Gå til innhold

Viltkamera inni fuglekasse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt overdrevet (dyrt) kamera for noe mange bare bruker et enkelt webkamera til da.

 

Ja, hvis du finner et kamera som er helt trådløst og billigere enn det så vil jeg gjerne vite det.

 

Noen som mente at den ville ikke fokusere skarpt nok så nært (rundt 20 cm)

Endret av vegard12345
Lenke til kommentar

Skal du ordne noe sånt? ;)

http://www.nrk.no/kanal/nrk_p3/piipshow/2679607.html

 

 

 

Webkamera er litt upraktisk i ei fuglekasse ja, med mindre du kan plassere den nær strøm & sånn. Jeg har en minibærbar liggende, en asus eee, den bruker ikke allverdens strøm (20w?) men du må fortsatt lage til et sabla opplegg med tunge batterier eller store solcellepaneler hvis den ikke kan plasseres nær strøm. Prisen på viltkameraet høres ok ut sammenliknet med hvor mye ekstra du må ha rundt et webkamera for å få det til å funke.

 

 

Fokus kan bli et problem, kanskje du skal lage en skikkelig høy fuglekasse? Legge til en ekstra halvmeter, med gulv av glass, for å få avstand til motivet?

Lenke til kommentar

Skal du ordne noe sånt? ;)

http://www.nrk.no/kanal/nrk_p3/piipshow/2679607.html

 

 

 

Webkamera er litt upraktisk i ei fuglekasse ja, med mindre du kan plassere den nær strøm & sånn. Jeg har en minibærbar liggende, en asus eee, den bruker ikke allverdens strøm (20w?) men du må fortsatt lage til et sabla opplegg med tunge batterier eller store solcellepaneler hvis den ikke kan plasseres nær strøm. Prisen på viltkameraet høres ok ut sammenliknet med hvor mye ekstra du må ha rundt et webkamera for å få det til å funke.

 

 

Fokus kan bli et problem, kanskje du skal lage en skikkelig høy fuglekasse? Legge til en ekstra halvmeter, med gulv av glass, for å få avstand til motivet?

 

Skal ha kameraet i taket da, ikke fra siden, blir det nok lys i en slik fuglekasse?

må jeg sett fuglekassen med hullet mot sola eller ha et slags glass tak, eller blir det nok med bare hullet. Skjønte ikke det du mente med "gulv av glass"

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro det er nok lys fra inngangen, men det må du bare teste når du får kameraet.

 

Jeg tviler på at du kan bruke standard-målene til ei kasse når du skal ha kamera der. Hvis du skal filme ovenfra så må kassa lages såpass mye høyere at fuglene kommer i fokus. Det er igjen avhengig av kameraet, det kan hende fokus kan stilles veldig nært.

 

Det med glassgulvet var bare en strøtanke men da får du avgrenset innvendig volum for fuglene samtidig som du får hindret dem i å nå kameraet men det er ikke sikkert at noen av delene er nødvendig. Tenk på det som en to-etasjes fuglekasse, 1.etg er for fuglen med vanlige mål for arten, 2.etg er for kameraet, med etasjeskille av glass. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har bygd en fuglekasse med webkamera, jeg hadde det pä husveggen og dro ledninger fragutteromsvinduet og opp i kassa. xD jeg tror dette er det beste du kan gjöre. ser ikke helt pointet i ä ha kassa sä langt unna huset sä du ikke kan ha kabler. När fuglene faktisk ogsä bosetter seg pä husveggen. Og en annen erfaring jeg har er ä sette inn en bitteliten LED päre ellernoe. fordi med lys kun fra äpningen funker det kun midt pä dagen, tidlig om morran og utpä ettermiddagen blir det litt for mörkt. Og fokus gär forsävidt helt greit med et gammelt webkamera. Jeg justerte linsa inn pä 10 cm avstand ellernoe, og fikk skarpe og fine videoer av smä fugleunger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...