Gå til innhold

Kjøring med hjullaster


volvomartin

Anbefalte innlegg

Må vel ha klasse C på noen dumpere? Hva er forskjellen?

Forskjellen mellom dumper og hjullaster er at dumperen kun er et transportmiddel (og derfor ikke klassifiseres som motorredskap, men lastebil) mens hjullasteren er en arbeidsmaskin/redskapsbærer.

 

For at dumper skal klassifiseres som motorredskap (og dermed kjøres på klasse B/BE/T med tallkode 144/152) må den tilfredsstille kravene i kjøretøyforskriften §2-5, 4.ledd:

Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsakelig er beregnet til intern transport av masse, jord eller lignende på bygge- eller anleggsplasser eller i terreng og som bare unntaksvis brukes på offentlig veg (dumpere), dersom konstruktiv hastighet ikke overstiger 30 km/t.
Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir feil. Det er ingen forskjell på dumper M6 og hjullaster M4. Begge to er masse-forflyttningsmaskiner, og om den ene er i stand til å løfte opp massa selv har INGEN betydning. Dermed er det også NØYAKTIG de samma krava for å kjøre på veien. Kompetansebevis + førerkort. At mange dumpere ikke kan kjøres uten klasse C, skyldes naturlig nok en kombinasjon av vekt og hastighet. For at en dumper skal være konkuransedyktig, trenger den både litt vekt og hastighet. Hva i allværden skal man med en dumper i dag som ikke går fortere enn 30 km/t? eller en som nesten ikke har nyttelast? Som nevnt tidligere, så kan man kjøre på vei med klasse BE/T dersom man ENDTEN veier under 25 tonn og går saktere enn 40 km/t, eller som veier mer enn 25 tonn, og går saktere enn 30 km/t. For høyere hastighet kreves klasse C. Det gjelder både hjullaster og dumper.

 

Dersom man krever klasse C på dumper også inne på annleggsområde, kan det skyldes at den er registrert som lastebil istedefor masseforflyttningsmaskin.

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på dumper M6 og hjullaster M4. Begge to er masse-forflyttningsmaskiner, og om den ene er i stand til å løfte opp massa selv har INGEN betydning. Dermed er det også NØYAKTIG de samma krava for å kjøre på veien. Kompetansebevis + førerkort.

Sant, men forskjellen er hvilket førerkort. Reglene i førerkortforskriften om hva som er motorredskap og ikke, er forholdsvis klare (har sett mye som er verre å tolke...), og dumper over 30km/t er ganske klart ikke verken traktor eller motorredskap (men terrenggående lastebil), og kan dermed ikke kjøres på klasse B/BE/T, selv under 25 tonn og 40 km/t. Må ha M6 og C, med andre ord...

 

Som nevnt tidligere, så kan man kjøre på vei med klasse BE/T dersom man ENDTEN veier under 25 tonn og går saktere enn 40 km/t...
Men ikke med dumper, fordi den ihht definisjonene ikke lenger er motorredskap om den går over 30km/t. Ganske idiotisk og ulogisk, men det er det mange lovbestemmelser som er...
Lenke til kommentar

Hovedoppgaven til hjullasteren er ikke transport, det er opplasting og planering, samt at den dessuten er en allsidig redskapsbærer som kan bære og drive forskjellige maskiner, som f.eks. kantklippe-utstyr. Sånn sett kan man forsåvidt også argumentere for å definere hjullaster som en form for traktor;

Motorvogn som hovedsaklig er konstruert for å trekke, skyve, bære og drive forskjellige arbeidsredskap og som har hjul og/eller belter, unntatt jordbruks- eller skogbrukstraktor som nevnt i § 2-4 nr. 5.

 

Noe av samme diskusjonen har man om hva som er tilhenger (reg.pliktig) og tilhengerredskap (ikke reg.pliktig), og der er det sentrale at et tilhengerredskap må fylle en annen funksjon enn kun transport for å være "redskap". F.eks. er lessevogn, avlesservogn eller gjødselvogn til traktor regnet som tilhengerredskap, fordi de også skal kunne plukke opp og/eller spre innholdet utover i tillegg til å transportere det, mens vanlig traktorhenger med plan/kasse er registreringspliktig. Tømmerhenger med kran er en type redskap som det er usikkerhet rundt. Avgrensingen mellom campingvogn (som er reg.pliktig) og arbeidsbrakke (som ikke er reg. pliktig) skulle jeg imidlertid gjerne sett en forklaring på...

Lenke til kommentar

Huff, det er så mange dumme regler...

 

Så da må en dumper hengende etter en hjulgravemaskin (ca 30km/t) være registrert?

 

Hvordan er det med traktor som er registrert som motorredskap 30km/t, er det fri vekt på disse med lastebillappen eller hva som måtte kreves?

Lenke til kommentar

Så da må en dumper hengende etter en hjulgravemaskin (ca 30km/t) være registrert?

Når jeg og BECMST hittil i diskusjonen har brukt ordet dumper, så er det jo i betydningen selvgående dumper, type Moxy og tilsvarende. Men ja, dumperhenger som trekkes etter hjulgraver må vel antakelig være registrert på akkurat samme måte som dumperhenger til traktor. Men det er jo bare snakk om et skilt, ingen krav om forsikring, årsavgift og EU-kontroll, kort sagt ingen ekstra løpende utgifter, bare en liten engangsutgift.

 

Edit: nei, faktisk ikke:

Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak:

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig.

Hjulgraveren går jo ikke fortere enn 50, og selv om den går fortere enn 20 er den ikke "hovedsakelig ...innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy."

 

Hvordan er det med traktor som er registrert som motorredskap 30km/t, er det fri vekt på disse med lastebillappen eller hva som måtte kreves?

Innenfor det som følger av vognkort og aksellastbestemmelsene på veien, ja.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...