Gå til innhold

Kva er det med julekalendere som bare fungerer med Flash?


Anbefalte innlegg

Flash fungerer ikkje skikkeleg! PS, Komplett og Netshop, skjerp dykk og lag heller ein skikkeleg kalender i HTML som MPX har gjort.

 

Eg kan ikkje skjønne at desse nettbutikkane vil ekskludere haugevis med potensielle med å bruke ein teknologi som ikkje fungerer skikkeleg på 64 bits unix systemer og diverse Apple produkter. Vi lever ikkje i 1999, vi lever i 2010!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at det er sunn konkurransementalitet å la Adobe få monopol på slike tjenester med sin proprietære Flash-teknologi, slik at folk tvinges over på Flash-vennlige brukersystemer?

 

Ikke at Apple er et hakk bedre selv, men det er tross alt forbrukerne selv det går ut over å støtte slike proprietære systemer, enten det er snakk om Adobe Flash eller Apple-produkter.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Greit nok, men du ser parallellen jeg trakk tidligere til "nettleserkrigen" som foregikk mellom IE og Netscape på 90-tallet? Dette gjelder strengt tatt ikke bare Flash vs. alternative teknologier og en nettleser vs. en annen. For å ta et eksempel ble jeg tilsendt arbeidslister fra arbeidsgiver i .docx-format for noen år siden da formatet var helt nytt, og kun støttet av MS Office. Mao. var enten jeg nødt å betale for MS Office, et produkt jeg strengt tatt ikke trengte til annet enn nettopp arbeidslistene mine, eller så måtte arbeidsgiver sende meg listene på et annet format. Det endte opp med sistnevnte.

 

Dette er mer en prinsippsak. Det dreier seg ikke om hvorvidt akkurat din maskin-/programvare er egnet til bruken, men hvordan tilbyder (i dette tilfellet nettbutikkene) velger å henvende seg til forbrukere med ulik maskin-/programvare, og å faktisk bevisstgjøre dem på at de tar et viktig valg ved å benytte seg av Flash istedenfor HTML (eller andre cross-platform-teknologier).

 

Mange offentlige etater (og forsåvidt private aktører) har blitt bevisst dette de siste årene, blant annet universitetet der jeg studerer bruker kun åpne formater (.odt, html, .txt etc.) på digitalt studiemateriell.

 

For å ta det helt fra bånn: essensen er at du har en sender og en mottager, da dette tross alt er en form for kommunikasjon, som all form for aktivitet på internett strengt tatt er. Ønsker du å nå flest mulig, må du benytte teknologien som er tilgjengelig for flest mulig mottagere. I dette tilfellet er HTML tilgjengelig for alle som har en nyere enhet enn en Nokia 3310. Flash not so much. Flash krever dessuten mer av systemet, særlig om du har flere applikasjoner kjørende. Den eneste fordelen ved å bruke Flash er at det har bedre multimediestøtte, slik at du i dette tilfellet enklere kan legge på irriterende julemusikkbakgrunnsstøy.

 

Ser du stort på det, er det sender som avgjør hvilken teknologi som overlever, og hvilken som forblir ubenyttet og etterhvert dør ut. Macromedia hadde for endel år tilbake en Flash-ekvivalent kalt Shockwave (vel mulig den eksisterer fremdeles, men jeg har ikke sett det i bruk på mange år). Omtrent ingen brukte dette, og særlig da Youtube la sin elsk på Flash døde Shockwave mer eller mindre ut. Nei, gi meg heller åpne standarder som HTML.

Lenke til kommentar

Greit nok, men du ser parallellen jeg trakk tidligere til "nettleserkrigen" som foregikk mellom IE og Netscape på 90-tallet? Dette gjelder strengt tatt ikke bare Flash vs. alternative teknologier og en nettleser vs. en annen. For å ta et eksempel ble jeg tilsendt arbeidslister fra arbeidsgiver i .docx-format for noen år siden da formatet var helt nytt, og kun støttet av MS Office. Mao. var enten jeg nødt å betale for MS Office, et produkt jeg strengt tatt ikke trengte til annet enn nettopp arbeidslistene mine, eller så måtte arbeidsgiver sende meg listene på et annet format. Det endte opp med sistnevnte.

 

Dette er mer en prinsippsak. Det dreier seg ikke om hvorvidt akkurat din maskin-/programvare er egnet til bruken, men hvordan tilbyder (i dette tilfellet nettbutikkene) velger å henvende seg til forbrukere med ulik maskin-/programvare, og å faktisk bevisstgjøre dem på at de tar et viktig valg ved å benytte seg av Flash istedenfor HTML (eller andre cross-platform-teknologier).

 

Mange offentlige etater (og forsåvidt private aktører) har blitt bevisst dette de siste årene, blant annet universitetet der jeg studerer bruker kun åpne formater (.odt, html, .txt etc.) på digitalt studiemateriell.

 

For å ta det helt fra bånn: essensen er at du har en sender og en mottager, da dette tross alt er en form for kommunikasjon, som all form for aktivitet på internett strengt tatt er. Ønsker du å nå flest mulig, må du benytte teknologien som er tilgjengelig for flest mulig mottagere. I dette tilfellet er HTML tilgjengelig for alle som har en nyere enhet enn en Nokia 3310. Flash not so much. Flash krever dessuten mer av systemet, særlig om du har flere applikasjoner kjørende. Den eneste fordelen ved å bruke Flash er at det har bedre multimediestøtte, slik at du i dette tilfellet enklere kan legge på irriterende julemusikkbakgrunnsstøy.

 

Ser du stort på det, er det sender som avgjør hvilken teknologi som overlever, og hvilken som forblir ubenyttet og etterhvert dør ut. Macromedia hadde for endel år tilbake en Flash-ekvivalent kalt Shockwave (vel mulig den eksisterer fremdeles, men jeg har ikke sett det i bruk på mange år). Omtrent ingen brukte dette, og særlig da Youtube la sin elsk på Flash døde Shockwave mer eller mindre ut. Nei, gi meg heller åpne standarder som HTML.

 

 

Flash er da tilgjengelig for så og si "alle"? At noen minoriteter knyttet til iPad og iPhone ikke kan kjøre flash er jo strengt talt Steve Jobs sin feil og ikke komplett og resten av verden som bruker flash. At Jobs ikke vil la folk velge om de vil bruke flash eller ikke er grunnen til at du ikke får lest komplett's julekalender, ikke komplett sin feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange brukere av x64 unix-systemer med behov for flash er det der ute? Flash fungerer på Symbian, så der må du nesten sjekke opp litt før du uttaler deg.

 

Alle de store som; Windows, Linux, Android, Symbian og BlackBerry har flash-støtte. Om man vil bruke det eller ei er en annen sak, men man slipper i alle fall at Apple gjør valget for deg.

Lenke til kommentar

Hmm...vet ikke om du sitter på iPad eller iPhone, TS, men jeg sitter på en MBP med 10.6 og det fungerer helt greit her :)

 

Startet min egen tråd for litt siden (Flash fungerer dårlig på Mac) og er enig i at Flash fungerer dårlig for oss epler. Dog sa Adobe i et åpent brev at til tross for kranglene om iPad/iphone vil de jobbe for å implentere flash bedre på Mac-produktene.

 

Har ikke sett veldig mye til den nye HTML5 standaren heller, men kommer vel mer og mer.

Lenke til kommentar

Hvor mange brukere av x64 unix-systemer med behov for flash er det der ute? Flash fungerer på Symbian, så der må du nesten sjekke opp litt før du uttaler deg.

 

Alle de store som; Windows, Linux, Android, Symbian og BlackBerry har flash-støtte. Om man vil bruke det eller ei er en annen sak, men man slipper i alle fall at Apple gjør valget for deg.

 

På Linux så fungerer det "ok" med 32 bits, 64 bits versjonen er bare kræsj og animasjoner i slow motion. I slow motion går det også med Flash på Symbian.

 

Telefonen min greier å kjøre Quake 3 såpass smooth at ein faktisk kan spele det med mus og tastatur på nettet. Mens Flash får heile telefonen til å gå treigt.

Lenke til kommentar

så påtide at unix og apple kommer seg frem til 2010 istedenfor stå fast på 90tallet mener du?

Er helt enig!

 

Skulle akkurat til å skrive det samme.

Flash har blitt en standard og vært det lenge så er merkelig om dette ikke er støttet av alle enda. Så feilen er nok ikke at dem bruker Flash for ca 99% av nettsider bruker vel Flash i en eller annen form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...