Gå til innhold

Excel guruer.. Hjelp.. cellereferanser i formler


Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre en enkel utregning i Excel XP, f.eks. SUM(D1:DX) hvor X er verdien av en eller annen celle f.eks M10

Eks:

Dersom cellen M10 har verdien 110 ønsker jeg å regne ut SUM(D1:D110)

Dersom cellen M10 har verdien 111 ønsker jeg å regne ut SUM(D1:D111)

 

Dersom jeg skriver formelen ="D"&M10 i en celle blir celleverdien D110 dersom verdien i M10 er 110, så der blir det riktig, men dette går ikke i formelen SUM(D1:"D"&M10) da får jeg bare feil..

 

Hvordan får jeg da excel til oppfatte f.eks. "D"&M10 som D110 eller D111 i formelen dersom inneholdet i M10 er 110 eller 111 ???

Noen som vet en måte å gjøre dette på?

 

The Edge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør en test mot cellen av typen :

 

=HVIS(A2=110;SUMMER(E2:E14;SUMMER(J2:J21)))

 

(tekstuttrykk test med "110")

 

 

Hvis A2 er lik 110 beregnes uttrykk1 :SUMMER(E2:E14)

hvis ikke, uttrykk2 : SUMMER(J2:J21)

 

Denne funker fint hvis cellen kun inntar to verdier. Hvis cellen kan

ha flere verdier må testen bygges ut litt.

 

 

Yoda

Lenke til kommentar
Jeg brukte hjelp og fant

Søk i oppslagsfunksjoner og VELG

 

 

Formelen:

 

SUMMER(VELG(2;A1:A10;B1:B10;C1:C10))

 

returnerer for eksempel:

 

SUMMER(B1:B10)

 

Kan dette hjelpe på veg eller er jeg heilt vekke

 

Takker for svar

Det var forsåvidt en interresang funksjon som jeg sikkert får bruk for, men det var nok ikke det jeg var ute etter. Mulig jeg ikke har forklart problemet på en måte som går ann å forstå, så jeg prøver igjen.. :)

 

 

På grunnlag av regnestykke A gir celle A1 en verdi f.eks 10

Da ønsker jeg å få regnet ut SUM(D1:D10)

Dersom resultatet av regnestykke A gir celle A1 verdi 11, skal jeg regne ut SUM(D1:D11) osv.

Problemet er at regnestykke A kan gi opptil 100 forskjellige resultat, og på grunn av dette må jeg ta høyde for at den skal regne ut SUM(D1:D(2-100)) alt etter verdien i A1 uten at jeg må skrive en formel for hver mulighet.. Jeg ønsker da å kunne skrive noe sånt som SUM(D1:"D"&A1) eller lignende slik at utregningen blir :

SUM(D1:D(tallet her bestemmes av verdien i celle A1

 

Håper dette ble forståelig

 

Noen flere som har forslag??

Lenke til kommentar
Kjør en test mot cellen av typen :

 

=HVIS(A2=110;SUMMER(E2:E14;SUMMER(J2:J21)))

 

(tekstuttrykk test med "110")

 

 

Hvis A2 er lik 110 beregnes uttrykk1 :SUMMER(E2:E14)

hvis ikke, uttrykk2 : SUMMER(J2:J21)

 

Denne funker fint hvis cellen kun inntar to verdier. Hvis cellen kan

ha flere verdier må testen bygges ut litt.

 

 

Yoda

 

Nå begynner det å nærme seg ja, men problemet er at man må legge inn 100 tester da ettersom at A2 i dette tilfellet kan ha opptill 100 forskjellige verdier. Derfor prøver jeg å finne en enklere måte.

 

Dersom A1 har verdi 10 og man i A2 skriver ="D"&A1 viser celle A2 D10 da setter den sammen D og verdien i A1. Jeg ønsker derfor å kunne bruke noe lignende i utregningen SUM(D1:D2) men får ikke det til å fungere.

Dersom jeg prøver med f.eks SUM(D1:"D"&A1) får jeg bare feil.. Finnes det en måte å få excel til å godta f.eks. "D"&A1" i formler??

 

For å si det enkelt:

SUM(D1:D(tallet her hentes direkte fra celle A1))

Lenke til kommentar

Ellers tror jeg man kan bruke "conditional sum", slå det opp i "hjelp". Til syvende og sist er det samme linja som du har skrevet først, men med gåsetegn i begynnelse og slutt. (Kanskje mye det samme som Sum.indirekte, men...)

 

Husker jeg brukte mange dager under hovedoppgaven med akkurat det, og ble temmelig irritert fordi løsningen var ganske enkel.....

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Prøv denne, den tror jeg skal fungere for deg (den fungerer i hvert fall på norsk Excel, vet ikke hva "indirekte"-formelen blir på engelsk):

 

=SUMMER(INDIREKTE("D1:D" & M10))

 

Akkurat hva jeg lette etter.. :D Tusen takk!!!

 

På engelsk: =SUM(INDIRECT("D3:D" & F5))

Funker fint det.. Har prøvd mange rare kombinasjoner, men akkurat denne hadde jeg selvsagt ikke prøvd.. :lol: men det var nok INDIRECT som gjorde susen..

 

Takk også til alle andre som har bidratt

 

The Edge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...