Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC sperret av administrator?


Anbefalte innlegg

Min jobb PC tillater ikke at jeg installerer programmer, får melding om at admin har restricted dette. Slik var det ikke på min forrige PC.

 

Er dette noe jeg kan komme rundt eller må alle endringer heretter gjøres via IT på jobben?

 

(Skjønner at dette er sikkerhet, men har såpass peiling at jeg ikke roter maskinen til - har hatt åpning for dette i mange år før og aldri skjedd noe galt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det opp med daglig leder eller IT ansvarlig. Du kan spørre dem fint om du kan få administrasjons-rettigheter eller om de kan installere det programmet for deg. :)

 

Det de ønsker er nok å ha topp sikkerhet i bransjen sin, slik at dere ikke får inn diverse virus som kan stjele sensitiv informasjon.

 

Joda, men for å spisse spørsmålet litt:

 

a) Hva kan man begrense av installasjon for brukere under Win XP professional?

 

b)Jeg kan laste ned endel program fra nettet, bl.a. MSN Live gikk fint, men derimot driver for mitt Logitech webcam ble stoppet.

 

c) Når jeg plugger inn CD leser via USB så finner ikke PC drevet, hører den starter, men kommer ikke opp i Win Explorer. USB sticks dukker derimot på vanlig måte.

 

 

Hva har man sperret og hvordan er dette satt i XP Pro?

Lenke til kommentar

Du "kan" gå rundt det - via å hacke seg en løsning, men det bør du absolutt ikke gjøre. Sperrene er der for en grunn, og selv om du evt. har kompetanse nok til at du ikek tror du trenger beskyttelsen så kan det få kraftige konsekvenser dersom din arbeidsgiver ser at du bryter sikkerhetsprotokoller uten tilladelse. Det kan faktisk være ganske alvorlig.

 

Du kan begrense alle mulige slags ting i OSet forøvrig, men det mest typiske er ofte at alt som trenger adminrettigheter stenges. Det sperrer for installasjon av mange typer programmer (dog ikke alle) og mye annet også. Jeg har ikke spesifikt vært borti problemet du nevner med USB CD-drev dog i forhold til rettigheter på maskinen - det kan evt. være noe annet som forårsaker.

 

Du bør kort sagt ta det opp med IT avdelingen. Spør om det er nødvendig, og om det er det så be dem gjøre endringene som du trenger. Det er tungvindt, men sånn er det desverre på mange arbeidsplasser nå. IT-avdelingen stoler ikke på brukerene (med god grunn forøvrig i de fleste tilfelle).

 

EDIT: En tanke jeg fikk er at kanskje et dualboot system hadde vært en god idè. Rett og slett ha ett OS som er for jobben (med alle begrensningene de krever), og ett OS som er ditt, der du har full admin rettigheter og gjør som du vil. Virus og andre sikerhetstrussler vil holdes separat på denne måten. Jeg aner dog ikke om IT-avd din vil godta dette, men du kan jo spørre om ingenting annet fører frem...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Godta at jobb-pc er jobb-pc. Er det programmer du trenger i jobbsammenheng regner jeg med at IT-enheten har en løsning for dette. Hvis du kun har planer om å bruke PC'n som privat-pc til filnedlastning, spilling og annet: hold deg unna.

 

 

Min jobb PC tillater ikke at jeg installerer programmer, får melding om at admin har restricted dette. Slik var det ikke på min forrige PC.

 

Er dette noe jeg kan komme rundt eller må alle endringer heretter gjøres via IT på jobben?

 

(Skjønner at dette er sikkerhet, men har såpass peiling at jeg ikke roter maskinen til - har hatt åpning for dette i mange år før og aldri skjedd noe galt)

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å bruke programmer som Liber Key eller et annet program som gjør at du kan kjøre programmer fra minnepennen (eller en annen disk som du har koblet til datamaskinen).

 

Det du gjør er å laste ned LiberKey fra nettstedet deres og følge innstruksjonen som du får opp når du innstalerer (dette må du gjøre på en datamaskin hjemme).

Når du har innstalert det så kan du lete litt i mappene som ligger på minnepennen (ikke så dypt nedi der) der ligegr det en mappe med en tekstfil. Vis du er i riktig mappe så står det i tekstfilen at her kan du legge inn egne programmer. Legg inn de programmene du vil ha og løs ut minnepennen og voila.

 

Du har nå en minnepenn som du kan stappe inn i datamaskinen på jobb å kjøre alle de programmene du vil ha.

Dette fungerer på meg på skolen, der har de enda strengere sikkerhet på sånt. Måtte logge meg inn på administrator bruker for å får det til ^^

Lenke til kommentar

og hva gjør du når du enten drar med skadelig programvare inn i nettverket på jobb / skole eller på annet vis lager it-trøbbel - og det spores til deg ? Skole & jobb-pc er sperret av en grunn. Og selv om det "bare" er snakk om Spotify, så vil mange brukere ta alt for mye båndbredde, noe som faktisk kan skape ganske store problemer gitt de rette omstendigheter.

 

Det du kan gjøre er å bruke programmer som Liber Key eller et annet program som gjør at du kan kjøre programmer fra minnepennen (eller en annen disk som du har koblet til datamaskinen).

 

Det du gjør er å laste ned LiberKey fra nettstedet deres og følge innstruksjonen som du får opp når du innstalerer (dette må du gjøre på en datamaskin hjemme).

Når du har innstalert det så kan du lete litt i mappene som ligger på minnepennen (ikke så dypt nedi der) der ligegr det en mappe med en tekstfil. Vis du er i riktig mappe så står det i tekstfilen at her kan du legge inn egne programmer. Legg inn de programmene du vil ha og løs ut minnepennen og voila.

 

Du har nå en minnepenn som du kan stappe inn i datamaskinen på jobb å kjøre alle de programmene du vil ha.

Dette fungerer på meg på skolen, der har de enda strengere sikkerhet på sånt. Måtte logge meg inn på administrator bruker for å får det til ^^

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville vurdert å ha en ekstern harddisk til privat bruk med et OS installert på som du kan boote opp med, og i praksis ha et 100% separat system som du kan bruke når du er HJEMME uten begrensninger. Da vil du aldri endre data på den originale harddisken på maskinen på noen måte som ikke var tiltenkt, så det bør være en god måte å ta hennsyn til begge partenes behov.

 

Da får du i praksis en maskin som du har til jobb - og en maskin som du har til hjemmebruk uten begrensninger, bare avhengig av hvilken disk du booter fra.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma sitt forslag vil være spesielt bra hvis maskinen har eSATA port :).

 

Francis

 

Det er mest ideelt pga. hastighet, men det skal fungere ganske greit med USB2 også. Jeg ser det er guider på nett om hvordan man kan installere OS til en ekstern USB disk. USB2 (ca 57MB/sek) til ekstern disk er ikke så veldig langt bak hastigheten til en typisk 5200rpm intern laptop disk. Det burde kunne fungere tilstrekkelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...