Gå til innhold

Passer Convertere på telezoom?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Nikon 70-300mm telezoom. Noen ganger kunne jeg tenkt meg en større brennvidde. Tenkte da om en tele converter, ville passe? Jeg antar at man mister en del lys med dette. Men tenkte å bruke det på høylys dag. Lurer da på en 2x converter. Men vil dette påvirke bilde kvaliteten på noe vis? Eller er man nødt til å kjøpe en linse til. Har sett sigma har en 50-500mm linse. Er den noe å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En teleconverter inneholder optikk, og påvirker derfor bildekvaliteten - i negativ retning. Den har en tendens til å forverre det som er dårlig - er det billig og dårlig optikk i utgangspunktet, så blir det veldig dårlig via teleconverter - alle svakhetene blir enda tydeligere. Typisk får du også ekstra kromafeil - at fargene glir litt utover.

 

En 1.4x teleconverter gir deg 1.4x brennvidde, men ganger også opp blendertallet - en f/4 200mm blir en f/5.6 280mm med 1.4x. En 2x teleconverter forringer bildekvaliteten enda mer enn en 1.4x, og en f/4 200mm blir en f/8 400mm.

Typisk lønner det seg å blende litt ekstra ned for å motvirke den dårligere bildekvaliteten, og skal du blende en f/4 200mm med 2x teleconverter, så tar du bilder med en ikke akkurat lyssterk f/11 400mm.

 

En 70-300 f/4.5-5.6 blir 140-600 f/8-11 med 2x teleconverter.

 

Typisk, når lysstyrken daler, så fungerer autofokus dårligere. På Canon fungerer ikke autofokus når blenderen detter under f/5.6 (med mindre du har proffhus - så fungerer også autofokus på f/8).

 

Ofte får du bedre bildekvalitet av å bare croppe inn eller å heller kjøpe et objektiv med lenger brennvidde. Jeg vil helst anbefale å begrense bruk av teleconverter til fastoptikk og virkelig gode telezoomer.

 

Det er heller ikke all optikk teleconverter passer på - sjekk før du kjøper.

 

 

Bigma (Sigma 50-500) er et godt objektiv - vel å merke til å ha så stort zoomomfang.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bra forklart. Takk for det. Da spørs det om jeg ikke går for en "Bigma" i stedet. Jeg har brukt en converter på en Pentax ME super, med Vivitar 70-200 før. Det så jo ikke så værst ut. Men var litt usikker på det med converter på et digital kamera. Bildefeil blir kansje mere synlig der? En converter koster jo litt. Sigmaen ligger på 5-6k, og det er jo ikke så ille. Størrelsen ser også hendig ut. Så det spørs om ikke nissen har noe i sekken til jul ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...