe stress å gjennomføre den bra, som sagt etter at Basesett 2 nå skal legges ned (idiotisk spør du meg) er det ikke mange grønne stillinger igjen på madla rekrutten, men det kommer jo helt ann på hva du vil da. Vil du ha en grønn stilling er vel det beste Hundefører da Mars kontigenten vil havne på rygge, iallefall nå mens basesettt2 ennå er i live er det masse ute i skogen hver dag.

 

Men du har jo også mer sånn Vakt og sikring som for det meste er å sitte i en bu og slippe folk inn og ut(men til gjengjeld er det mye skyting i kurs perioden vet ikke hvor mye det er ellers i tjenesten spørs nok hvor du havner da).

 

Men luft har mange kontor og teknikk stillinger du kan også bli sanitet og få nivå 3. Mye fly relatert og men har ikke så mye info om det problemet er jo at det ikke er alle stillinger som er ledig på den og den kontigenten, men jeg vet at HUndefører på rygge blir noe du kan søke på. I luft kunne ikke jeg tenkt meg noe annet.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Madla er fin plass det, dårlig mat i messa, meget bra 3D kino med mange premierer, tror jeg var på 3 premierer under rekrutten :) Var verdenspremiere på Harry Potter den dagen jeg reiste videre til Kjevik på VSA-kurs :) Ellers så er det dårlige burgere i kantina, pizzaen er helt grei, innrykket er jævli kjedlig (Trippel Tango ftw...)

 

Men rekrutten i luft er sann passe, mye gøy, mye venting, jævli mye sanitet :p

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med rekrutten i luftforsvaret, og har blitt sendt videre til Kjevik på Crew Chief Assistant kurs.

 

Luftforsvaret sin rekruttskole syns jeg var veldig, veldig bra. Men det hele spørs jo om du havner på 2 kompani eller 4 kompani. Jeg var selv på 4 kompani, og en kan vel kalle det et slækt kompani i forhold til treningskompaniet (2 komp.) . Jeg var derimot veldig heldig å få en Fenrik, som tidligere har vært Fenrik på 2. komp, som troppssjef. Dermed skilte vi oss veldig ut, og de fleste hadde vel hørt om 4.1 i slutten av rekrutten. Sitt deg lengst frem i kinosalen første dagen, da havner du i 4.1, hvis du kommer på 4 komp.

 

Utrolig bra befal, som du kunne snakke med hele tiden, og til og med spøke med mye. Synd at Fenriken vår slutter nå til jul og begge UB-korporalene nå er ferdig med sin førstegangstjeneste og søker seg videre som Sersjanter. Jeg vil påstå at vi hadde de beste befalene av alle; de var flinke til alt egentlig. De satte også trening foran rominnspeksjonene. Var rundt 5-6 ganger vi ble vekt kl. 4-5 om morningen av store høytalere med full satanmusikk på. "VÅKN OPP, FULL GRU (våpen, stridsvest, osv), LYSET SKAL IKKE PÅ, DET ER IKKE LOV Å SNAKKE SAMMEN". Da vi kom utenfor kompaniet, måtte vi rett i ferdigstilling, og da tok de høytalerene ut, og satte alltid på denne sangen:

. Utrolig morsomt å høre den sangen når du sliter som mest kl. 4 om morningen - i ferdigstilling :)

 

Det blir en fantastisk tid for deg og dine troppsmedlemmer. Det er ikke som et vanlig vennskap. Dere skal slite sammen her. Er du den som er best i alt, kan det hende det er du som vil slite mest, siden du alltid må tilbake for å hjelpe de svake. Dette vil du merke spesielt på kompanibåndløpet.

Gled deg som en unge. Blir kanon! Gled deg til rekrutten, gru deg til det som kommer etter. Det er alt for chill nå =P

Bare så du vet det: Jeg gruet meg enormt til å komme inn i militæret, men de 8 ukene i rekrutten va blandt mine beste uker i livet mitt. Kos deg!

 

Oorah!

Endret av iGabby
Lenke til kommentar

Luftforsvarets rekrutt periode er slapp som bare det, skjønner ikke hva folk sier når det var slit osv. Er ikke vanskelig å skille seg ut. Bare vær positiv, ha stå på vilje og gjør så godt du kan.

 

Av stillinger jeg kan anbefale så kommer det litt ann på hva du er ute etter. Vil du ha en slapp tjeneste så er det mer å nok å velge mellom i luftforsvaret. Men er du ute etter det motsatte så blir valget litt vanskeligere. NIS skal legges (siste kullet er vel inn nå? Husker ikke helt). Eller så kan jeg anbefale hundefører hvis du er glad i hund og liker å være aktiv. Er selv hundefører og digger det! Hadde nok ikke overlevd 1 år i militæret hvis jeg hadde vært noe annet innen luft...

Lenke til kommentar

Slapp rekruttskole? Da har du havnet i feil tropp. Vi hadde det ekstremt tungt til tider.

 

For eksempel måtte 4.2 stryke sitt kompanibånd for å få det, mens vi i 4.1 måtte ha 3 timer tortur. Slik var det hele tiden.

 

Om din rekruttskole va slapp, så havnet du i feil tropp.

Lenke til kommentar

Slapp rekruttskole? Da har du havnet i feil tropp. Vi hadde det ekstremt tungt til tider.

 

For eksempel måtte 4.2 stryke sitt kompanibånd for å få det, mens vi i 4.1 måtte ha 3 timer tortur. Slik var det hele tiden.

 

Om din rekruttskole va slapp, så havnet du i feil tropp.

 

Bare fordi du synes det er hat/tungt, betyr ikke at jeg synes det. Var mange på troppen min som syntes det var hat. Men for min del var det nokså slapt.

 

Rekruttskolen til luftforsvaret = barnehage

Lenke til kommentar

Slapp rekruttskole? Da har du havnet i feil tropp. Vi hadde det ekstremt tungt til tider.

 

For eksempel måtte 4.2 stryke sitt kompanibånd for å få det, mens vi i 4.1 måtte ha 3 timer tortur. Slik var det hele tiden.

 

Om din rekruttskole va slapp, så havnet du i feil tropp.

 

Bare fordi du synes det er hat/tungt, betyr ikke at jeg synes det. Var mange på troppen min som syntes det var hat. Men for min del var det nokså slapt.

 

Rekruttskolen til luftforsvaret = barnehage

 

Avdelingen er nok bedre enn en tilsvarende feks. amerikansk eller svensk avdeling, men sannheten er at dette er en av de slappeste i forsvaret.

Lenke til kommentar

iGabby: Innbiller meg at personen vi pratet med skulle på crew chief-kurs, og han var fra Bergen. Det var første dagen han satt sin fot på Kjevik. Sikker på at det ikke er deg? Jeg er fastmannskap :)

 

Er fra Bergen, og har aldri vært her på Kjevik. Men er flere bergensere som har samme erfaring, som er på rommet mitt.

 

Fant et pose-bilde av meg selv. Er dette personen du snakket med? Bilde av meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...