Gå til innhold

DELL 27" eller 30"?


Pusekatten92

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge hatt lyst på en skjerm som har 2560 pixler horisontalt, men har ikkje hatt råd til å kjøpt en før no.

Eg fekk eit tips om to DELL skjermer, som vist nok skulle være nok så bra, og samtidig billige, for denne typen oppløsning.

 

Det er her snakk om:

DELL U3011 ULTRASHARP

eller

DELL U2711 ULTRASHARP

 

Lurte egentlig bare på om 2560x1600 er bedre en 2560x1440 til gaming og redigering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den litt eldre modellen 3007WFP-HC og til mange spill er den alt for stor, jeg ender opp med å spille i vindu av og til. 27" er også litt i største laget for spilling spør du meg. Vurderer selv å gå ned til en 23" siden 30" er overkill for mitt bruk.

 

Til redigering og jobbrelaterte oppgaver er den derimot helt topp. Jo mer pixler jo bedre er den egentlig.

Lenke til kommentar

U3011 er en god del større enn U2711, forskjellen er større enn bare 3 tommer skulle tilsi pga. aspektraten. Men det gjør også at U2711 tar mindre plass og forskjellen i oppløsning er liten, 160 pixler færre i høyden kan de fleste leve godt med.

 

Men det viktigste argumentet er kanskje prisforskjellen når Dell nå selger U2711 for 5700kr inkludert frakt. Du kan faktisk kjøpe to U2711 for samme pris som én U3011.

Lenke til kommentar

U3011 er en god del større enn U2711, forskjellen er større enn bare 3 tommer skulle tilsi pga. aspektraten. Men det gjør også at U2711 tar mindre plass og forskjellen i oppløsning er liten, 160 pixler færre i høyden kan de fleste leve godt med.

 

Men det viktigste argumentet er kanskje prisforskjellen når Dell nå selger U2711 for 5700kr inkludert frakt. Du kan faktisk kjøpe to U2711 for samme pris som én U3011.

Wow,det var en god pris for en premium IPS skjerm fra Dell(u2711).

Har altid vært svak for Dell skjermer,tror nok det blir kjøp for meg.

Ser kampanjen varer til 21 Des,takk for tips "Mr.Mustard" :)

Lenke til kommentar

30" er en flott størrelse til spill, film og alt annet. Men det er så stort at man må venne seg til størrelsen for vanlig bruk. Selv bruker jeg gjerne å maksimere nettleseren til halve skjermen, og ha andre programmer på den andre halvdelen.

 

Ved behov bruker jeg selvfølgelig hele skjermen - noe som er flott til f.eks fotoredigering.

 

30"-eren er på mange måter litt mer påkostet enn 27"-eren, f.eks bedre baklysdesign. Men begge har omtrent samme utgangspunkt: knallgode ips-paneler.

 

Selv har jeg Apple sin 30", som bruker samme panel som Dell sin 30", og jeg er knallfornøyd. Den eneste ulempen med å kjøpe seg en så stor skjerm er at mindre skjermer plutselig vil føles så små.

Lenke til kommentar

På jobb har jeg 2 av de eldre 30-tommer modellene til Dell og er storfornøyd med de. Kjøpte nylig en U3011 og ble veldig skuffet. Dell har sendt en ny så vi får se om den er noe bedre. Skjermen får skryt i tester så jeg regner egentlig med at min skjerm var defekt, men ser også mange der ute med problemer med U3011-skjermen sin.

 

Hovedproblemene mine var:

 

1. Skjermen bruker alt for lang tid på å komme seg igang når man slår den på.

2. Det er akkurat som om det er flimmer eller noe i bildet så øynene blir veldig slitne

3. Rødt og grønt er helt neon og fargene på skjermen generelt er veldig blålig i tonen.

4. Custom preseten som lar deg stille på hue, saturation, gain o.l funket rett og slett ikke. Skjermen ble bare svart.

 

Kalibrering fikset til dels pkt. 3, men uten tilgang til custom preseten fikk jeg ikke gjort det jeg ønsket med fargene og pkt. 1 og 2. var mer enn god nok grunn til å kreve ny for min del.

 

Som Jann sier så er 30-tommeren litt mer påkostet med f.eks lavere responstid o.l, men du får veldig lite for pengene i forhold til 27-tommeren. :) En annen ting er at 27-tommeren vil deg fullt bilde uten svarte striper over og under ved konsollspilling og til en del filmer og serier. Den har også skarpere bilde da pikslene sitter tettere.

Lenke til kommentar

Ja,da var ordre bekreftet på U2711 for 5700,31,- inkl.frakt :)

Må si at U3011 var på ønskelista mi,men ble for dyr for min økonomi.

Men når man kan få den nest beste til halvparten av U3011,må det sies å være et kupp ;)

 

Får bare håpe at enn ikke ender opp med en mandags skjerm som feks."Twiik" gjorde med sin U3011.

Vil jo tro at Dell med tiden har en forbedret produksjon på sin Uxx11 serie.

 

Sitter nå med en Benq 24" NT skjerm som funker perfekt til spill,men når jeg mekker på bilder blir farger bare feil. Da har jeg savnet min gamle Dell 20" IPS fra 2005 som var en utmerket allround skjerm.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så vil jeg tror en dell 27" holder like godt som en 30"siden oppløsing er nesten den samme og at forskjell ligger kunne de 3" den er større.

Jeg har en 3007WFP-HC selv her, den veldig greit for 2d arbeid osv og spill av rts/mmo spill så er den helt utmerket.

I nyere fps så kan blir litt plag om du ikke holde deg pass oppgrader på pc og mest skjermkort fronten.

Jeg tror en 27" vil være like grei som 30" oga at en 27"koster jo mye mindre enn 30".

 

 

Endret av smy
Lenke til kommentar

Heldigvis er Dell knallgode på service og det kom en dude med en ny skjerm og hentet den gamle skjermen i morrest, knapt en helg etter at jeg varslet Dell om problemet. :)

 

Custom preseten fungerer på skjermen her så nå gjenstår det å se om jeg får kalibrert den slik jeg ønsker.

 

Jeg har ennå litt problemer med å venne meg til det utvidete fargerommet til denne skjermen. F.eks ikon man kjenner godt fra før som f.eks Firefox, Opera o.l blir helt syre på denne skjermen da de blir så overdrevet røde i fargene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...