Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hva med å bare droppe kina fra internet? Et par hundre millioner ip'er blir frigjort og det virker jo nesten som om myndighetene i kina hadde likt å ha et stengt og mer kontrollert nett i ladet
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 I motsetning til 2012-spådommene så er dette en reell problemstilling. Og mye, mye verre en hva som evt. kan skje i 2012! Det er vel millioner av addresser som er bunnet opp i amerikanske og noen europeiske firma, universiteter og organissasjoner med enorme IP ranger som ikke er i bruk eller bare delvis i bruk. Slik som her på NTNU, får alle en unik ekstern IP. Ikke at jeg helt ser poenget i det.
Anders Jensen Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 bun9box: Kina har ekstremt få IP addresser i bruk i forhold til landets innbyggerantall. Det ville nok blitt frigjort mange ganger mer om en f.eks stenge ut kun en eneste amerikansk delstat...
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Kjenner jeg Telenor rett, så kommer man til å måtte betale ekstra for å få IPv6 når de kommer på banen med dette.. Burde jo heller vært omvendt om de virkelig vil få fart på overgangen.
ATWindsor Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 I motsetning til 2012-spådommene så er dette en reell problemstilling. Og mye, mye verre en hva som evt. kan skje i 2012! Det er vel millioner av addresser som er bunnet opp i amerikanske og noen europeiske firma, universiteter og organissasjoner med enorme IP ranger som ikke er i bruk eller bare delvis i bruk. Slik som her på NTNU, får alle en unik ekstern IP. Ikke at jeg helt ser poenget i det. Det er jo ganske stort poeng i å ha ekstern IP spør du meg. Tror ikke NTNU er noen versting i så måte, Iper resirkuleres ganske aggresivt. En ip må man uansett ha, ville ikke tro det er mer enn to per person som brukes i snitt på NTNU. AtW
Matsemann Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Sier ikke NTNU er ille, bare et eksempel. Jeg ser jo at ekstern er nødvendig i en del tilfeller. Men til vanlig bruk vil forskjellige subnett med noen få eksterne IPer gjøre samme nytten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå