Gå til innhold

koble kabinettvifter hvor?


ltdata

Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal sette inn 2 nye kabinettvifter. har allerede 2.

så er spørsmålet hvor jeg kan koble de til?

Det står at de trenger enten en molex kontakt eller en 4 pins?

jeg regner med at 4 pins er på HK mitt?

Ok, hvis jeg ikke har flere 4 pins kontakter på hk, og må koble den til molex, betyr det at jeg ikke kan styre viftehastigheten på dem.

Jeg vil gjerne kunne styre hastigheten til viftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og ser ut som om du har litt erfaring med luftsrøm i kabinetter?

 

Hvordan bør oppsettet være for bra luftstrøm i fractal design r3 kabinettet?

 

Har disse vifteplasseringene i kabinettet:

 

2xfront 120mm

1xbunn 120/140

1xbak 120mm

2xtopp bak 120/140mm

 

Jeg har 4 vifter tilgjenglig til oppsettet mitt:

 

3x120mm og 1x140mm

Lenke til kommentar

spørsmål: hvaforslags kjøler bruker du på cpu og i hvilken (retning) er denne/viftene montert ?

 

EDIT: ja, så det i siggen din nå (artic freezer 64 pro cpu vifte)

 

Regner denne er montert slik at viften på cpu-kjøler blåse ut bak....?

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Tenkte ut ifra nettop det. Vifte i toppen er bare et alternativ hvis du ønsker siden. Maskinen burde ha mer enn nok god kjøling slik som jeg satt det opp der.

 

Det er ikke bedre med mange vifter som blåser i alle retninger. Det beste er en bra luftstrøm igjennom kabinettet. Fordi at luftstrømmen fører varmen fortere ut. Men du kan se an om du trenger noe mer etter du har lest av tempen med Speedfan eller Everest.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

@ Wileys

 

 

Når det er flere vifter som blåser inn enn vifter som båser ut kan det umulig bli noen bra luftstrøm i kabinettet, snarerer tvert imot, luften fra vifter forfra on nede står mer eller mindre å stanger på overtrykket.....

 

Dette anbefaler jeg virkelig ikke !

 

Avventer tilbakemelding fra trådstarter før jeg poster mine anbefalinger.

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

ja cpu vifta blåser ut bak. blåser og blåser, kjøleelememetet er i den retningen :)

 

Jeg spør fordi jeg skal overklokke og trenger litt mer kjøling.

med det oppsettet jeg har nå, 1xfront, 1xbak. og med min cpu kjøler, så når jeg temp på ca 50 grader på cpu under spilling. synes dette er litt mye da jeg ønsker å overklokke til ca 3,8-4,0. Noe sier meg at jeg også bør bytte ut artic freezeren?

Lenke til kommentar

@ Wileys

 

 

Når det er flere vifter som blåser inn enn vifter som båser ut kan det umulig bli noen bra luftstrøm i kabinettet, snarerer tvert imot, luften fra vifter forfra on nede står mer eller mindre å stanger på overtrykket.....

 

Dette anbefaler jeg virkelig ikke !

 

Avventer tilbakemelding fra trådstarter før jeg poster mine anbefalinger.

 

Gjorde det med en kompis sitt lian li kabinett og endte på en temp på 29 grader på cpu. Luftstrømmen blir helt ypperlig.

 

Den i bunnen var ment for og blåse mot skjermkortet.*

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

andre siden av kjøleren? på siden eller foran? jeg tror ikke det går.

Skjermkortet mitt cyclone 460 har en temp på 30 grader og kaldeste komponent i pcen nesten :) så tror ikke den trenger ekstra kjøling.

 

ja ble litt skeptisk til oppsettet til wileys. man skal vel ha like mye luftstrøm inn som ut!

 

tenkte på denne cpu kjøleren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595687

Håper den er like stille og kjøler mer enn den jeg har nå

Lenke til kommentar

...helt sikkert, men med hvilken klokk.....?

 

det blir jo ingen luftstrøm med overtrykk i kabinettet kjære deg.....

 

Var standard klokket q9550 med en eller annen kjøler jeg ikke husker navnet på akkurat nå.

 

gtx 9800

4gb ram

Ett eller annet msi HK

 

 

andre siden av kjøleren? på siden eller foran? jeg tror ikke det går.

Skjermkortet mitt cyclone 460 har en temp på 30 grader og kaldeste komponent i pcen nesten :) så tror ikke den trenger ekstra kjøling.

 

ja ble litt skeptisk til oppsettet til wileys. man skal vel ha like mye luftstrøm inn som ut!

 

tenkte på denne cpu kjøleren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595687

Håper den er like stille og kjøler mer enn den jeg har nå

 

Hvis skjermkortet er såpas kjølig er det ikke behov nei. Så den viften kan du godt ha i toppen.

 

En luftstrøm som er nøytral er veldig bra men hvis det blir undertrykk blir pcen veldig støvete i alle kriker og kroker hvor luften kommer inn.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

først og fremst vil jeg anbefale denne kjøleren

http://www.komplett....aspx?sku=512803

 

 

Deretter vil jeg oppfordre til at du etablerer en luftstrøm basert på undertrykk i kabinettet og med det leder luften dit du har vifter montert til å blåse ut av kabinettet....

 

Jeg anbefaler derfor; vifte bak på kabinettet skal blåse inn, fresk luft rett på cpu kjøler, som helst bør ha push/pull. Deretter 2 vifter foran som blåser ut. Varme fra skjermkort vil da ikke gå rett i cpu kjøleren slik som ved oppsett forslått tidligere i tråden......

Med fler vifter som blåser ut enn inn, skaper du undertrykk i kabinettet og har mye lettere for å etablere en fornuftig luftflyt i kabinettet.

Dropp viften i bunn av kabinettet, bare se til at vifter i front går hurtig nok/er kraftige nok.

 

Jeg har nevnte oppsett, velogmerke med 3 vifter som blåser ut i front...

Dette med cpu-klokk på 3,8ghz og 3x GTX 285 i SLI. klokket til 680Mhz

Cpu har ca 55c på load og GPU går skjeldent over 75c

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...