Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan girer man i lastebiler med range og split?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei!

 

Jeg lurer litt på hvordan range brukes i lastebiler?

 

Man har først lav, 1-2-3-4, også tar man høy? Men hva gjør man i fjerde gir, når man har satt bryteren til high? Tar man den i fri og "hopp" clutcher og så femte, eller hopp clutcher man, så setter man den i fri, og videre i 5 ?

 

Med hopp clutcher tenker jeg på at man trykker bare ned clutchen og opp igjen uten å bevege på giret. Sånn etter man har forhåndsvalgt et gir.

 

Og når det gjelder splitten, kan man splitte girene etter 4. gir? F.eks 5 lav og 5 høy?

 

 

Ble så grublende på dette.

 

Fint om dere kan komme med den rette metoden for giring på slike lastebiler med denne type giring hvor man har manuelt h gir system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett at man har 4-trinns kasse og h/L, så vil 1 og 5 giret være i samma giret, 2 og 6 osv. Så når man har gira seg opp til 4 gir, vipper man brytern opp, inn med chlutchen, lar den vente litt i fri, før man setter den i 1 gir igjen, som nå er blitt til 5 gir etter du slo opp brytern. høy og lav-serie brukes som halv-gir i bakker om man ønsker å gire ned uten å gire ned et helt gir. står man feks i sjette høy, så slår man ned brytern, inn med chlutchen, og da står man pluttselig i sjette lav. samma om du vil gire opp et halv-gir. Står man i sjette lav og vil ned til 5 høy, så vipper man opp brytern, og inn med chlutchen å setter spaken i 5 som på en vanlig bil.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

høy og lav-serie brukes som halv-gir i bakker om man ønsker å gire ned uten å gire ned et helt gir.

Er ikke helt enig i den bruken av begrepet høy/lav-serie; det du beskriver til slutt der er best kjent som splittgir/hurtiggir, ikke høy/lav-serie. Det første scenariet ditt er hva de fleste mener med høy/lav-serie. Samme konstruksjon er også kjent som gruppegir, særlig på traktor, og spesielt om det er flere enn to grupper; f.eks. høy, middels og lav.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Det stemmer. Lav serie f.eks 1-4 og høy serie 1-8. I tillegg har man da range gir eller halvigiring som 'deler' opp gira i 2. Da får du 1 1,5 2 2,5 3 3,5 osv ved bruk av range bryteren.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har dere nok tatt feil! Vet dette er en gammel tråd, men hvordan kan du få halve gir!? En gir kasse på en lastebil har som regel 6, 12 eller 18gir. Så split giret er faktisk et helt gir reelt sett! 1 gir på en split range kasse er lav split lav range. 2 gir får du ved å bruke split knappen! 3 blir 2gir på spaken og lav split lav range. Legg sammen det hele veien opp så får du 12gir!! Ikke 12 og en halv... Det lar seg ikke gjøre.

 

Ishift-verdens beste girkasse!

 

 

[quote name=Slettet-1ZSK0pUMX2' timestamp='1303669547'

post='17664817]

Det stemmer. Lav serie f.eks 1-4 og høy serie 1-8. I tillegg har man da range gir eller halvigiring som 'deler' opp gira i 2. Da får du 1 1,5 2 2,5 3 3,5 osv ved bruk av range bryteren.

Lenke til kommentar

Nå har dere nok tatt feil! Vet dette er en gammel tråd, men hvordan kan du få halve gir!? (...) Ikke 12 og en halv... Det lar seg ikke gjøre.

Hurtiggiret/splittgiret har som oftest en slik utveksling at f.eks. 4 lav splitt ligger omtrent midt mellom 3 høy og 4 høy, derav både navnet "splittgir" (du "splitter" hvert mekanisk gir i to trinn, oftest uten å måtte kløtsje) og "et halvt trinn" -du kan gire opp halvparten så mye/langt som å gå rett fra tredje til fjerde uten splittgir, som eldre girkasser manglet. Betegnelsen skriver seg tilbake til den gang splitt var noe nytt og uvant.

 

12 og et halvt lar seg ikke gjøre, men om du har 12 gir, eller 6 "hele (høy splitt) " og 6 "halve" (lav splitt), eller for den del 2 (splitt) x 2 (gruppe) x 3 (hoved) gir er mest et spørsmål om hvem du snakker med, og hvordan de er vant til å ordlegge seg. Den siste beskrivelsen sier mest om girkassa sin tekniske oppbygging, og f.eks. hvor ofte man må skifte gruppe.

 

 

0,5 - 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 3,5 - 4 - 4,5 - 5 - 5,5 - 6

1L-1H-2L-2H-3L-3H-4L-4H-5L-5H-6H (du kan også bytte ut L og H med "skilpadde" og "hare")

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12

Alle disse betegnelsene/trinnene betyr det samme, men den siste, som forsåvidt er enklest, sier minst om hvordan kassa faktisk fungerer.

 

Om man har en girkasse med f.eks. 36 gir (3x4x3), betjent med to spaker og en strømbryter, så er det lite praktisk å si til en annen at han skal bruke "tjueandre gir" -det er enklere å forklare på denne måten: høy gruppe-andre hovedgir-lavt hurtiggir.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

God forklaring. Men jeg tenker ikke den veien, teller 1 lav split lav range. 2høy split lav range samme hovedgir.Gjerne så kommer kunden inn å forteller at bilen hopper ut av 2 og 5 gir. Veldig greit å ikke rote med 1,5-2. 4,5-5 men 3-4 og 9-10. men det kommer jo ann på menneske til menneske .. Volvos Ishift tenker 1 2 3 4 5 osv i displayet til sjåføren.

Lenke til kommentar

Volvos Ishift tenker 1 2 3 4 5 osv i displayet til sjåføren.

Så lenge girkassa hjelper deg å tenke ut hvilket gir som er det neste, og du bare har en girspak som betjener alle girene, så er jo nummerrekkefølge aller enklest, og jeg er enig i at "halve gir" ikke er praktisk -men det er heller neppe så mange som bruker det på den måten. Å si "et halvt trinn opp" om å gå fra lav til høy splitt er en ting, å telle 0,5-1-1,5 er noe litt annet, som det neppe er mange som gjør.

 

Det hadde jo vært enda enklere om kunden sa at hovedgirkassa av og til hoppet ut av andre... (regner med eksemplet ditt har tre hovedgir, slik at femte egentlig er andre i neste gruppe) ;)

 

På en traktor med 36, eller for den del 54 (3 grupper, 6 hovedgir, 3hurtiggir) gir, betjent med flere spaker og brytere, uten datahjelp, så er ikke den tilsynelatende "enkle" tellemåten 1-54 særlig praktisk. Man må tenke alt for mye for å finne ut hvor gir nr 48 er hen, f.eks.

 

Det er også som oftest en viss overlapping mellom gruppene, slik at det/de laveste giret/girene i høy gruppe er lavere enn det/de høyeste i gruppa under, som gjør at det derfor blir litt feil om man tenker slik at 1-6 i gruppe 1 er 1-6, og 1-6 i gruppe 2 er 7-12. Da kan det i stedet bli sånn at 1-4 i lav gruppe er 1-4, første i høy gruppe er 5, femte i lav gruppe er 6, andre i høy gruppe er 7, sjette i lav gruppe er 8, og 3-6 i høy gruppe er 8-12. Nummerrekkefølge er ikke en enkel tellemåte å forholde seg til i et sånt tilfelle, med mindre man (girkassa) har en datamaskin til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Hehe..den er jeg enig i;) nå har heldigvis ikke europeiske lastebiler mer en 14gir som maks på manuell stikke. Finnes sikkert untak. Men styreenheten på en manuell automatisk kasse regner split som et vanlig gir, altså tellemetoden 1-2-3 opp til tolv. Men har traktoren doble mellanaksler (kubbaksler) som f.eks noen av eaton fuller kassene har for å få det til!? Ellers blir kassa ille stor og lang!?

Lenke til kommentar

Men har traktoren doble mellanaksler (kubbaksler) som f.eks noen av eaton fuller kassene har for å få det til!? Ellers blir kassa ille stor og lang!?

 

Tar en 24+24 eller 36+36 kasse fra Valmet/Valtra som eksempel.

 

I motsetning til på personbil/lastebil, så har du ikke inngående og utgående på linje, med en kubbe under. Traktorkassa har tre aksler:

 

1) Inngående aksel, med fire frittroterende tannhjul og synkroenheter for 1+2 og 3+4 hovedgir.

2) kubbeaksel, med fire faste drev i inngrep med de fire på inngående aksel.

3) utgående aksel, med tre frittroterende gir og synkroenheter for Høy+Middels og Lavt gruppegir. Pinjongen sitter i enden på denne, og de tre girene er i inngrep med tre av de fire faste på kubben.

 

Inngående sitter øverst, i linje med veivaksel og clutch. Utgående omtrent loddrett under denne, men uten at de berører hverandre. Kubben sitter litt sideforskjøvet, og altså i inngrep med begge.

Valg av hovedgir avgjør altså hvor fort kubben roterer, og gruppegir avgjør hvor fort pinjongen roterer i forhold til kubben.

 

I tillegg til dette, så er den inngående akselen dessuten hul; det går en tynnere, massiv aksel gjennom denne helt fra svinghjulet og bakover til kraftuttaket, som ikke skal være clutch-avhengig.

 

Hurtiggiret (et elektrohydraulisk manøvrert planetgir med to (24+24) eller tre (36+36) trinn) og vendegiret er separate enheter skrudd fast foran på kassa. Den lange, tynne, massive akslingen til kraftuttaket går altså tvers gjennom disse to også.

 

Legger inn en tegning. 1 er sluttveksler (planetgir) og bakaksel, 2 er hurtiggir og 3 vendegir.Splines'en du ser foran nederst på vendegiret er hydraulisk flerlamellkobling og utgående aksel til firehjulstrekk/framaksling. Selve girkassa med de tre akslene, pinjong og differensial er den grå klumpen i midten. Det hvite øverst er sugesil til hydraulikkpumpa, og det du ser på sida av girkassa er en magnetventilblokk til hurtiggir, diffsperre, firehjulstrekk og kraftuttaksclutch.

 

 

post-6866-0-30225000-1318694789_thumb.jpg

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg teller 12 gir på lastebilen. 6 gir på 6 på tilsatstilkasse. Jeg sier jeg girer opp et halvt gir når jeg går fra lav til høy på splitten.

 

Og ishift er vel og bra, men det er og det eneste som er bra med volvo. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Såpass.. skal tenke på den kassa der når jeg drar på jobb til mandag. Lastebil kassa blir jo tyttebær i forhold!

Fant en tegning av hvordan den ser ut inni også. Det var litt mer komplisert enn jeg forklarte det, særlig gruppe L (krypegiret) stemmer ikke helt med forrige forklaring. Teksten "grunnturtall PTO" kan med fordel erstattes med drivhjulsavhengig PTO.

post-6866-0-37886400-1320249440_thumb.jpg

 

Litt mer hodebryderi:

post-6866-0-88424700-1320249706_thumb.jpg

Dette er et kløtsjfritt (powershift) vendegir til kassa over, som erstatter det manuelle.

Klarer du å lese ut av tegninga hvordan det virker? :cool:

Lenke til kommentar

Kløtsjfri? Vil det da si at det ikke ligger lameller i den?Den tok jeg rett å slett ikke.. den øvre der greide jeg, riktig nok med litt hodebry for å finne kraftens vei. ;D

Den øverste er litt vrien, man må tenke litt for å finne ut hvilke drev som sitter fast på en aksling, og hvilke som er fritt opplagret..

 

Jo, det er lameller, men ingen manuell tørrplatekløtsj, det var det jeg mente.

Når man skifter gir i den manuelle hovedgirkassa, så er det altså lamellpakkene i vendegiret som frikobler, ved hjelp av et potensiometer på kløtsjpedalen (og alternativt, en trykknapp på hver girspak).

 

Det tok litt tid å begripe den siste for meg også. Det er altså to planetgir (uten ringhjul) montert mot hverandre, med et inngående solhjul (Z33), et utgående solhjul (Z36), tre "doble" planethjul på samme aksel (Z20+Z23) og tre enkle planethjul (Z21). Tegninga nederst (der er det også en strek som viser kraftens vei i revers) viser dette, men med overdrevet avstand mellom de to girpakkene. I virkeligheten sitter Z20/23 og Z33/36 helt inntil hverandre, som snittegninga øverst viser.

 

For kjøring framover (høyre lamellpakke) låses den utgående planethjulholderen fast til utgående aksel, slik at hele giret blir låst. I revers låses den inngående planethjulholderen (venstre lamellpakke) fast, så krafta går fra Z33 via Z21 til Z20, som henger sammen med Z23 som driver Z36 i motsatt retning av Z33. Det er altså de tre "ekstra" planethjulene Z21 som gjør samme jobben som det enkle reversdrevet i en "normal" kasse, med å snu dreieretninga. Vidunderlig enkelt, når man først har forstått det.

 

Den tynne akslingen til kraftuttaket, som du kjenner igjen fra den øverste tegninga, går for øvrig tvers gjennom her også.

 

Edit: jeg skrev "inngående" og "utgående" planethjulholder, men det er vel antakelig en og samme.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...