Gå til innhold

Lage seg en forsterker!


Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

 

Nå sitter jeg her og planlegger sånn smått og lage seg en egen liten forsterker til å drive en sub.

 

 

 

Jeg tenker på å lage en som kan gi ut en rundt 150-200W.

 

Alt skal lage fra grunnen av, det vil bli viklet egen trafo til prosjektet!

 

 

 

 

Jeg søker etter litt ekspertise her for hvordan jeg skal gjøre dette, da jeg ikke er verdens mest drevene når det gjelder lyd!

 

 

Jeg har et par krav jeg SKAL ha oppfylt:

 

*Volumkontroll

*en form for equalizer, trenger ikke være verdens mest avansert!

* Skal hente signal fra Hjemmekinoreciveren min!

 

 

 

Innspill?

 

Hvilke komponenter?

Hvor stor spenning ut fra trafo?

Hvilket design på sluttrinn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som han over meg skrev. Dropp å vikle trafo selv. Det er bare dritkjedelig og ikke værdt det.

 

Men hvis du vil ha et litt utfordrende spennende og også veldig nyttig prosjekt så kan du jo lage en "digital" forsterker. Bare å lese seg litt opp på PWM modulering av signaler, H-bru (selve forsterker delen) og lavpassfiltere (for å filtrere bort HF firkantpulsen fra PWM fra utgangen). Og husk på at høytalerinduktansen blir en del av lavpassfilteret på utgangen.

 

En slik "digital" forsterker er veldig effektiv og man kan lage den veldig liten da den utvikler veldig lite varme (trenger ikke så stor kjøleribbe). Og man kan lage en rimelig kraftig forsterker rimelig billig.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Innspill: Dropp å vikle trafo selv. Det er ikke verdt bryet, tro meg!

 

Vi får se hva det blir til! Jeg har tilgang på utstyr for å gjøre dette på en høvelig ok måte :)

 

 

Når det gjelder digitalisering, så kan det hende jeg blir å går for det, men tviler på at det blir i denne omgang! Men takker hjertelig for inspill fra deres side :)

Lenke til kommentar

En "digital" forsterker er egenklig ikke noe digitalisering, Det er egenklig rimelig analogt. Det er bare at man gjør om signalet til "puls bredde modulasjon" (PWM) før det blir forsterket og man får dermed benyttet alle fordelene det er med å drive en transistor (en MOSFET) av og på istedenfor i området mellom.

 

Så det er ikke så skremmende som det kansje høres ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...