Gå til innhold

koble kabinettvifter hvor?


ltdata

Anbefalte innlegg

 

Hvis skjermkortet er såpas kjølig er det ikke behov nei. Så den viften kan du godt ha i toppen.

 

En luftstrøm som er nøytral er veldig bra men hvis det blir undertrykk blir pcen veldig støvete i alle kriker og kroker hvor luften kommer inn.

 

 

Luft som kommer inn i alle kriker og kroker kjøler gjerne hele hovedkortet, også fra baksiden...

Støv i en pc er og blir helt vanlig og skal naturligvis holdes rent (trykkluft på box)

 

Den viften som er foreslått til å blåse inn fra bunnen er uansett værstingen med tanke på støv.........

Endret av iRobot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis skjermkortet er såpas kjølig er det ikke behov nei. Så den viften kan du godt ha i toppen.

 

En luftstrøm som er nøytral er veldig bra men hvis det blir undertrykk blir pcen veldig støvete i alle kriker og kroker hvor luften kommer inn.

 

 

Luft som kommer inn i alle kriker og kroker kjøler gjerne hele hovedkortet, også fra baksiden...

Støv i en pc er og blir helt vanlig og skal naturligvis holdes rent (trykkluft på box)

 

Den viften som er foreslått til å blåse inn fra bunnen er uansett værstingen med tanke på støv.........

 

 

Ja men det blir gjerne en 10 ganger vanskeligere jobb og fjerne ingrodd støv. Kabinettet har også støvfilter hvis jeg husker rett.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Ja men det blir gjerne en 10 ganger vanskeligere jobb og fjerne ingrodd støv.

 

Ja, men det blir 10 ganger så mye støv i kassen om man har en vifter som blåser luft inn i kabinettet fra undersiden og i bunn foran...

Å fjerne litt støv er bare kos, man må jo se til kjæledyret sitt i ny og ne.

 

Liker man ikke hår så skaffer man seg simpelthen ikke en hund.

 

;)

Lenke til kommentar

Syns nå det er bedre og bare ha løst støv i kabinettet enn finkortnet som enten tar livet av noe hardware eller at man gjør det selv når man skal rense det vekk.

 

Har selv vifte i både bunn og topp og støvmengden fra før og etter anskaffelsen av viftene ga ikke noe spesielt mye mer hybelkaniner inne i kabinettet.

Jeg har også støvfilter montert på bunnviften.

 

Men selv er jeg også en fan av vedlikehold av hardware og gjør diverse endringer i kassa til tider. :)

Forresten ligger hoved riggen min på plass nr 36 på itavisen for tiden.

 

Har også merket at man får utnyttet overtrykk mer hvis man har et kabinett med mye metal meash. Fordi luften blir bare dyttet ut hvor enn det er en åpning.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649

Dette er en god og billig kjøler med muligheten til og montere en ekstra vifte på. Stock viften er med blå led husker jeg rett.

Følger med metallbasert kjølepasta.

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572572

Noctua er en produsent som lager veldigt stillegående vifter med et litt.. vel spesielt fargevalg. Føles litt retro egentlig. Men i allefall lager de vifter og kjølere av topp kvalitet.

følger med kjeramisk kjølepasta.

 

 

Jeg vil også anbefale og kjøpe artic silver 5 som er beste kjølepastaen jeg har testet til nå. Bruker du lite om gangen har du fint til 4-5 ganger til.

Eneste er at den er metallbasert slik at den leder strøm i forhold til silikonbasert og kjeramisk kjølepasta. Plusset er at metallbasert leder varme bedre.

(Edit: den er tatt vekk fra komplett av en eller annen merkelig grunn. Men andre nettbutikker skal ha den feks dustin.no)

 

 

Mvh

 

William. A. R

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

her er den

http://www.dustinhom..._prisguide_1225

...på lager

 

http://www.komplett....=502731#reviews

...er slettes ikke dum

 

eller Corsair A70 CPU, som du nevner tidligere.

 

Vit at når du presser klokk/temp er valg av kjøler avgjørende, her kan 200 kr ekstra gi deg mulighet til 0,2 Ghz ekstra i klokk uten at temp blir for høy.

 

Dessuten var et veldig med dører på det kabinettet ditt. I mitt tilfelle ville jeg hvis mulig nappet av innerste dør og hatt ytterste dør åpen ved load.

 

Jeg åpner døren på mitt kabinett kun når jeg kjører cpu/gpu'er hardt:

Nå skal det sies at jeg kjøpte Cooler Master 831 etter å ha bestemt meg for hvilken luftflyt jeg ville ha i kabinettet

 

post-173370-0-28929500-1290993134_thumb.jpg

 

Kjøpte i sin tid et MIST Power Splitter Card for å kjøre alskens av vifter på ønsket volt/rpm, genial rimelig sak.

Pci-slot braketten kan fint skrues av og kortet kan monteres flatt på vegg i kabinett med medfølgende dobbeltsidige teip.

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Ser det blir snakket om undertrykk vs overtrykk.

 

Det er ikke bare støv som er problemet med undertrykk. Undertrykk gjør også at du får mindre luft til å kjøle ned komponentene. Jeg ser også at det er en person her som syns det er bra med undertrykk fordi da blir alle kroker og kriker kjølt ned. Ved overtrykk vil du ha luft som blåser ut i disse krikene og krokene, og du vil oppnå samme kjøleegenskaper, til og med bedre, fordi det er ikke noe støv som vil samle seg der. Det beste er helt klart et kabinett med overtrykk. Overtrykket trenger ikke være mye, men litt. Det er også en stor fordel å ha filtre på innsugsviftene.

 

Hvis man har bestemt seg for at man skal ha overtrykk, er det viktig å huske at skjermkortet ofte blåser ut.

Lenke til kommentar

Hvis man har bestemt seg for at man skal ha overtrykk, er det viktig å huske at skjermkortet ofte blåser ut.

 

All varmen går ut bak da? Har du noensinne kjent varmen over baksiden av et skjermkort som har vært under load ? OG, har du googlet skjermkortet til trådstarter.....?

Ikke mye luft som går ut bak der nei....

 

Kjedelig å bruke heit luft fra skjermkortet til å "kjøle" ned cpu..., best å få den rett ut...

 

Overtrykk er positivt med tanke på støv, alene.

 

Undertrykk med hovedinntak nærmest mulig cpu-kjøler

og mer vifter som RASKT fjerner varm luft fra kabinettet er postivit med tanke på best mulig kjøling.

 

Ved undertrykk vil det også (passivt) strømme inn fresk luft på skjermkortet fra ventil i sidedør på trådstarters kabinett.

 

 

På en rigg som skal klokkes sier det seg selv hva som bør prioritres.

På en pc som skal stå stille i et hjørne og aldri åpnes, fikles med og iallefall ikke blåses ren for støv sier det seg også selv hva som bør prioriteres. Skal man ha i pose og sekk uten tanke på lommebokens tykkelse kjører man i vei med vannkjøling og ekstern radiator.

 

For å svare på trådstarters spørsmål i førstepost. Ser av bilde at du har 2 stk. 3 pins strømuttak for vifte.

 

post-173370-0-79042600-1291003712_thumb.jpg

 

Vil tippe du ikke bruker den som er plassert mellom ram og strøm til hovedkort.

 

Kjør på med en "3-pins" y-split og koble på de to viftene du skal ha i fornt til denne kontakten.

Hvor mye futt(volt) disse viftene skal ha kan styres fra BIOS (iallefall på mitt asus hovedkort)

og om ikke annet fra ASUS Fan Xpert...

 

Kjør samme løsningen med nok en y split fra det andre strømuttaket på Corsair A70's 2 vifter.

 

lykke til !

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Hvis man har bestemt seg for at man skal ha overtrykk, er det viktig å huske at skjermkortet ofte blåser ut.

 

All varmen går ut bak da? Har du noensinne kjent varmen over baksiden av et skjermkort som har vært under load ? OG, har du googlet skjermkortet til trådstarter.....?

Ikke mye luft som går ut bak der nei....

 

Kjedelig å bruke heit luft fra skjermkortet til å "kjøle" ned cpu..., best å få den rett ut...

 

Overtrykk er positivt med tanke på støv, alene.

 

Undertrykk med hovedinntak nærmest mulig cpu-kjøler

og mer vifter som RASKT fjerner varm luft fra kabinettet er postivit med tanke på best mulig kjøling.

 

Ved undertrykk vil det også (passivt) strømme inn fresk luft på skjermkortet fra ventil i sidedør på trådstarters kabinett.

 

 

På en rigg som skal klokkes sier det seg selv hva som bør prioritres.

På en pc som skal stå stille i et hjørne og aldri åpnes, fikles med og iallefall ikke blåses ren for støv sier det seg også selv hva som bør prioriteres. Skal man ha i pose og sekk uten tanke på lommebokens tykkelse kjører man i vei med vannkjøling og ekstern radiator.

 

Der har du sitert ei linje, men du skjønte ikke hva jeg mente. Hvis skjermkortet hadde blåst ut, noe ofte skjermkort gjør, ville det bidratt til undertrykk i kabinettet. Jeg skrev også "Hvis man skal ha overtrykk", noe som burde gitt et inntrykk av at jeg mente generelt, og ikke nødvendigvis trådstarter. Jeg tar selvkritikk for at jeg ikke presiserte bedre.

 

Det er selvfølgelig viktig å ha vifter som fjerner varme og. Disse ville jeg hatt bak eller på toppen. Det er selvfølgelig ikke alle kabinetter dette lar seg gjøre like lett på hvis man skal ha overtrykk. Det er bare å ta kabinettet miit, Obsidian 800D som et eksempel. Som stock har den en vifte som tar inn luft i bunn, og en som blåser ut bak. Der har du en 140mm vifte som blåser ut bak, og du har tilsvarende vifte i bunn. På den i bunn sitter det filter, noe som vil bidra til undertrykk med en gang. Skjermkortet mitt vil også bidra til undertrykk. Det aller beste her ville vært å ha ei vifte i sidedøra, som hadde blåst over skjermkortet, men det er ikke laget til. Jeg har heller ikke lyst til å ha vifte i toppen som blåser inn. Jeg kommer rett og slett til å skjære hull i plexiplata på sidedøra.

 

Trådstarter er heldig. Han har mulighet til å sette ei 140mm vifte i døra, og ei 120mm i toppen. Dette vil sørge for tre ting: Overtrykk, varmen forsvinner der den skal og kommer ikke inn igjen, samt at det bidrar til god luftstrøm i kabinettet.

 

Du snakker også om at det er umulig å få luftstrøm i et kabinett som har overtrykk. Dette er helt feil. Har man positivt trykk vil luften følge strømmen mot vifta eller viftene som blåser ut, på akkurat samme måte som ved negativt trykk, samtidig som den vil gå ut gjennom kriker og kroker. Har man negativt trykk, vil lufta gå inn gjennom de samme krikene og krokene, bare at det vil gå mindre luft.

 

Vi sporer vel egentlig litt av, men kanskje vi kunne hatt en egen tråd på dette.

Lenke til kommentar

jeg må takke for alle tips og linker til ulike "dingser" som jeg ikke visste fantes :) og som jeg kommer til å få bruk for.

 

Men en ting jeg ønsker et klart svar på: Er den vifta jeg har idag for svak for en klokk til 3,8-4,0 ghz? (artic freezer 64 pro) http://www.techpowerup.com/reviews/ArcticCooling/Freezer64Pro/1.html

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

sikker? fordi nå med artic og uten noe klokk (3,4ghz) når cpu tempen 53 grader ved spilling. max temp for min cpu er 63 grader. vil jeg ikke med en klokk komme farlig nær 63 grader?

 

men kanskje de 2 kabinettviftene jeg skal kjøpe vil hjelpe til å kjøle ned cpuen såpass mye at articen vil holde?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Hvis du er veldig redd kan du alltids kjøpe en annen køler selv om jeg tror at du kan klare rundt 3.6-3.7ghz før det blir for varmt.

 

Hva slags kjølepasta bruker du forresten?

 

En god 3. parts kjølepasta tar gjerne -1*c eller mer av temperaturen.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...