Gå til innhold

Gud er ond


Anbefalte innlegg

Å formere oss er den viktigste delen av vår evolusjon. En gud som skaper noe er ikke drevet av nødvendigheten av å bringe arten videre, ergo det kan ikke sammenlignes.

 

Nei, kvinnen har ikke valget om å la vær å formere seg i like stor grad som Gud!

 

Det ligger i vår genetikk å formere oss, ELLERS DØR VI UT. Dette gjelder ikke for Gud.

 

Vi har instinkter i oss som er med på å sikre artens fremgang. Disse har heller ikke Gud.

 

Derfor er det lettere for Gud, som ikke har dette instinktet, å la vær å skape noe, ENN det er for et menneske å ikke få barn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt er ikkje samanlikninga overførbar i alle ledd, og å dra dette for langt munnar berre ut i blasfemisk absurditet. Gud er ikkje eit menneske, point of case. Hans liv er ikkje styrt av genetikk, instinkt og formeiring på same måte som vårt, og han har heller ingen grunn for å "føre slekta vidare" då han sjølv er utanfor tid og rom.

 

På ein måte er analogien likevel gjennomførbar. Den fødande kvinna ofrar 9mnd smerte og møde for å bringe til verda ein genetisk hemiminiatyr av seg sjølv. Gud brukar all sin omnipotente ingenuitet til ei skape ei avbildning av seg sjølv som han kan vere stolt av. På same måte som barnet står i eit avhengighetsforhold til mora, står vi i eit enda sterkare avhengighetsforhold til Gud. På same vis som mora har kjærleik til barnet, har Gud langt større kjærleik for oss.

 

"Gløymer vel ei kvinne brystbarnet sitt,

har ho ikkje medkjensle med den son ho fødde?

Og om ei mor kan gløyma,

så gløymer ikkje eg deg.

Sjå, eg har teikna deg i mine hender,

dine murar har eg alltid for auga." (Jes 49,15)

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Som sagt er ikkje samanlikninga overførbar i alle ledd, og å dra dette for langt munnar berre ut i blasfemisk absurditet. Gud er ikkje eit menneske, point of case. Hans liv er ikkje styrt av genetikk, instinkt og formeiring på same måte som vårt, og han har heller ingen grunn for å "føre slekta vidare" då han sjølv er utanfor tid og rom.

 

Som jeg har sagt hele tiden!? Og derfor er det lettere for Gud å ikke skape noe, enn det er for en kvinne og ikke få barn ettersom HUN er et menneske!

 

På ein måte er analogien likevel gjennomførbar. Den fødande kvinna ofrar 9mnd smerte og møde for å bringe til verda ein genetisk hemiminiatyr av seg sjølv. Gud brukar all sin omnipotente ingenuitet til ei skape ei avbildning av seg sjølv som han kan vere stolt av.

 

Hvis vi er et avbilde av Gud, og omvendt, er Gud utvilsomt ikke god.

 

På same måte som barnet står i eit avhengighetsforhold til mora, står vi i eit enda sterkare avhengighetsforhold til Gud. På same vis som mora har kjærleik til barnet, har Gud langt større kjærleik for oss.

 

Nei. Et adoptert barn har ikke noe avhengighetsforhold til sine biologiske foreldre.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt hele tiden!? Og derfor er det lettere for Gud å ikke skape noe, enn det er for en kvinne og ikke få barn ettersom HUN er et menneske!

Kva veit du eigentleg om kor lett det var for Gud å skape? Kva kjennskap har du til hans natur? Det vi kan seie med sikkerhet er at han brukte ein heil dag til å kvile ut då han var ferdig, så han la iallefall flid ned i å skape oss. Mao; Gud og kvinna måtte begge overvinne smerte for å unnfange noko godt.

 

Hvis vi er et avbilde av Gud, og omvendt, er Gud utvilsomt ikke god.

Det blir fortalt ei historie om Picasso ein gong han skulle reise med toget. Tilfeldigvis hamna han i kupè med ein liten gut, som etter ei lita tid oppdaga at det var den store Picasso han hadde som reisefølgje. Gut: Unnskyld, store Picasso, det er ein ting eg alltid har lurt på. Kvifor malar du aldri ting slik dei verkeleg er? Picasso stussa litt, så såg han eit par fotografi som guten i vesten. Picasso: Er det dine fotografi du har der? Gut: Ja, det er eit bilete av familien min. Picasso: Det må eg seie, er alle saman så flattrykte?

 

Ei avbilding er ikkje nokon duplikatisk kopi av alle eigenskapane til originalen, men noko som liknar. Gud er ikkje vond fordi vi er vonde, like lite som at det må vere noko gale med stammen fordi eit eple er rote.

 

Nei. Et adoptert barn har ikke noe avhengighetsforhold til sine biologiske foreldre.

Kanskje ikkje, men eg vil likevel hevde at eit adoptert barn alltid vil ha eit søk etter å finne sine biologiske foreldre. Der vil alltid vere ei undring over kva som ligg til grunn for vårt opphav, ei undring som til slutt kan føre til at vi tek kontakt med Tore Strømøy som knyt saman dei familiebanda som før var for alle vindar. Slik sett er Tore Strømøy litt som Den Heilage Ande. Han hjelper oss å forstå Bibelen slik at vi kan gjenvinne forholdet til vårt åndelege opphav, og føre oss inn i det avhengighetsforholdet som Gud ønskjer å ha med oss.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Det er feil å ta utgangspunkt i hva du tror.

 

Eks: Jeg tror det er en bombe på døra, så jeg klatrer inn og ut vinduet. Jeg går bort til døra for å finne bomben, men finner den ikke, så jeg fortsetter å benytte meg av vinduet. Hvorfor?

Fordi jeg TROR det er en bombe der.

 

Dersom du virkelig tror at Gud finnes, bør du fortsatt ta utgangspunkt i det som vi VET.

Lenke til kommentar

Det er feil å ta utgangspunkt i hva du tror.

 

Eks: Jeg tror det er en bombe på døra, så jeg klatrer inn og ut vinduet. Jeg går bort til døra for å finne bomben, men finner den ikke, så jeg fortsetter å benytte meg av vinduet. Hvorfor?

Fordi jeg TROR det er en bombe der.

 

Dersom du virkelig tror at Gud finnes, bør du fortsatt ta utgangspunkt i det som vi VET.

 

Korleis kan du vite sikkert at bomba ikkje er der utan at du opnar døra? Viss du opnar døra, risikerar du å døy. Eller - kanskje det er først då du begynner å leve?

 

Vi kjenner alle Platons holelikning, om dei trangsynte fangane som levde under jorda og meinte at alt i livet var skuggane av det forgjengelege dei kunne sjå der nede. Eit par av fangane blei løyst fri, kom opp, såg lyset, og tenkte dei burde reise ned att og fortelje dei andre om korleis livet var der oppe.

 

"Wouldn't he remember his first home, what passed for wisdom there, and his fellow prisoners, and consider himself happy and them pitiable? And wouldn't he disdain whatever honors, praises, and prizes were awarded there to the ones who guessed best which shadows followed which? Moreover, were he to return there, wouldn't he be rather bad at their game, no longer being accustomed to the darkness? Wouldn't it be said of him that he went up and came back with his eyes corrupted, and that it's not even worth trying to go up? And if they were somehow able to get their hands on and kill the man who attempts to release and lead up, wouldn't they kill him"

 

Ein kristen kan ikkje "bevise" noko meir enn dei frisette fangane i Platons likning, men på same måten som dei kan vi vise vår tids holebuarar vegen til lyset. Dette lyset finn i Bibelen - Guds ord.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en gud, som er definisjonen på kjærlighet og godhet, ville drept så mange mennesker om det ikke var nødvendig? Vi kan egentlig ta alt fra The very beginning, og finne ut at han ikke har drept dem?

Jeg har lest litt på siden, men det er bare det samme som alle andre kommer med. Ikke noe nytt.

 

Dessuten fikk de advarsler. Ta f.eks. vannflommen: Gud fortalte dem at de måtte vende om og tro på han og gå inn i arken for å overleve, hvis ikke kom det til å komme en flom som ville drepe dem. De valgte egentlig selv å dø, for de måtte jo ikke?

 

Så hvis jeg sier til deg: "Hvis du ikke gir meg en million kroner, så skyter jeg deg."

 

Er det da din feil hvis jeg skyter deg? Unnskyld meg, så dum er du vel ikke?

Lenke til kommentar

@Heal

 

Jeg ville ikke visst om det var en bombe der før jeg faktisk åpnet døra.

Noe jeg ville gjort, ettersom jeg ikke tror det er en bombe der, for så og muligens dø.

Og poenget mitt er, hadde det vært en Gud, ville vi visst det.

 

Mitt andre poeng er å ikke ta utgangspunkt i ting vi tror.

 

Men denne tråden handler om om Gud er ond.

Og til det sier jeg, igjen:

Gud er ihvertfall ikke definisjonen på godhet når han ga oss fri vilje.

 

Om du har et barn i en grind, lar du ikke grinda stå åpen.

Lenke til kommentar

@Heal

 

Jeg ville ikke visst om det var en bombe der før jeg faktisk åpnet døra.

Noe jeg ville gjort, ettersom jeg ikke tror det er en bombe der, for så og muligens dø.

Og poenget mitt er, hadde det vært en Gud, ville vi visst det.

 

Mitt andre poeng er å ikke ta utgangspunkt i ting vi tror.

 

Men denne tråden handler om om Gud er ond.

Og til det sier jeg, igjen:

Gud er ihvertfall ikke definisjonen på godhet når han ga oss fri vilje.

 

Om du har et barn i en grind, lar du ikke grinda stå åpen.

Og i hvertfall ikke lokker med et stort saftig eple for at barnet skal gå ut.

Og straffer alle barne og barnebarna til ungen i all evighet etterpå!

Lenke til kommentar

Dette er farlig dette her, tror dere bør søke Gud om tilgivelse for påstandene tråden kommer med.

Jeg oppfordrer heller gud om å vise at dette er farlig!!

Det er opp til Gud selv. men anbefaler ikke det å Oppforde Gud til sånt. Gud er mektig. jeg er 100% seriøs der.

Det var andre som oppfordret Gud til de samme , å dem tapte alt.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Det er opp til Gud selv. men anbefaler ikke det å Oppforde Gud til sånt. Gud er mektig. jeg er 100% seriøs der.

Det var andre som oppfordret Gud til de samme , å dem tapte alt.

 

Gud er ikke mektigere enn mengden mennesker som klarer å enes om en utvalgt versjon av han, samtidig som de lar seg styre av det noen i blant dem påstår at han sier.

Lenke til kommentar

Det er opp til Gud selv. men anbefaler ikke det å Oppforde Gud til sånt. Gud er mektig. jeg er 100% seriøs der.

Det var andre som oppfordret Gud til de samme , å dem tapte alt.

 

Gud er ikke mektigere enn mengden mennesker som klarer å enes om en utvalgt versjon av han, samtidig som de lar seg styre av det noen i blant dem påstår at han sier.

Gud er større enn det...

Tenk! Skaper av hele universet ,Gud kan se og høre fotsporene til en sort maur på sort stein i en mørk & lyd-støyete natt! Kan se hva hver enkelte tenker. Gud vet antall støvbiter som fins på Jord. Gud kan abslutt alt,kan aldri sammenlignes med menneske egenskaper. Derfor sier vi at Gud er mektig. Spør Gud 100% seriøst å du vil få svar.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Dette er farlig dette her, tror dere bør søke Gud om tilgivelse for påstandene tråden kommer med.

Jeg oppfordrer heller gud om å vise at dette er farlig!!

Det er opp til Gud selv. men anbefaler ikke det å Oppforde Gud til sånt. Gud er mektig. jeg er 100% seriøs der.

Det var andre som oppfordret Gud til de samme , å dem tapte alt.

Hvem tapte alt? Kan du opplyse meg om det?

 

Jeg har ikke merket noe til gud i det hele tatt, har du?

Lenke til kommentar

Gud er større enn det...

Tenk! Skaper av hele universet ,Gud kan se og høre fotsporene til en sort maur på sort stein i en mørk & lyd-støyete natt! Kan se hva hver enkelte tenker. Gud vet antall støvbiter som fins på Jord. Gud kan abslutt alt,kan aldri sammenlignes med menneske egenskaper. Derfor sier vi at Gud er mektig. Spør Gud 100% seriøst å du vil få svar.

Tomme påstander uten noe grunnlag.

 

Alt tyder på at vi oppfant gudene, ikke motsatt. Jeg spurte Gud nettopp og han var ikke uenig i det.

Lenke til kommentar

Det er opp til Gud selv. men anbefaler ikke det å Oppforde Gud til sånt. Gud er mektig. jeg er 100% seriøs der.

Det var andre som oppfordret Gud til de samme , å dem tapte alt.

 

Gud er ikke mektigere enn mengden mennesker som klarer å enes om en utvalgt versjon av han, samtidig som de lar seg styre av det noen i blant dem påstår at han sier.

Gud er større enn det...

Tenk! Skaper av hele universet ,Gud kan se og høre fotsporene til en sort maur på sort stein i en mørk & lyd-støyete natt! Kan se hva hver enkelte tenker. Gud vet antall støvbiter som fins på Jord. Gud kan abslutt alt,kan aldri sammenlignes med menneske egenskaper. Derfor sier vi at Gud er mektig. Spør Gud 100% seriøst å du vil få svar.

Hvordan vet du alt dette?

Og hvorfor skulle gud bry seg om hva vi tenker?

Lenke til kommentar
Hvem tapte alt? Kan du opplyse meg om det?

 

Tomme påstander uten noe grunnlag.

 

Alt tyder på at vi oppfant gudene, ikke motsatt. Jeg spurte Gud nettopp og han var ikke uenig i det.

 

 

012 De som er vantro, sier til dem som tror: «Følg vår vei, og vi skal bære deres overtredelser.» Men de kan ikke bære det ringeste av deres overtredelser, de er løgnere.

 

013 Men sine egne byrder skal de bære, i godt monn. På oppstandelsens dag skal de trekkes til ansvar for det de har oppdiktet.

 

014 Vi sendte Noa til hans folk, og han var blant dem 950 år. Så tok syndfloden dem, idet de var urettferdige.

 

015 Men Vi reddet ham og de som var i arken, og gjorde dem til et tegn for all verden.

 

016 Og Abraham, da han sa til sitt folk: «Tjen Gud og frykt Ham. Dette er bedre for dere, om dere bare visste.

 

017 Istedenfor Gud tilber dere avgudsbilder, og skaper løgn. Det dere tilber istedenfor Gud, makter ikke å skaffe dere det dere trenger. Søk det dere trenger hos Gud, tilbe Ham, og vær takknemlige mot Ham. Til Ham skal dere bringes tilbake.

 

018 Om dere holder dette for løgn, så har folk før dere gjort det samme. Sendebudet påligger det bare å overbringe budskapet klart.»

 

019 Ser de ikke hvordan Gud frembringer alt skapt, og så gjør det på nytt. Dette er en lett sak for Gud.

 

020 Si: «Reis rundt på jorden og se hvordan Han har frembrakt skapningen. Så vil Gud la fremstå det siste verk. Gud evner alt!

 

021 Han straffer dem Han bestemmer, og viser barmhjertighet mot dem Han bestemmer, til Ham vil dere vende om,

 

022 og dere kan intet forpurre, verken i himmel eller på jord. Dere har ingen til å ta seg av deres sak og til å hjelpe utenom Gud.

 

023 De som fornekter Guds ord og møtet med Ham, de vil fortvile for Min nåde. Dem venter det en smertelig straff.»

 

024 Men hans folk hadde intet annet svar enn at de sa: «Drep ham eller brenn ham!» Så reddet Gud ham fra ilden. I dette er jærtegn for folk som tror.

 

025 Og han sa: «Dere har laget avgudene som et tegn på samhørighet under jordelivet, men på oppstandelsens dag vil noen av dere fornekte og forbanne andre. Deres herberge blir Ilden, og dere har ingen hjelpere.»

 

026 Men Lot trodde på ham, og sa: «Jeg søker tilflukt hos min Herre, Han er den Mektige, den Vise.»

 

027 Så gav Vi ham Isak og Jakob, og la profetiens gave og skriften blant hans etterkommere. Vi gav ham hans lønn på jorden, og i det hinsidige vil han være blant de rettferdige

 

Les hele her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...