Gå til innhold

Min tolkning av Villmark - enige?


Tor92

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg så Villmark for sikkert min fjerde eller femte gang i går, og jeg fikk en helt ny vinkling på historien. Jeg skal prøve å fortelle så detaljert som mulig.

 

SPOILERS:

Som dere alle vet, så er ikke Gunnar helt mentalt frisk. Allerede fra starten av la jeg merke til hvordan portmannen automatisk kom og åpnet porten for den forbipasserende bilen, nesten som han kjente Gunnar og visste hva som kom til å skje. Videre ankommer de hytta hvor døra er åpen, Gunnar virker en smule sjokkert, men også som han egentlig vet hva som er foregått. Jeg må ha glømt å låse siden sist jeg var her sier han, en smule løgneraktig.

Det er mange ting som tyder på at Gunnar og Portmannen samarbeider, og at det hele er en utspekulert plan på å ta livet av de andre. Gunnar tar bort mobiler, dermed kan de ikke ringe til noen for hjelp. Han tar bort røyken og sliter de ut fysisk, og alt dette er en del av planen.

Dere husker vel alle kaninen som Elin skyter på i skogen, og vi er ment til å tro at hun bommer? Gunnar springer etter kaninen og Elin har truffet den. Han kommer tilbake med blod på hendene, men later som om kaninen er borte. Eventuelt har han gjemt denne kaninen eller gitt den til portmannen, Gunnar ser også at Per og Lasse har funnet teltet. Jeg tror at sist Gunnar var der tok han og Portmannen livet av dama, men prøvde også å ta livet av tyskeren. Bare se reaksjonen i slutten av filmen når Gunnar møter Tyskeren. Tyskeren er livredd han.

Uansett, kaninen er det åpenbart at Gunnar har tatt og gjemt og eventuelt gitt til portmannen som seinere kaster den på Elin. I samme øyeblikk legger han også ut garn i elva. Deretter scenen med kaninen. Du hører to mennesker plystre. En veldig nærme, og en veldig langt borte, som enkelt for meg til å se dette spillet Gunnar og portmannen har planlagt. Etterpå går Gunnar ut og hogger i treet, et flott lite "alibi". Men vedhoggingen stopper når Sara og Per spiller klespoker, og når de senere går ut i boda for å ha seg, er Gunnar tilbake gjennomsvett. Han har åpenbart vært oppe ved elva og ødelagt garnet som vi får se neste dag.

Når Lasse igjen går ned til teltet er jo Gunnar rett bak ham. Det er jo enkelt å forstå at det er Gunnar som kveler han i teltet, men dette har jeg aldri tenkt på før. Du kan se silhuette av den grønne jakka han har på seg. Portmannen og Gunnar spiller et dødelig spill med de andre på turen. Ta f. eks når Per har dødd, og Lasse legger ham utenfor hytta og begynner å angripe Gunnar. Han springer ut i skogen mens Lasse og Sara prøver å komme seg ned til bilen. Plutselig oppdager Elin at Per er borte, dette fordi Gunnar har kommet tilbake og gjemt ham. Når han senere prøver å komme inn i hytta er han gjennomsvett og sier han har vært oppe ved vannet, når han egentlig er sliten etter å ha bært Per bort.

Alle har sett silhuetten av Portmannen når Lasse og Sara røyker regner jeg med? Du ser tydelig at han har caps og hele greia. Uansett, når Lasse er bundet fast er det Tyskeren som kaster kongler på ham. Jeg tror dette er for å advare ham eller lignende. Tyskeren er egentlig ufarlig, men er livredd Gunnar og portmannen. Når Lasse står der springer plutselig Tyskeren i panikk vekk, dette er når portmannen ankommer for å ta livet av Lasse. Men Sara kommer heldigvis opp for å hjelpe ham løs.

Det er mange ting som tyder på at Gunnar tar del i spillet, og at turen bare var for å spille et dødelig spill og at det meste er utspekulert. Alt i fra at han ikke vil tilbake til byene for å fortelle om den døde kvinnen. Han tar bort røyk, mobilen og gjør dem hjelpesløse og sliter dem ut psykisk og fysisk for å gjøre dem til lettere bytte.

Håper dere likte min tolkning, sikkert en del skrivefeil. Men jeg er 100% sikker på at det faktisk er Gunnar som er hovedmannen bak alle dødsfallene, selv om det er portmannen som tar seg av å faktisk drepe. Gunnar dør som sagt når tyskeren får tak i geværet og bare se reaksjonen hans mot Gunnar. De har møttes før og han er livredd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...