Gå til innhold

Har jeg blitt lurt av NetonNet? Penger tilbake?


Adrull

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ikke verdens smarteste person når det gjelder datamaskiner, men HELT dum er jeg ikke.

 

For en snau måned siden kjøpte jeg en HP PC fra NetonNet (http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/desktop/hp-slimlines5555sc/136859.3012/) navnet: HP Slimline s5555sc

 

Den kostet meg 4990,00 kroner.

 

For meg, en rimelig billig pc som dekker mine behov.

 

I starten var jeg fornøyd, men nå ser jeg mangler. Skjermkortet er nokså beskjedent:

HD RADEON 5450. Jeg sjekket opp på ATI sin hjemmeside og så system reqs for dette skjermkortet. "400 Watt or greater power supply recommended" står det her.

 

Jeg åpner PC'n min og sjekker strømforsyningen og ser at den BARE er 220 W!!!!

 

Og det er her jeg føler meg lurt. NetonNet oppgir ikke strømforsyningen og lar feltet stå blankt, (se link). Når jeg kjøpte den tenkte jeg, ja. sikkert noe som "hang" seg opppå siden. I tilegg sjekket jeg opp skjermkortet HD RADEON 5450 og ser at det anbefales å ha 400W eller mer. Som forbruker innenfor datamarkedet ( for å bruke et slikt ord;)) regnet jeg med at PC'n jeg kjøpte dekket den anbefalte strømforsyningen for skjermkortet altså 400W.

Det er en selvsagt ting.

 

Her selger Netonnet meg en PC uten å oppgi strømforsyningen i tilleg til at de ikke møter den anbefalte kravet. Spørsmålet mitt er, har jeg rett til å klage og har jeg rett på å få pengene mine tilbake?

 

Håper dere forstår situasjonen min fordi jeg føler meg lurt og snytt :(

 

Setter pris på alle svar og synspunkter.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se linken jeg la til så ser du at feltet står tomt.

 

Jeg snakker ikke om hvem som har produsert PC'n, men de som selger dem.

Jeg mener de har unnlatt å oppgi informasjon til egen fordel. hadde jeg sett at det hadde stått 220W hadde jeg aldri kjøpt den, hadde ALDRI på jord kjøpt den hvis skjermkortet trengte 400W.

Lenke til kommentar

hadde ALDRI på jord kjøpt den hvis skjermkortet trengte 400W.

Skjermkortet trenger ikke 400w, 400w er hva de har som anbefalt i worst case for hele pcn.

altså et selvbygg med et par disker, dårlig fordeling på rails, jalla kvalitet psu som ikke leverer det den skal + ørten glorete vifter så skal den fungere med en 400w.

 

Slik maskinen er fra fabrikk innholdsmessig så er den 220w strømforsyningen nok.

Setter du i 1-2disker til og gjerne en cd-rom til så vil den nok starte slite, men slik den kommer fra fabrikk så holder den 220w.

 

Selvom du ikke er blitt lurt ville ikke jeg si det er et bra kjøp tho.

Du har ca null oppgraderingsmuligheter siden jalla oem hovedkort laget akkurat for denne modellen billigst mulig.

Grunnet jalla hp kabinett må du bytte hele kabinettet skal du bytte strømforsyning.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

"Strømforsyningen skal levere nok og stabil strøm til alle komponentene i PC-en. Mange problemer med ustabilitet og støy kan skyldes strømforsyningen. Har du for eksempel problemer med at maskinen bryter sammen når du belaster skjermkortet maksimalt, bør du sjekke at strømforsyningen leverer den effekten som trengs til systemet ditt. "

 

 

Dette er et utdrag fra en artikkel levert av HJEMMEPC et (annerkjent blad).

 

Det anbelfalte for skjermkortet mitt er 400W, PC'n har 220W..

 

Resten av artikkelen om "Kjøp riktig strømforsyning" kan du ta en titt på her: http://www.klikk.no/teknologi/data/article268886.ece

 

Ovenfor har du svaret ditt :) jeg mener også at Netonnet ikke har oppgitt nødvendig informasjon til kunden.

 

hva med ikke oppgitt informasjon?

Lenke til kommentar

"Strømforsyningen skal levere nok og stabil strøm til alle komponentene i PC-en. Mange problemer med ustabilitet og støy kan skyldes strømforsyningen. Har du for eksempel problemer med at maskinen bryter sammen når du belaster skjermkortet maksimalt, bør du sjekke at strømforsyningen leverer den effekten som trengs til systemet ditt. "

 

 

Dette er et utdrag fra en artikkel levert av HJEMMEPC et (annerkjent blad).

 

Det anbelfalte for skjermkortet mitt er 400W, PC'n har 220W..

 

Resten av artikkelen om "Kjøp riktig strømforsyning" kan du ta en titt på her: http://www.klikk.no/teknologi/data/article268886.ece

 

Ovenfor har du svaret ditt :) jeg mener også at Netonnet ikke har oppgitt nødvendig informasjon til kunden.

 

hva med ikke oppgitt informasjon?

Jeg skjønner fremdeles overhodet ikke bekymringen din. Sliter PC-en med ustabilitet? Har du problemer med at maskinen bryter sammen når du belaster skjermkortet maksimalt?

Lenke til kommentar

tok et google søk og her er watt målingene gjort under diverse tester på dette kortet

 

Furmark Power Consumption 16.4 Watt

Race Driver Grid Power Consumption 14.5 Watt

Idle Power Consumption 6.9 Watt

 

Så dette er ubetydelige summer, du har neppe blitt lurt.

 

 

Hva med å unnlate å oppgi ideel informasjon til kunden?

Lenke til kommentar

Altså du kjøpte jo pcen vel vitende om at de ikke hadde oppgitt noen informasjon om strømforsyningen, du kan vel ikke komme tilbake etter en måned og klage på det? blir litt drøyt spør du meg.

 

Pga at jeg regnet med at de i hvertfall dekket det anbefalte for skjermkortet:s

Lenke til kommentar

Men den 400w anbefalte er laaaangt over hva det faktisk er behov for i den maskinen.

220w er plenty med tanke på at pcn du har kjøpt maks kan trekke rundt 190w.

psun i den er laget/designet for akkurat dette oppsettet, det er null problem med strøm i denne pcn slik oppsettet er fra fabrikken.

 

Kort og greit så har du ikke blitt lurt, pcn har kommet med en strømforsyning som er kraftig nok til maskinen + har en sikkerhetsmargin på 10%.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det anbefales (ikke påkrevd) å ha 400 watt, men da er det tatt høyde for et betydelig mer avansert system enn det du har kjøpt deg.

 

Søkte litt på nettet, og har sett et par andre har uttrykt bekymring over dette. Men ingen som har mindre strømforsyning har møtt på problemer. Til og med en som hadde 160 watt strømforsyning (i et slimline-system) rapporterte at det fungerte perfekt.

 

Grunnen til at det anbefales 400 watt, når skjermkortet kun drar en tiendedel, er at andre komponenter kan bruke en del strøm. Hvis HP har satt sammen maskinen, og funnet ut at maskinen totalt kun drar 200 watt ved full load, er det ingen grunn til å sette inn en sterkere strømforsyning med mindre du ønsker å oppgradere med flere disker, flere grafikkort, sterkere grafikkort eller lignende. Men nå er vel heller ikke dette en maskin som er egnet til oppgradering i utgangspunktet.

 

I tillegg er det godt mulig at det er HP som ikke har oppgitt antall watt som PSU'en kan levere. Er ofte at en nettside har et standard oppsett med spesifikasjoner, men at produsenten ikke har oppgitt all informasjon. Da blir noen felt stående blanke.

 

Du er ikke lurt, verken av Netonnet eller HP. Du har fått en maskin som er bygget i henhold til de komponentene som er satt inn i maskinen og har ingen grunn til å klage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er altså misfornøyd fordi du i etterkant har gjort research du skulle ha gjort FØR du kjøpte maskinen i forhold til om grafikk kortet hadde nok hestekrefter til ditt behov.

 

Du har ikke blitt lurt, du har en maskin som ikke krever mer strøm en det PSU kan levere. Grafikk kortet ditt vil ikke magisk yte bedre om du kobler til en 1000w strøm forsyning. Du kan sikkert spørre NetOnNet veldig veldig pent om du kan få heve kjøpet/bytte mot et bedre produkt mot mellomlegg, men du har ikke krav på noe som helst her. Det er ikke butikken sitt ansvar at kunden ikke har gjort helt grunnleggende research på hva som oppfyller sitt behov.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror du virkelig HP hadde solgt/designet maskinen med den strømforsyningen om det ikke var nok til å forsyne hele maskinen med strøm?

400W er anbefalt av AMD, men det er til hele systemet, og da ett vesentlig kraftigere system enn det du har. Det står heller ingen informasjon om hvor mange watt strømforsyningen er på hos sidene til HP, butikkene henter informasjonen fra produsentenes hjemmeside. De hadde ALDRI lagd en PC uten en stor nok strømforsyning, og du har fortsatt en god margin. Du har ikke krav på noe her, NetonNet har ikke gjort noe galt. De kan ikke opplyse om informasjon som de ikke har, som ikke finnes på produsentens hjemmeside.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...